• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95585
+
-

نتانیاهو در مسیر محاکمه

به گفته وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی، دادگاه نتانیاهو 2هفته بعد از انتخابات کنست آغاز می‌شود

نتانیاهو در مسیر محاکمه

«27اسفند» موعد آغاز دادگاه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام شده است؛ دادگاهی که به‌نظر می‌رسد مقدمه بحران‌های جدیدی نه‌تنها در سرزمین‌های اشغالی بلکه حتی در سراسر منطقه باشد! این در حالی است که انتخابات پارلمانی اسرائیل به فاصله کوتاهی پیش از این دادگاه (12اسفند) برگزار خواهد شد. براساس بیانیه وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی، نخستین جلسه محاکمه نخست‌وزیر با قرائت 3لایحه اتهام علیه وی در دادگاه مرکزی شهر قدس آغاز می‌شود و حضور نتانیاهو در این دادگاه الزامی است. اتهامات اصلی وی عبارتند از دریافت رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت ملی.

پیش از این نتانیاهو تلاش کرده بود با طرح درخواست مصونیت در کنست از برگزاری دادگاه رسمی علیه خود جلوگیری کند، اما نتایج انتخابات و رأی نزدیک حزب لیکود با ائتلاف آبی- سفید (اصلی‌ترین رقیب نتانیاهو) آخرین امیدهای نتانیاهو برای پیشگیری از برگزاری دادگاه را بر باد داد. از سوی دیگر و در شرایطی که کمتر از یک ‌ماه به برگزاری سومین انتخابات پارلمانی اسرائیل زمان باقی مانده، رقبای نتانیاهو بار دیگر از پرونده فساد وی استفاده کرده و حملات تبلیغاتی علیه شخص نتانیاهو را کلید زده‌اند. ازجمله بنی‌گانتز، رئیس ائتلاف آبی- سفید و دومین شانس نخست‌وزیری بعد از نتانیاهو که با انتشار ویدئویی تبلیغاتی گفت: یک نیروی فاسد که طی سال‌های گذشته هزینه‌های زیادی را بر امنیت و اقتصاد اسرائیل تحمیل کرده حالا باری دیگر می‌خواهد فرمان سیاست ما را در دست بگیرد؛ باید با شرکت در انتخابات مانع از این امر شویم. آویگدور لیبرمن، دیگر رقیب نتانیاهو که نقش تعیین‌کننده‌ای هم در لیست‌های انتخاباتی پیدا کرده در مصاحبه با روزنامه هاآرتض گفت: نتانیاهو عملا به پایان رسیده و قابل تصور نیست که چنین شخصیت فاسدی کار خود در موقعیت رهبری سیاسی اسرائیل را ادامه دهد.
اگرچه پیش از این اتهامات فساد علیه سایر نخست‌وزیران اسرائیلی مطرح بوده و حتی برخی از آنها محاکمه هم شده‌اند، اما این نخستین بار است که نخست‌وزیری همزمان با ریاست دولت، دادگاهی می‌شود. با این حال نباید انتظار داشت محاکمه نتانیاهو در بازه زمانی محدودی به نتیجه برسد. روزنامه نیویورک‌تایمز در این‌باره می‌نویسد: با توجه به سنگ‌اندازی‌های نتانیاهو در جریان محاکمه، محافل قضایی اسرائیل پیش‌بینی کرده‌اند این دادگاه نزدیک به 2سال ادامه داشته باشد!

به گزارش شبکه 13تلویزیون رژیم صهیونیستی، مقامات قضایی این رژیم ترجیح می‌دهند محاکمه نتانیاهو با طرح پرونده مشهور به 1000آغاز شود؛ پرونده‌ای که مربوط به رشوه‌گیری نتانیاهو از آرنان میلشان، تاجر مشهور اسرائیلی است؛ چرا که شانس محکومیت وی در این پرونده به‌دلیل اسناد و مدارک به‌دست آمده بسیار بالاست. براساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، این تاجر اسرائیلی از طریق پرداخت هدایای بسیار فاخر و گرانقیمت (در حکم رشوه) به نتانیاهو و همسرش، امتیازات اقتصادی ویژه‌ای را کسب کرده است.
از سوی دیگر اما همزمان با تشدید حملات قضایی و رسانه‌ای علیه نتانیاهو، نگرانی‌ها از ماجراجویی‌های نظامی او و متحدانش در منطقه برای عبور از بحران داخلی حزب لیکود بیشتر می‌شود. روزنامه العربی‌الجدید در این‌باره نوشت: موج پیشین فشارهای قضایی علیه نتانیاهو، آغاز حملات هوایی گسترده ارتش اسرائیل به سوریه و همچنین نوار غزه را به‌دنبال داشت. بر این اساس می‌توان انتظار داشت اگر روند محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه یابد شرایط نظامی منطقه بیش از پیش بحرانی شود، آن هم درحالی‌که تنش‌های نظامی میان ایران و آمریکا به نقطه بی‌سابقه‌ای رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید