• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94710
+
-

به امید روزی که معلولان منزوی نباشند

یادداشت
به امید روزی که معلولان منزوی نباشند


حجت نظری ـ سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

ماه‌های نخست حضورم در شورای شهر تهران بود که پویش شهر برای همه را راه‌اندازی کردم. پویشی که مورد استقبال بخش‌های زیادی از جامعه قرار گرفت و بعدها نیز به شعار اصلی پیروز حناچی برای شهرداری تهران بدل شد؛ «تهران شهری برای همه.» 
خاطرم هست آن روزها یکی از نخستین اقداماتی که پیگیرش شدیم و متأسفانه همچنان هم اجرایی نشده، مسئله بازگشایی چهارراه ولیعصر بود. هدف‌مان هم مشخص بود؛ می‌خواستیم شهر برای همه باشد و معلولان هم بتوانند از عرض این چهارراه عبور کنند. نمی‌خواهم به چرایی مخالفت‌ها با بازگشایی چهارراه ولیعصر بپردازم، اما خوب به یاد دارم که در یکی از این جلسات مشترک، مسئولی به من گفت: اصلا شمرده‌اید که در روز چند معلول با ویلچر و عصا و... از آنجا رد می‌شوند؟ ما آنقدرها هم در تهران معلول نداریم!از شنیدن این جمله متعجب شدم. چرا که طبق آمارها حدود 10تا 15درصد از جمعیت جهان دارای یک یا چند مورد از انواع معلولیت هستند و این آمار در کشور ما و به‌ویژه تهران، می‌تواند بیشتر هم باشد؛ چراکه تهران میزبان شمار زیادی از جانبازان جنگ تحمیلی و نیز مهاجرین دیگر شهرها برای رسیدگی به امر درمان هم هست. آن روز به آن مسئول محترم گفتم که اگر معلولی در خیابان نمی‌بینید دلیلش آنهایی هستند که نتوانستند فضای شهری را برای حضور آنان فراهم کنند. همه ما مسئولیم که ظالمانه آنها را خانه‌نشین کرده‌ایم، درحالی‌که عوارض و مالیات آنها را هم اخذ کرده‌ و می‌کنیم.
یکی دیگر از کارهایی که ولو محدود انجام شد، ایجاد سازوکار خرید نابینایان در شرکت فروشگاهی شهروند است که پس از پیشنهادم در صحن و پی‌گیری‌های بعدی، فروشگاه شهروند بیهقی به سیستم درج قیمت با خط بریل و نیز اعلام قیمت کالاها مجهز شد. من و اغلب همکارانم در شورای شهر تهران، معتقدیم که تهران باید شهر همه باشد. همه یعنی معلولان هم در آن حق دارند و باید شهر را برایشان مناسب‌سازی‌ کنیم. در همین راستا نیز گرچه در 2 سال اخیر اقدامات قابل توجهی انجام شده، اما امسال تصمیم گرفتیم که در بودجه شهرداری تهران از طریق کد پروژه‌ها و تبصره مربوطه، توجه ویژه‌تری به مناسب‌سازی‌ اماکن و فضاهای شهری برای فراهم شدن امکان حضور معلولان در شهر کنیم و برای این منظور مبالغی را درنظر گرفته‌ایم. از شهروندان عزیز هم که دارای هر نوع معلولیتی هستند می‌خواهم که نظرات‌شان را به ما برسانند و برای طرح این مسائل به سامانه طرح‌ها و لوایح شورای شهر تهران مراجعه کنند. امیدوارم خیلی زود، روزی را در تهران شاهد باشیم که حتی یک معلول هم به‌خاطر معلولیت‌اش منزوی و خانه نشین نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید