• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94598
+
-

ضدحمله استیضاح

دونالد ترامپ، تبرئه در دادگاه استیضاح را با حمله بسیار شدید به مخالفان دمکرات خود جشن گرفت

استیضاح ترامپ
ضدحمله استیضاح


دونالد ترامپ، بعد از تبرئه جنجالی‌اش در محاکمه استیضاح در سنا، ‌شأن ریاست جمهوری و حرمت مخالفان را کنار گذاشت و پیروزی بزرگ سیاسی‌اش را با حمله بی‌سابقه و توهین‌آمیز به دمکرات‌ها جشن گرفت.
رئیس‌جمهور آمریکا که مشخصا انتقام‌گیری را بر آرام کردن فضای به‌شدت متشنج واشنگتن ترجیح داده، پنجشنبه در دو نوبت با الفاظی دور از‌شأن یک رئیس‌جمهور به دمکرات‌ها حمله کرد و نمایندگان دمکرات را «بدبخت» و «شیطانی» خواند.
به‌گزارش نیویورک‌تایمز، محاکمه استیضاح ترامپ در سنا، همانطور که پیش‌بینی می‌شد با حمایت قاطع سناتورهای جمهوریخواه به نفع رئیس‌جمهور آمریکا به پایان رسید و هر دو قطعنامه استیضاح ترامپ که پیش از این در مجلس نمایندگان تصویب شده بودند، با رأی بالای جمهوریخواهان رد شد. ترامپ به اتهام سوءاستفاده از قدرت و همین‌طور جلوگیری از تحقیقات کنگره توسط مجلس نمایندگان که اکثریت آن در اختیار دمکرات‌هاست استیضاح شده بود. با این حال تصمیم درباره گناهکار بودن او با سنا بود، جایی که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است. در مورد جلوگیری از انجام تحقیقات توسط کنگره، تمامی 53جمهوریخواه سنا به بی‌گناهی ترامپ رأی دادند. با این حال، اتهام سوءاستفاده از قدرت ریاست جمهوری، شاهد یک چرخش بزرگ بود و میت رامنی، سناتور جمهوریخواه، همراه با دمکرات‌ها به گناهکار بودن  ترامپ رأی داد. ترامپ تنها درصورتی گناهکار شناخته و برکنار می‌شد که دو سوم از 100عضو سنا، یعنی 67نفر به گناهکار بودن او رأی می‌دادند.
چرخش رامنی به سمت دمکرات‌ها، از نظر ترامپ دور نماند و او در حمله به دمکرات‌ها، این سناتور  سرشناس جمهوریخواه را هم از قلم نینداخت و در توییتر، او را «نیروی نفوذی دمکرات‌ها» خواند.
ترامپ، ابتدا در یک مراسم سالانه دعای صبحگاهی که با حضور برخی رهبران دمکرات ازجمله نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان برگزار شد، عقاید دینی پلوسی و رامنی را زیر سؤال برد. پلوسی پیش‌تر گفته بود که برای ترامپ دعا می‌کند و رامنی هم گفته بود که رأی به گناهکار بودن ترامپ در سنا، ناشی از عقاید دینی‌اش است.
حملات اصلی ترامپ اما در جلسه‌ای انجام شد که با حضور رهبران جمهوریخواه در کاخ سفید برگزار شد. او در این جلسه، درباره تحقیقاتی که منجر به استیضاحش شد گفت: «(این تحقیقات) شیطانی و فاسد بود. دروغگوها این بساط را راه انداختند و این اتفاق نباید برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری روی بدهد.»
این صرفا ترامپ نیست که حمله به دمکرات‌ها و انتقام‌جویی را در پیش گرفته است. جمهوریخواهان برنامه‌های مفصلی برای دمکرات‌ها دارند؛ استفانی گریشام، مدیر رسانه‌ای کاخ سفید بعد از تبرئه ترامپ، استیضاح او را «ریاکارانه و فاسد» خواند و گفت که دمکرات‌ها باید به‌خاطر این کار جواب پس بدهند. جمهوریخواهان در سنا هم تحقیق درباره فساد احتمالی هانتر بایدن، پسر جو بایدن را شروع کردند. ترامپ، معاون باراک اوباما و پسر او را متهم کرده است که درگیر فساد در اوکراین بوده‌اند و درخواستش از رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیقات در این‌باره استیضاحش را کلید زد.
ترامپ، سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست که استیضاح شد. او در سمت خود باقی می‌ماند با این حال رفتارش، در مقایسه با دومین رئیس‌جمهوری که در این وضعیت قرار گرفت فاصله‌ای نجومی دارد؛ پیش از ترامپ، بیل کلینتون استیضاح شده بود اما کلینتون بعد از تبرئه‌اش در سال1999، با زبانی سازش‌طلبانه به‌خاطر شرایطی که پیش آمده بود از مردم آمریکا معذرت‌خواهی کرد.
اما چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تبرئه‌اش، نه‌تنها کمکی به متحد کردن جامعه دو‌پاره آمریکا نکرد ، بلکه آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در یک جلسه رسمی در کاخ سفید دشنام هم به زبان آورد. او در سخنرانی بلندش که با همراهی رهبران جمهوریخواه حاضر در کاخ سفید برگزار شد، ابتدا تحقیقات درباره ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی‌اش با روس‌ها را با لفظی بسیار ناشایست توصیف کرد و بعد به تمامی کسانی که در این سال‌ها علیه او موضع گرفته و خبرساز شده‌اند حمله کرد و به آنها القاب نامناسبی داد. او پلوسی را «فردی وحشتناک» و رامنی را «نامزد شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری» که از دین استفاده ابزاری می‌کند خواند و در توصیف آدام شیف، نماینده دمکرات مجلس نمایندگان هم از لفظ «سیاستمدار فاسد» استفاده کرد. سی‌ان‌ان در توصیف رفتار ترامپ نوشته است که او عملا به هر کسی که در آن لحظه در «سالن شرقی» کاخ سفید نبوده حمله کرده است.
رئیس جمهور آمریکا، در شرایطی به انتقام‌جویی پرداخته است که جامعه آمریکا، به شدت دوپاره شده است. انتشار نتایج یک نظرسنجی نشان داده است که او برای اولین بار، از میزان 49 درصدی رضایت‌مندی مردم آمریکا از عملکردش برخوردار است. این آمار، به صورت معناداری هم‌اندازه افرادی است که هفته پیش گفته بودند ترامپ باید به خاطر تخلفاتش برکنار شود. این یعنی، جامعه آمریکایی به دو نیمه موافقان سرسخت و مخالفان سرسخت ترامپ تقسیم شده است. 
رفتارهای ترامپ و حمله به دشمنان سیاسی‌اش در این شرایط، قطعا کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. صحبت‌های تند ترامپ در مراسم دعای صبگاهی، با واکنش پلوسی مواجه شد و او بعد از این مراسم گفت: «نمی‌دانم که آیا ترامپ اصلا معنای دعا را می‌داند یا نه. اما من به سختی برای او دعا می‌کنم چون او به‌شدت از اصول و قانون اساسی ما دور است. او می‌تواند هر چیزی راکه می‌خواهد بگوید اما به‌شدت به دعا نیاز دارد و من برای او دعا می‌کنم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید