• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 بهمن 1398
کد مطلب : 93652
+
-

ابهام در سرنوشت پرونده تخلفات

به‌دنبال 800 پرونده که مدیریت شهری گذشته داشته، طرح شکایت در دادسرای کارکنان دولت انجام شد اما کسی از سرنوشت پرونده‌ها خبر ندارد

ابهام در سرنوشت پرونده تخلفات

محمد سرابی _ خبر‌نگار

 انبوه گزارش‌ها و پرونده‌هایی که درباره تخلف در دوران مدیریت شهری قبلی تهیه شده بود، نه‌تنها به نتیجه نرسیده، بلکه به گفته یکی از اعضای شورای شهر «نابود» شده است.
براساس طرح تحقیق و تفحص می‌توان شهردار را برکنار کرد کما اینکه چندبار هم این اتفاق در شهرداری تهران افتاده است. براساس گزارش‌ بازرسی‌ها می‌توان هر بخشی از بودجه یا هر پولی که وارد شهرداری می‌شود را پیدا کرد و از نحوه مصرف آن با‌خبر شد. اعضای شورای شهر نیز می‌توانند بنا به وظیفه خود و به نمایندگی از شهروندان به تحقیق از بخش‌های گوناگون شهرداری بپردازند اما پرونده‌های زیادی از تخلفات مالی دوره‌های گذشته  مورد رسیدگی قرار نگرفته است.
شهریور امسال بحثی طولانی درباره میزان بدهی‌های باقیمانده از مدیریت قبلی شهرداری مطرح شد که ارقام متفاوتی را نشان می‌داد. تفاوت جدی رقم‌های مطرح‌شده از طرف منتقدان و همینطور از طرف مدافعان مدیریت قبلی، خود نشان‌دهنده نامشخص‌بودن اسناد و مدارک مالی و شیوه رسیدگی حقوقی و قضایی به آنها‌ست. مدتی پیش محمود میرلوحی، عضو شورای شهر اظهار کرد: «فساد در حالی شکل گرفته که دستگاه‌های نظارتی زیادی در شهرداری و سیستم قضایی وجود دارد. به‌عنوان مثال، فقط در شهرداری بیش از هزار و ۳۰۰ نیروی حراستی و بازرسی داریم اما فکر نمی‌کنم حتی اگر این تعداد به ۲‌هزار نفر هم افزایش پیدا کند، اتفاق خاصی بیفتد.»
اما این تعداد نیروی انسانی و حجم عظیم گزارش‌ها و شکایت‌هایی که تهیه می‌شوند، چه سرنوشتی دارند؟ رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره جزئیات 41نامه سازمان بازرسی کل کشور به شهرداری تهران، می‌گوید: به‌دنبال 800مورد پرونده که مدیریت شهری گذشته داشته و گزارشی که سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه داده، طرح شکایت در شعبه 15دادسرای کارکنان دولت انجام شده است اما کسی از سرنوشت پرونده‌ها خبر ندارد. برخی‌ می‌گویند پرونده‌ها «خمیر» یا خرد شده و از بین رفته‌اند ؛ حتی برخی‌ می‌گویند این پرونده‌ها «بایگانی» شده‌اند، اما شورا پیگیر 800پرونده‌ است تا ببیند چه اتفاقی برای آنها رخ داده است.
«ناهید خداکرمی» می‌‌افزاید: فردی در دفتر قوه قضاییه بود که دستگیر شده و قاضی بود که به‌علت تخلفات به زندان افتاده است. 800پرونده شهرداری هم به همین دادسرا فرستاده شده بود که به جریان نیفتاد. او بیان می‌کند: تعدادی از این پرونده‌ها حتی قبل از فعالیت شورای شهر پنجم مطرح شده اما پیگیری باید از سوی قوه قضاییه انجام می‌شد که سرنوشت این پرونده‌ها مشخص نیست. شورای شهر تهران تعدادی از پرونده‌ها را پیگیری کرده که بعضا می‌گویند اصلا طرح شکایت نشده است.
خداکرمی می‌افزاید: تخلفات متعددی در مدیریت شهری (قبلی) رخ داده. این تخلفات در شرکت‌ها، املاک و پرونده‌های مختلف بوده و موضوعات مطرح‌شده متنوع و هم در حوزه بدهی‌های بانکی، هم معاملات شهرداری و هم قراردادهاست که امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم اطلاعاتی از آنها کسب کنیم تا مردم بدانند چه بلایی بر سر املاک شهر آمده است.
او می‌گوید: در تابستان امسال سازمان بازرسی کل کشور درباره تخطی شهرداری در 41ملک که در حوزه خرید و فروش تخلفاتی گزارش شد، به شهرداری نامه نوشته است که امیدواریم در جریان تحقیق و تفحص همه این ابهامات مشخص شود.
این عضو شورای شهر بیان می‌کند: وقتی نامه‌ای به‌صورت محرمانه وصول می‌شود، ما معذور هستیم از جزئیات آنها صحبت کنیم اما از همه نهادها به‌خصوص قوه قضاییه که در مورد مبارزه با فساد حساس هستند، خواهش می‌کنیم نسبت به پرونده‌های شهری حساس باشند، همچنین ارتباط مسئول دفتر رئیس سابق قوه قضاییه و قاضی دادسرا که الان در زندان هستند با این پرونده‌ها را مشخص کنند تا حق و حقوقی از شهر تهران ضایع نشود.

جسارتی برای رسیدگی نیست
«یاشار سلطانی» روزنامه‌نگار درباره روند رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی در شهرداری تهران می‌گوید: من تصور می‌کنم انگیزه و اراده لازم برای رسیدگی به این پرونده‌ها وجود ندارد.
 او می‌افزاید: شنیده‌ایم که اسنادی درباره بودجه‌ای که در اختیار اعضای شورای شهر قبلی بود، وجود داشته که اکنون خمیر شده است. من به چند تن از اعضای جدید شورای شهر گفتم که اسنادی وجود دارد و اگر شما بخواهید می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید ولی اعلام همکاری و پیگیری نکردند. خود من چند هزار صفحه مدرک از دوران مدیریت قبلی دارم ولی مشخص نیست که باید آنها را به چه‌کسی برای پیگیری ارائه کرد.
سلطانی تأکید می‌کند: من نبود جسارت لازم را دلیل رسیدگی نکردن به پرونده‌ها می‌دانم. تیم قبلی قوه قضاییه هم عزم جدی برای رسیدگی به این پرونده‌ها نداشت. مثلا درباره سازمان بازنشستگی شهرداری تهران تخلفاتی مطرح شده است. خود سازمان و بازرسی شهرداری آن را پیگیری نکرده‌اند و همانطور باقی‌مانده است.

طرح‌های تحقیق و تفحص شورا

شورای شهر در طول تاریخ خود 6بار درخواست تحقیق و تفحص، آن‌هم از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری داشته است. نخستین آن در سال78 از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام شد. مورد دوم در سال‌85 از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری و در همین سال از تشکیل «کمیسیون ویژه» در شهرداری تهران انجام شد. تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری منطقه یک در سال‌89 ارائه شد که مسکوت ماند. تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان نوسازی در سال‌90 و تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری در سال‌97 نیز آخرین موارد اجرا شده بودند. براساس تبصره‌3 ماده‌75 آیین‌نامه داخلی شورا درصورت تصویب شورای شهر برای تحقیق و تفحص کمیسیون مشترکی از کمیسیون مربوطه به علاوه متقاضیان تحقیق و تفحص تشکیل می‌شود که کار خود را شروع و بعد از 15روز نتیجه را به شورا ارائه خواهند کرد. درصورتی که حداقل 5نفر از اعضای شورای شهر تحقیق و تفحص را در هریک از امور شهرداری لازم بدانند، درخواست خود را کتبا از طریق هیأت رئیسه شورا در جلسه علنی مطرح ‌می‌کنند و نسبت به لزوم یا عدم‌لزوم آن رأی‌گیری به عمل خواهد آمد. براساس تبصره‌4 گزارش تحقیق و تفحص به‌صورت مستقل امکان انتشار خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید