• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94423
+
-

جهانگیری ضمن انتقاد از نمایش دارویی سوئیس:

نمی‌توان ایران را حبس کرد

دولت
نمی‌توان ایران را حبس کرد

مقامات دولتی چندان از داروهای ضروری تأمین‌شده از سوی سفارت سوئیس برای نیازهای پزشکی کشور اظهار شور و شعف نمی‌کنند؛ علت هم مشخص است؛ این کمک‌های دارویی هرگز حقوق ایران در لغو تحریم‌های بشردوستانه علیه ایران را به‌طور کامل تأمین نمی‌کند و بیشتر نمایشی برای رفع اتهامات آمریکا درخصوص آثار ضدانسانی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده است. معاون اول رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه واردات دارو از کانال مالی سوئیس را موضوعی تبلیغاتی توصیف کرد و گفت: اینکه برای واردات 2میلیون دلار دارو از طریق کانال مالی سوئیس اجازه داده می‌شود، یعنی اقتصاد بزرگ و کشور ما را به‌درستی نشناخته‌اند. میزان واردات دارو به ایران فقط در سال‌جاری بیش از 3میلیارد دلار بوده که برای آن پول پرداخت کرده و واردات انجام داده‌ایم. 

پیش از جهانگیری، علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز درباره این کانال مالی گفته بود: «ما از تلاش‌های سوئیس هم برای ارسال دارو تشکر می‌کنیم و البته لازم می‌دانم این را بگویم که این پول‌ها متعلق به‌ خودمان بوده و خریدهایی انجام گرفته بوده اما اجازه ارسال آن به داخل کشور داده نمی‌شد.» عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش مشابهی سوئیس را خطاب قرار داده بود که این داروها با پول ملت ایران خریداری شده و شرکت سوئیسی هم مزد آن را دریافت کرده، پس منتی بر سر مردم ایران نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری همچنین روز سه‌شنبه در اجلاس سراسری روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به فشارها، جنگ 8ساله و اتفاقات فضای بین‌المللی در 40سال اخیر گفت: کشور امروز گرفتار سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌هایی است که آمریکا در طول تاریخ علیه یک کشور اعمال کرده. او با اشاره به اینکه گاهی سخت‌ترین تحریم‌ها، تحریم‌های شورای امنیت پنداشته می‌شود، یادآور شد: برخی تحریم‌ها ممکن است از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و یا شورای امنیت باشد و اینکه چه‌کسی یا سازمانی پیگیری اجرای تحریم را دنبال می‌کند از اهمیت فراوانی برخوردار است. گاهی یک کشور تحریم می‌شود اما تحریم به‌صورت جدی پیگیری نمی‌شود. 
جهانگیری با ذکر این نکته که فروش نفت ایران از ابتدای انقلاب و از سال59 تحریم بوده است، اضافه کرد: با وجود این تحریم‌ها هیچ‌گاه مانعی جدی برای فروش نفت وجود نداشته، زیرا اگرچه برخی کشورها خریدار نفت ما نبودند اما ده‌ها و صدها مشتری دیگر نفت ما را می‌خریدند و هیچ‌کس هم متعرض آنها نمی‌شد. امروز با نوعی از تحریم‌های آمریکا روبه‌رو هستیم که تقریبا بزرگ‌ترین و قوی‌ترین پیگیری‌ها برای اجرای این تحریم در سراسر دنیا دنبال می‌شود تا جایی که حتی یک کشتی نفتی را رصد می‌کنند و با مقامات کشورهای مقصد حرکت کشتی تماس می‌گیرند و دخالت‌هایی را اعمال می‌کنند. او از تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران به‌عنوان تحریم‌هایی بی‌سابقه یاد کرد و افزود: آمریکا دروغ می‌گوید که محدودیتی برای واردات دارو و مواد غذایی به کشورمان اعمال نکرده است. میلیاردها دلار پول خودمان را در کشورهای مختلف داریم، وقتی می‌خواهیم از محل این پول‌ها یک دلار برای خرید دارو و مواد غذایی جابه‌جا کنیم، آمریکا اجازه نمی‌دهد.

اقتصاد ایران را نمی‌توان حبس کرد
جهانگیری در ادامه بازخوانی آثار فشارهای تحریمی آمریکا تأکید کرد: در همین شرایط تحریم، حجم تجارت ایران با دنیا در ده‌ماهه ابتدایی سال‌جاری بیش از 70میلیارد دلار بوده است و این یعنی اقتصاد بزرگی مانند ایران را نمی‌توان حبس کرد. ایران از اقتصادی بزرگ برخوردار است و نیروی انسانی توانمند، مرز مشترک با 15کشور همسایه و حوزه نفوذ قوی دارد و می‌تواند در همین محدوده و از طریق همکاری با کشورهای اطراف همه مسائل خود را به‌صورت جدی حل کرده و نیازها را تامین کند. او با اشاره به دستاوردهای کشورمان در بخش‌های مختلف که در 40سال اخیر محقق شده است، گفت: تا اواخر دهه60 مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی کشور فرش و پسته بود اما امروز که به زعم خود آمریکایی‌ها فروش نفت ایران را صفر کرده‌اند، باید از آنها پرسید که اقتصاد ایران که جزو بیست اقتصاد برتر دنیاست چگونه اداره می‌شود. با پیشرفت‌ها و دستاوردهای حاصل‌شده مجموعه بزرگی از کالاهای صنعتی در کشور تولید و به اقصی‌نقاط دنیا صادر می‌شود و اداره کشور از طریق ارز حاصل از این صادرات صورت می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید