• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 13 بهمن 1398
کد مطلب : 94145
+
-

پیش‌بینی کاهش تورم از 4مسیر

پیش‌بینی کاهش تورم از 4مسیر

تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد هزینه‌های تولید در 4بخش صنعت، معدن، برق و گاوداری صنعتی در حال کاهش است. تورم تولید به‌عنوان یک شاخص پیش‌نگر شناخته می‌شود در نتیجه این ارقام می‌تواند نویدبخش تداوم روند کاهنده نرخ تورم بخش مصرف در ماه‌های آینده باشد؛ به‌ویژه آنکه تورم تولید صنعتی برای نخستین‌بار در 4سال گذشته کاهنده شده است؛ با این تأکید که پیش‌بینی‌ها همچنان حکایت از آن دارد که نرخ تورم سالانه ایران در پایان سال‌جاری ممکن است به 35درصد برسد؛ به این ترتیب ایران همچنان در ردیف کشورهای دارای تورم بالا قرار خواهد داشت.
به‌گزارش همشهری، براساس آمارهای جدید مرکز آمار ایران، هزینه تولید بخش صنعت در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل قبل از آن برای نخستین‌بار از پاییز سال94 منفی شده و به منفی 2.3درصد رسیده است. نرخ تورم فصلی این بخش در پاییز پارسال تا 23.5درصد هم بالا رفته بود. شاخص دیگری که نشان‌گر کاهش نرخ تورم پیش‌نگر بخش صنعت ایران است، به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه این بخش از 89درصد در زمستان پارسال به 27درصد در پاییز امسال مربوط می‌شود؛ این روند نزولی در 3فصل بهار، تابستان و پاییز سال‌جاری تداوم داشته است. طبق آمار رسمی، نرخ تورم سالانه تولید صنعتی که در بهار امسال تا 77.2درصد پیشروی کرده بود در پاییز امسال به 61.5درصد رسیده است. هرچند شاخص‌های تورم تولید، به‌عنوان شاخص پیش‌نگر نرخ تورم بخش مصرف، روی ریل نزول قرار گرفته؛ اما با این حال هنوز هزینه تولید در بخش‌های مختلف ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان بالاست و باعث تحلیل رفتن قدرت رقابتی بنگاه‌های اقتصادی و به‌ویژه صنعتی ایران شده و قیمت تمام‌شده کالاهای ساخت ایران را، هم در بازار داخلی و هم بازارهای صادراتی افزایش داده است.

نبض‌گیری تورم صنعتی
مرکز آمار ایران می‌گوید کمترین نرخ تورم فصلی تولید صنعتی در پاییز امسال رشته‌های فعالیت صنایع زغال‌سنگ و پالایشگاه‌های نفت، تولید کاغذ و محصولات کاغذی و صنایع شیمیایی و بیشترین نرخ تورم هم در بخش تولید ماشین‌آلات اداری، پوشاک و سایر وسایل حمل‌ونقل مشاهده شده است. همچنین بیشترین افزایش هزینه تولید در پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال هم مربوط به تولید ماشین‌آلات اداری و کمترین آن مربوط به بخش تولید زغال‌سنگ و پالایشگاه‌های نفت بوده و در شاخص تورم سالانه نیز بالاترین نرخ تورم را همچنان تولید ماشین‌آلات اداری و کمترین را تولید پوشاک تجربه کرده است.

برق‌گرفتگی تورم برقی‌ها
شاخص دیگری که می‌تواند نشانگر کاهش هزینه تولید در بخش‌های مختلف ایران قلمداد شود، روند شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق است. نرخ تورم فصلی این بخش در پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال 10.9درصد رشد کرده اما نرخ تورم یکساله بخش برق در چهارفصل منتهی به پاییز امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال کاهشی 2.31درصدی را تجربه کرده است. مرکز آمار ایران می‌گوید شاخص قیمت تولید برق در پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال در ساعات اوج بار 7.35درصد، در ساعات میان‌بار 12.81درصد و در ساعات‌ کم‌باری 9.9درصد رشد کرده درحالی‌که نرخ تورم سالانه تولید برق در ساعت‌های اوج بار 1.7درصد، میان‌بار 2.8درصد و اوج بار 1.8درصد کاهش داشته است.

سختی کاهش تورم معدنی‌ها
تغییرات شاخص قیمت تولید در بخش معدن ایران هم در پاییز امسال نسبت به تابستان گذشته اگرچه افزایش 3درصدی را تجربه کرده اما نرخ تورم نقطه به نقطه تولید بخش معدن در پاییز امسال نسبت به پارسال با 13.8درصد افت به 37.6درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم سالانه بخش معدن در 12‌ماه منتهی به پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال با کاهشی 7.2درصدی، 52درصد برآورد شده است. بر این اساس، هزینه تولید سالانه بخش معدن از 59.2درصد در تابستان به 52درصد در پاییز رسیده و درحالی‌که هزینه تولید استخراج کانی‌های فلزی و سایر معادن روند نزولی را در این مدت تجربه کرده، هزینه تولید و استخراج زغال‌سنگ افزایش داشته است. 

   کاهش هزینه تولید گاوداری

هزینه تولید در بخش گاوداری‌های صنعتی ایران هم در پاییز امسال نسبت به تابستان 3درصد کاهش یافته و نرخ تورم فصلی این بخش به منفی 1.1درصد رسیده است. کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه تولید بخش گاوداری صنعتی هم در فصل پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال 29.2درصد برآورد شده و به این ترتیب هزینه تولید در این بخش به 24.7درصد رسیده است. مرکز آمار ایران گزارش داده نرخ تورم سالانه هزینه تولید در بخش گاوداری صنعتی ایران در پاییز امسال با 13.6درصد کاهش نسبت به‌مدت مشابه پارسال به رقم 58.9درصد رسیده که نشان می‌دهد هزینه تولید این بخش روند نزولی را تجربه می‌کند. این اتفاق حکایت از آن دارد که نرخ تورم مصرفی این بخش شامل گوشت گوساله و گاو و همچنین شیر و لبنیات در ماه‌های آینده با تداوم روند نزولی قیمت تولید کاهشی خواهد بود.


  تورم تولید صنعتی برای نخستین بار در 4سال گذشته کاهنده شده و به منفی 2.3درصد رسیده‌است

   بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد؛ کاهش هزینه‌های تولید در 4بخش صنعت، معدن، برق و گاوداری صنعتی، می‌تواند نویدبخش تداوم روند کاهنده نرخ تورم بخش مصرف، در ماه‌های آینده‌باشد


 

این خبر را به اشتراک بگذارید