• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 بهمن 1398
کد مطلب : 93816
+
-

علم سوزی

مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به آتش‌زدن کتاب طب هریسون از سوی یک روحانی واکنش نشان دادند


آتش‌زدن کتاب طب هریسون، یکی از منابع اصلی تدریس پزشکی در دانشگاه توسط روحانی به نام عباس تبریزیان و در جمعی از طرفدارانش واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است و رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرده که به مراجع قضایی شکایت خواهد کرد.
اصول طب داخلی هریسون یکی از کتاب‌های درسی شناخته‌شده در زمینه طب داخلی است. چاپ اول این کتاب در سال ۱۹۵۰ منتشر شد و ویرایش بیستم آن در سال ۲۰۱۸ به چاپ رسید. هریسون پرفروش‌ترین کتاب در زمینه طب داخلی در آمریکا و سراسر جهان است که به 16زبان مختلف ازجمله فارسی نیز ترجمه شده است. جمعه گذشته ویدئویی منتشر شد که در آن عباس تبریزیان که خود را «پدر طب اسلامی» معرفی می‌کند در جمعی کتاب طب هریسون را داخل ظرفی فلزی گذاشته و می‌گوید:« مراسم نمادین پایان دوره تمام شدن طب شیمیایی؛ به‌طور نمادین کتاب طب شیمیایی هریسون را آتش می‌زنیم.» و بعد یکی از طرفداران او کتاب را آتش زده و در جمع خانمی از افراد می‌خواهد تا صلوات بفرستند و فرد دیگری هم درحالی‌که کتاب آتش گرفته و شعله‌هایش دیده می‌شود، می‌گوید:« برای پایان رسیدن داروهای شیمیایی اجماعا صلوات بفرستید.» 
بعد از انتشار این فیلم موج گسترده‌ای از انتقادها به عملکرد این روحانی و همفکران او منتشر شد. محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی خواستار برخورد مراجع قضایی و حوزه‌های علمیه دینی با این اقدام شد و گفت:« کاری که صورت گرفت و کلیپی که به صوت وسیع در فضای مجازی پخش شده، ضررها و خسارت‌های زیادی را به سلامت مردم، وجهه علمی مباحث پزشکی و کشور وارد می‌کند.» او با اشاره به اینکه آتش زدن کتاب اصولا پسندیده نیست و کاری غیرفرهنگی و ضد‌فرهنگی است و کسی که کتاب آتش می‌زند آن هم کتابی علمی، خودبه‌خود به مبانی علمی و فرهنگی آسیب کلی و اخلاقی وارد می‌کند؛ گفت: «‌ما خودمان را مسئول سلامت مردم می‌دانیم؛ به‌طوری که یکی از اهداف سازمان نظام پزشکی حمایت و صیانت از بیماران و سلامت بیماران است. این در حالی است که مکررا مشاهده می‌کنم افرادی به‌دلیل القائات این چنینی و جهلی باعث می‌شوند خرافات و مبانی غیرعلمی به جای مبانی علمی به روز دنیا تبلیغ شود و این امر هم بی‌تردید به تأخیر افتادن درمان‌ بیماران را سبب می‌شود» رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی همچنین تأکید کرد: «لازم است مراجع قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم با این‌گونه رفتارها برخورد کنند و در این مورد خاص هم کسانی که دل‌شان برای دین و فرهنگ و پزشکی کشور می‌سوزد، باید وارد شوند و جلوی این‌گونه اقدامات را جدی بگیرند. اگر این کلیپ در دنیا منتشر شود؛ افکار عمومی دنیا در مورد جامعه ایران چه فکری خواهند کرد؟ بنابراین برخورد با این اقدام از طریق مراجع قضایی و حوزه‌های علمیه دینی ضرورت دارد.»
علاوه بر ظفرقندی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در گفت‌وگو با ایرنا خواستار موضع‌گیری قاطع مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی در برابر اقدام «سخیف و جاهلانه کتاب ‌سوزی توسط فردی به نام تبریزیان» شد. علیرضا رئیسی گفت:« فردی به نام تبریزیان که پیروانش او را آیت‌الله می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی تجارتخانه‌ای برپا کرده است به‌خود جرأت داده و کتاب «اصول طب هریسون» از کتب مرجع پزشکی را به آتش می‌کشد. آنچه مایه تأسف است فقط خالی بودن دست این گروه جاهل و پرمدعا از نقد علمی نیست، بلکه سکوت و عدم‌ برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتارهای نابهنجار به نام اسلام و ایران است.» 
او ادامه داد:« در این برهه وظیفه خود می‌دانیم که به کلیه مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی هشدار داده شود که در برابر چنین اقدامات سخیف و جاهلانه‌ای بایستند و واکنشی در خور از خود نشان دهند.» اما آتش زدن کتاب طب هریسون از سوی یک روحانی و آن هم به نام طب اسلامی، با واکنش حوزه علمیه هم روبه‌رو شد. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای آتش زدن کتاب علمی «طب هریسون»، را محکوم و تأکید کرد:« این‌گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد. حوزه‌های علمیه و بزرگان آن با تأکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می‌دانند و حوزه‌های علمیه و بزرگان آن و شورای‌عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه آن را محکوم می‌ کنند»



مکث
امید که خفتگان بیدار شوند
کیانوش جهانپور ـ مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت


کتابسوزی و کتابسوزان شاید در ناخودآگاه ایرانیان همزاد ایران سوزی و ایران ستیزی و خردگریزی باشد، برای مردمان این سرزمین کتابسوزی یادآور حمله اسکندر و هجمه دار و دسته اموی نظیر حجاج و ولید و قتیبه بن مسلم باهلی است، زنده‌کننده هجمه فرهنگ ستیز سلجوقیان و غزنویان و اقوام مغول و تاتار و قس علی‌هذا در حافظه تاریخی ایرانیان است و بس. اسلام در مسیر اندیشه و سیره و مرام علوی به شهادت تاریخ این رفتار را بر نمی‌تابد، تاریخ این سرزمین نیز جز خسران و فلاکت از این نماد به‌یاد ندارد و گزافه نیست اگر بگوییم نمودار تاریخ انحطاط ایران با این نماد شنیع منطبق بوده است؛ لذا واکنش‌هایی که به‌دنبال احیای این رفتار از حوزه و دانشگاه و حتی از میان توده‌ها شاهدیم جای شگفتی ندارد. این اقدام، رفتار نمادینی است در برافراشتن پرچم جهل و خرافه، ویروسی است برای قتل عام دین و دانش، سمی است بلای جان سلامت جسمی و معنوی یک جامعه و قدر مسلم عقلا و علما و دغدغه داران سلامت جسم و جان جامعه و دلسوزان حرمت عقل و شرع و نگاهبانان نهادهای دین و علم چون طبیبی حاذق، در آن علامت سرطانی را می‌بینند که باید از تن جامعه به در‌آید و الا:
درختی که اکنون گرفته‌ست پای/ به نیروی شخصی برآید ز جای
و گر همچنان روزگاری هلی/ به گردونش از بیخ بر نگسلی
سر چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
در این زمینه گرچه سخن بسیار است اما العاقل یکفیه بالاشاره؛ امید که خفتگان بیدار شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید