• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 بهمن 1398
کد مطلب : 93588
+
-

نیروگاه‌های برق در خطر قطعی گاز

سرما مصرف گاز خانگی را٢۵٠ میلیون لیتر افزایش داد


با کاهش دمای هوا از یک هفته پیش، مصرف خانگی گاز افزایش یافته و این موضوع تامین سوخت مصرفی برخی نیروگاه‌های تولید برق را با مشکل مواجه کرده است. رضا اردکانیان، وزیر نیرو دیروز  در حاشیه نشست هیأت دولت از افزایش شدید مصرف گاز خانگی خبر داد و گفت: اگر در مصرف گاز خانگی صرفه جویی نشود ناچاریم در نیروگاه‌های برق از سوخت مایع استفاده کنیم که این ضمن هدررفت منابع سبب آلودگی هوا خواهد شد. اما معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم در هشداری جدی‌تر اعلام کرد؛ تأمین سوخت نیروگاه‌ها دشوار شده و کشور در آستانه خاموشی قرار دارد؛ موضوعی که سخنگوی صنعت برق آن را تأیید نمی‌کند.
به گزارش همشهری، برخی پیش‌بینی‌ها حاکی است موج تازه‌ای از هوای سرد احتمالا از آخر هفته، آسمان ایران را فرا خواهد گرفت. این موضوع می‌تواند تامین گاز مصرفی کشور را با چالش تازه‌ای مواجه کند با این حال برسر رسیدن موج تازه هوای سرد بین کارشناسان هواشناسی اختلاف‌نظر وجود دارد و مشخص نیست آیا این پیش‌بینی محقق خواهد شدیا خیر؟ به‌ویژه آنکه از ابتدای امسال تاکنون سازمان هواشناسی کارنامه ناموفقی در پیش‌بینی آب و هوا به ثبت رسانده است. با این وجود مقامات دولتی ازجمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو موضوع را جدی گرفته‌اند و می‌گویند افزایش مصرف برق به رشد شدید مصرف گاز خانگی منجر شده و این موضوع تامین سوخت مورد نیاز برای تولید برق در نیروگاه‌های برق را با مشکل مواجه کرده زیرا اولویت اصلی تامین گازمصرفی خانه‌هاست.

رکورد شکنی در مصرف گاز
آمارها از رشد مصرف گاز در ایران حکایت دارد، چنان که سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران هم با اشاره به ثبت رکورد جدید و بی‌سابقه انتقال گاز در ایران، گفت: در روزهای گذشته، 792میلیون مترمکعب گاز در یک روز منتقل شده است.او با اشاره به ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری، گفت: با هماهنگی تمام شرکت‌ها و مدیریت‌های شرکت ملی گاز ایران، با وجود ثبت بالاترین میزان مصرف گاز خانگی اما گاز حتی یک مشترک خانگی شهری و روستایی قطع نشد.

رشد در مصرف گاز خانگی
به‌دنبال افزایش شدید مصرف گاز، شرکت تولید نیروی برق حرارتی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: درسال‌جاری رشد مصرف گاز طبیعی خانگی بسیار بیش از انتظار بوده و به همین دلیل سهم گاز طبیعی نیروگاه‌هاکاهش قابل توجهی یافته و با وجود همکاری بی‌سابقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تأمین نفت گاز نیروگاه‌ها، به اجبار باید نفت کوره مصرف شود.
اکبر اکبری، معاون تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن تأیید وقوع بحران، با اشاره به اینکه در دی‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل مصرف گاز خانگی ۲۵۰ میلیون لیتر افزایش داشته، گفت: از ابتدای امسال تا دی‌ماه ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف شده است. به گفته او در ۱۰‌ماه امسال ۶۴ میلیارد مترمکعب نفت، گاز و گاز طبیعی به مصرف رسیده است. معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: با سرد شدن هوا مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یافته و در شرایط فعلی کاهش آن ممکن نیست برای همین تمام ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها رو به اتمام است.

مشکل تأمین سوخت نیروگاه ها
با این حال مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: با توجه به برودت هوا هفته گذشته تأمین سوخت گاز نیروگاه‌های برق با 50درصد کاهش همراه شده بود بنابر این از مشترکان خانگی برق درخواست داریم که این روزها در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، زیرا هم‌اکنون شاهد رشد مصرف برق در بخش خانگی هستیم. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه موج سرمای شدید از فردا (جمعه) کشور را فرا خواهد گرفت، تأکید کرد: نیروگاه‌های برق هم‌اکنون بدون هیچ مشکلی از سوخت‌های جایگزین مثل نفت گاز و نفت کوره‌ برای تولید برق استفاده می‌کنند. او در پاسخ به این پرسش که آیا نیروگاه‌های برق که هفته گذشته از سوخت مازوت استفاده می‌کردند از 6نیروگاه عبور کرده‌ است،گفت: به هر حال مشکلی از بابت تأمین سوخت نیروگاه‌ها نداریم و به این شکل نیست که نیروگاه‌ها فقط از سوخت مازوت استفاده کنند بنابر این برای اینکه مشکلی به‌وجود نیاید از سوخت ترکیبی استفاده می‌کنند.


 هشدار معاون تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: به‌علت سرمای هوا و بالا رفتن مصرف گاز خانگی، کشور در آستانه خاموشی قرار دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید