• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95790
+
-

نتیجه پس از حضور

برخی استان‌ها نرخ مشارکت انتخابات مجلس یازدهم را اعلام کردند

انتخابات
نتیجه پس از حضور

 مجلس یازدهم با شمارش آرا، روز شنبه اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان این دوره از انتخابات را شناخت. اکثریت قریب به اتفاق منتخبان در همان دور اول انتخابات توانستند حدنصاب 20درصدی کل آرای مأخوذه را به‌دست بیاورند و راهی مجلس شوند. به‌دنبال گمانه‌زنی‌های متعدد درباره میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم، دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: «آمار نهایی مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از اتمام شمارش آرا در کل حوزه‌های انتخابیه اعلام می‌شود.» در عین حال بررسی موردی میزان مشارکت مردمی در شهرستان‌ها و مقایسه آن با دور دهم مجلس حکایت از پایین‌تر‌بودن میزان مشارکت در این دوره دارد. دبیر ستاد انتخابات کشور بعدازظهر روز شنبه در پاسخ به این پرسش که چرا میزان مشارکت در انتخابات از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام نمی‌شود، گفت: «پس از تجمیع آرای ۲۰۸حوزه انتخابیه می‌توان آمار نهایی مشارکت را به‌دست آورد. آرا در بخش قابل توجهی از حوزه‌ها در حال تجمیع است، بنابراین آمار دقیقی از مشارکت به‌دست نیامده است.» به گفته اسماعیل موسوی «امکان مغایرت آمار در شرایط اعلام زود آن وجود دارد، بنابراین در پایان شمارش آرای تمام حوزه‌های انتخابیه، میزان مشارکت اعلام می‌شود.» براساس گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای استان‌های قم، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان، کرمانشاه، فارس، مازندران، لرستان، بوشهر، همدان، یزد، قزوین و چهارمحال و بختیاری ازجمله استان‌هایی هستند که رقم مشارکتی بالای 40درصد و کمتر از 50درصد را رقم زده‌اند. تهران و البرز نیز کمترین میزان مشارکت و در فاصله بین 20 تا 30درصد را داشتند.

مشارکت استان‌ها
مصطفی آزادبخت، رئیس ستاد انتخابات استان همدان روز شنبه پس از انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: میانگین مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان همدان حدود ۴۵درصد است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است. این رقم در مقایسه با مشارکت 58درصدی مجلس دهم کاهش 13درصدی نشان می‌دهد. میزان مشارکت استان یزد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۴۸.۱درصد اعلام شد که در مقایسه با رقم 74درصدی دوره گذشته 26درصد کاهش داشته است. همچنین ستاد انتخابات استان سیستان و بلوچستان با پایان شمارش آرای این استان رقم مشارکت را 60درصد اعلام کرد که نسبت به مجلس دهم 6درصد کاهش داشته است.
همچنین ستاد انتخابات هرمزگان اعلام کرد: «حدود ۵۲درصد از واجدان شرایط در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هرمزگان شرکت کردند.» این رقم در مجلس دهم 67درصد بود و کاهش 15درصدی نشان می‌دهد. میزان مشارکت خوزستانی‌ها در انتخابات 42.3درصد بوده است. در انتخابات مجلس دهم این رقم 70درصد بود. معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز خبر از مشارکت ۷۰درصدی مردم این استان داد. این رقم در انتخابات مجلس دهم 80درصد بود. همچنین 50درصد مردم استان اردبیل در انتخابات شرکت کردند که این رقم در انتخابات دور قبل 61.5درصد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید