• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95949
+
-

رقص در احمدآباد، خونریزی در دهلی

همزمان با سفر ترامپ به هند، درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در پایتخت این کشور خونین شد

آسیا
رقص در احمدآباد، خونریزی در دهلی


جواد نصرتی ـ خبرنگار

  دونالد ترامپ، دیروز با استقبال شاهانه از سوی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند وارد این کشور شاد اما جشن و رقص و پایکوبی در حیدرآباد و آگرا، تأثیری روی معترضان به قانون جنجالی شهروندی دولت هند نداشت و در درگیری میان آنها و نیروهای امنیتی، یک افسر پلیس جان خود را در دهلی از دست داد.
مودی که همچون ترامپ یک راستگرای پوپولیست است، برنامه‌های بی‌نظیری برای استقبال از ترامپ تدارک دیده بود و گروه‌های متفاوتی از استقبال‌کنندگان، ساعت‌ها در احمدآباد یک جشن بزرگ برگزار کردند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، مودی شخصا از ترامپ در حیدرآباد، پایگاه قدرت سیاسی‌اش استقبال کرد و دو رهبر در خیابان‌هایی مملو از مردمی که ساعت‌ها به انتظار ایستاده بودند، به ورزشگاه 100هزار نفری موترا رفتند. مراسم استقبال از ترامپ از ساعت‌ها پیش از ورود او شروع شد و برنامه مفصلی از موسیقی و رقص بود. ترامپ که پیش از ورود به حیدرآباد در توییتر به زبان هندو از مردم هند تمجید کرده بود، در سخنرانی 30دقیقه‌ای خود در بزرگ‌ترین ورزشگاه کریکت جهان، بار دیگر از جایگاه ویژه هند و مردم آن صحبت ‌و تلاش کرد با نام‌بردن از اسطوره‌های کریکت و بالیوود، مردم را سر ذوق بیاورد. او که در نخستین روز سفر دوروزه‌اش به هند در کنار ملانیا همسرش صحبت می‌کرد، گفت: «آمریکا عاشق هند است‌ و آمریکا همیشه دوست مردم هند خواهد بود. ما هرگز این میزبانی چشمگیر را فراموش نخواهیم کرد و آن را برای همیشه در یاد خواهیم داشت. از امروز به بعد، هند همیشه جایگاه ویژه‌ای در قلب ما خواهد داشت.»
ترامپ که مشخصا از این استقبال باشکوه تحت‌تأثیر قرار گرفته بود، البته با ادای اشتباه برخی نام‌ها باعث تعجب بسیاری شد. سخنرانی طولانی او هم موجب شد که تقریبا یک‌سوم مردم حاضر در ورزشگاه‌، محل را ترک کنند. یک‌سوم دیگر هم وقتی که مودی سخنرانی می‌کرد، از ورزشگاه رفتند.
احمدآباد نخستین توقفگاه ترامپ در نخستین روز سفر خود بود و او بعد از ‌مراسم ورزشگاه و دیدار از خانه گاندی اسطوره هند در این شهر، برای دیدن تاج‌محل به آگرا سفر کرد و بعد از آن به دهلی رفت؛ جایی که دولت هند یک ضیافت رسمی شام تدارک دیده بود. در دهلی اما معترضان به قانون شهروندی هند، توجهی به حضور این «میهمان عزیز» مودی نداشتند و همچون هفته‌های پیش، برای اعتراض به خیابان‌ها ریختند. به گزارش سی‌ان‌ان، این اعتراض‌ها این‌بار با خشونت بیشتری همراه بود و در درگیری بین معترضان و پلیس، یک نیروی پلیس جان خود را از دست داد. این خشونت‌ها با محکومیت شدید دولت محلی همراه شد و پلیس از مردم خواست به قانون احترام بگذارند و نظم را رعایت کنند.
این افراد، به قانونی اعتراض دارند که اخیرا توسط هند تصویب شده و به‌نظر آنها علیه مسلمانان تبعیض‌آمیز است. براساس این قانون که انتهای پاییز در پارلمان تصویب شد، دولت هند به مهاجران کشورهای همسایه، تنها درصورتی که مسلمان نباشند، شهروندی اعطا می‌کند. منتقدان دولت ترامپ، پیش از سفر او به هند درخواست کرده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا در این سفر، به سیاست‌های تبعیض‌آمیز مودی علیه مسلمانان بپردازد. دولت مودی، در ابتدای ‌ماه آگوست هم قانون اساسی این کشور را زیر پا گذاشت و خودمختاری ایالت مسلمان‌نشین کشمیر را سلب کرد.
برخی مقامات آمریکایی به رسانه‌های این کشور گفته‌اند که ترامپ قصد دارد در این سفر این مسائل را پیش بکشد. طبق برنامه، به مسئله صلح با طالبان هم در نشست مشترک دو رهبر پرداخته خواهد شد. با این حال، مهم‌ترین موضوع مذاکرات سیاسی سران 2کشور که امروز در دهلی به آن پرداخته خواهد شد، مسئله توافق تجاری هند و آمریکاست.
به گزارش بی‌بی‌سی، با وجود انتظارهای زیاد درباره به سرانجام رسیدن توافق تجاری بین 2کشور، بعید به‌نظر می‌رسد که این سفر پایان این مذاکرات باشد و توافقی در دهلی امضا نخواهد شد. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری هند است و حجم روابط تجاری 2کشور در سال2018 میلادی 142.6میلیارد دلار بوده است. در همین سال، آمریکا کسری تجاری 25میلیارد دلاری با هند داشته است. با وجود افزایش همکاری‌های سیاسی و استراتژیک بین 2کشور، تنش‌ها درباره تجارت بین 2کشور بالاست و ترامپ با وجود رابطه دوستانه مستحکمی که با مودی دارد، تعرفه‌های هند بر واردات از آمریکا را غیرقابل‌قبول خوانده و این کشور را سلطان تعرفه می‌خواند.
ترامپ، دیروز در تاج محل، در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال توافق تجاری گفت: «من هیچ عجله‌ای ندارم. کار ما با هند خوب پیش می‌رود و به توافق‌هایی رسیده‌ایم.» او تأکید کرد که این توافق‌های عمده به‌زودی حاصل خواهند شد و به شوخی گفت که مودی، یک مذاکره‌کننده بسیار سرسخت است.
بخشی از نزدیکی هند و آمریکا، نگرانی مشترک از چین و گسترش نفوذ آن در منطقه است. هند، طی مدت کوتاهی خریدهای نظامی خود از آمریکا را از صفر به حدود 18میلیارد دلار رسانده ‌و در همین سفر قرار است توافق فروش هلی‌کوپترهای ضدزیردریایی آمریکا به هند به مبلغ 2.4میلیارد دلار امضا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید