• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92332
+
-

حرفه‌ای‌های بورس بازگشت آرامش را به انتظار نشسته‌اند

افت 9میلیارد دلاری

افت 9میلیارد دلاری

بهزاد رنجبر _ روزنامه‌نگار

با تداوم روند نزولی بازار سهام که از شنبه هفته جاری آغاز شده، دیروز شاخص کل بورس تهران 7هزار واحد، معادل 2درصد، کاهش یافت.آمارها نشان می‌دهد از اول هفته تاکنون 116هزار میلیارد تومان، معادل 9میلیارد دلار، از ارزش کل بازار سهام کاسته شده، اما با وجود این تحلیلگران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بورس، امیدوار به آینده، بازگشت آرامش را به انتظار نشسته‌اند.
به گزارش همشهری، هیجان؛ بورس را به آتش کشیده و هر لحظه بر حجم صف‌های میلیونی سهامداران برای فروش سهام شرکت‌ها اضافه می‌شود.روند نزولی فعلی از روز شنبه یک روز بعد از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی آغازشد. تحت‌تأثیر این روند مجموع ارزش بورس و فرابورس از 1690میلیارد تومان به 1574میلیارد تومان رسیده است. این شدت نزول به خروج گسترده سهامداران حقیقی و عمدتا غیرحرفه‌ای و تازه ‌وارد از بازار منجر شده است. فقط در روز شنبه که بورس تهران نزولی 4.4درصدی را تجربه کرده، سهامداران حقیقی به‌صورت خالص ۱۸۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کرده‌اند.برای درک میزان بزرگی این عدد، باید توجه کردکه مجموع ارزش پول‌هایی که سهامداران حقیقی از اول امسال وارد بورس کرده‌اند رقمی معادل ۸۵۰۰ میلیارد تومان است.تحلیلگران می‌گویند: افزایش فشار فروش، ناشی از نااطمینانی و عدم‌ قطعیت در فضای سیاسی است این موضوع به نگرانی‌ها در بورس دامن زده است.  به عقیده آنها آینده بورس به مشخص شدن مقدار و سطح تنش‌های احتمالی نظامی، در روزهای آینده بستگی پیدا کرده است.

نقش 3 عامل کلیدی
نیما آزادی، تحلیلگر مالی، در تحلیل دلایل نگرانی سهامداران درکانال شخصی‌اش نوشت:در باره آینده بازار سهام باید 3موضوع راظرف یک تا 2‌ماه آینده مدنظر داشت. نخست ارزیابی جنس تلافی ایران و ابعاد و اثرات سیاسی و اقتصادی آن است و موضوع دوم بحث گام پنجم ایران در کاهش تعهدات مربوط به برجام.به گفته او،نکته سوم که باید مدنظر سهامداران قرار بگیرد بحث FATF و ابهامات گسترده تری است که پس از اتفاقات اخیر ایجاد شده. آزادی معتقد است:در کنار این سه پارامتر عواملی چون رشد قیمت جهانی مواد خام و کالاهای پایه و همینطور افزایش نرخ برابری ریال در برابر دلار می‌تواند این سه عامل را تعدیل کند اما باید زمان داد تا غلظت هر کدام از این بندها مشخص شود.

تنش نباشد بازار بر می‌گردد
حمید میرمعینی، دیگر کارشناس بازار سرمایه با مبهم دانستن روند حرکت بورس گفت:پیش‌بینی وضع حاکم بر بورس با هیچ فرضیه‌ای امکان پذیر نیست و فقط می‌توان گفت افراد ریسک پذیر می‌توانند از بازده معقولی در آینده برخوردار شوند؛ اما احتمال افزایش ریسک و زیان آنها نیز وجود دارد. او هم با تأکید بر اینکه مسائل سیاسی، تأثیر خاصی بر بازارهای سرمایه‌گذاری دارند اضافه کرد: اگرتنش خاصی رخ ندهد بازار تغییر مسیر می‌دهد و به سمت روند صعودی و تعادل پیش خواهد رفت. میرمعینی درباره احتمال ورود سرمایه‌های بورسی به بازار ارز و طلا گفت: در این زمینه همه‌‌چیز به آینده سیاسی بستگی دارد،  چراکه مبنای ارزشگذاری بازار نیازمند منافع آینده است. او با تأکید بر اینکه نوسان ذات سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، گفت: هر کسی که در این بازار ماندگار است باید ریسک موجود در بازار را بپذیرد تا بعد از مدتی بازده معقولی به‌دست آورد.

2سناریوی کلی
مهدی کرامت‌فر، دیگرکارشناس بازار سرمایه هم در مورد چشم‌انداز آینده بورس 2 سناریوی کلی مطرح کرد. به عقیده اودرصورتی که سطح تنش میان ایران وآمریکا به درگیری مستقیم نظامی، ولو به‌صورت جزئی، محدود و کوتاه‌مدت، منتهی شود، قطعا میزان فروش و درآمدهای آینده بنگاه‌ها با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه خواهد شد و نتیجه آن ریزش کلی بازار سهام خواهد بود. او افزود:گزینه دوم حالتی است که در آن تنش‌هایی از جنس اتفاقات ماه‌های اخیر نظیر حمله به تاسیسات نفتی عربستان و حمله به سفارت آمریکا در عراق باشد که در این صورت هرچند نوسان‌های شدیدی در روند بازار سهام رخ خواهد داد و شمار زیادی از معامله‌گران خرد از بازار خارج خواهند شد، اما با توجه به آنکه در مجموع سود شرکت‌های بورس تغییر چندانی نخواهد کرد، احتمال نزول بازار سهام منتفی خواهد بود. هرچند برای برخی صنایع و شرکت‌ها این موضوع محتمل خواهد بود.

بورس جای تصمیمات عجولانه نیست
امیرتقی خان تجریشی، عضو هیأت‌مدیره  بورس تهران هم گفت:در روز شنبه سهامداران حقیقی دو سوم سهام خود را نقد کردند و از بازار خارج شدند، این واکنش هر چند طبیعی، ولی عجولانه بود، زیرا با تحلیل بازارهای موازی شاهد آن هستیم که سایر بازارها نیز در رکود قرار دارند.او تأکیدکرد: واکنش بازارسهام نسبت به تحولات اقتصادی و سیاسی طبیعی است، اما فردی سود به‌دست خواهد آوردکه نگاه بلندمدت با سرمایه‌گذاری‌های منطقی متناسب با ریسک موجود داشته باشد. خان‌تجریشی تأکید کرد: روال معاملات طی چند روز آینده مانند گذشته طبیعی می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

هیجان فروکش خواهد کرد
محمد وطن پور، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر هم با بیان اینکه بازار به‌زودی به شرایط طبیعی خود باز خواهد گشت، گفت: درروزهای آینده هیجانات رفته رفته رنگ خواهند باخت و بازار سرمایه به مسیر معمولی و رشد آرام خود باز خواهد گشت. او افزود: در کنار حادثۀ تأسف‌بار اخیر باید این مسئله را نیز به‌خاطر داشته باشیم که شاخص و بازار سرمایه در هفته‌های گذشته، رشدهای خیره‌کننده‌ای را در بازه زمانی کوتاه تجربه کرده بود و مشاهده روندهای اصلاحی فارغ از علت آن برای فعالان بازار تعجب برانگیز نیست.

بازگشت شاخص به مدار صعود
یوسف هاشمی از تحلیلگران بازار سرمایه نیز با تأکید بر اینکه در آینده بازار از فروش هیجانی عقب‌نشینی می‌کند، گفت:قطعا به‌زودی تکلیف بازار مشخص خواهد شد و بازار دوباره به نقطه اوج خودبازمی‌گردد. اوتأکیدکرد: در روزهای آینده با مشخص شدن ابعاد واقعه شهادت سردار سلیمانی، روند بازار می‌تواند سمت و سویی معقولانه به‌خود گیرد.او با تأکید بر اینکه بازار به فرصت نیاز دارد گفت: درهمه بازارهای مالی دنیا زمانی که یک اتفاق سیاسی در این ابعاد رخ دهد ریزش دور از ذهن نیست. پس از آن بازار از فروش هیجانی عقب نشینی می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید