• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 10 دی 1398
کد مطلب : 91743
+
-

خطر انقراض فوک خزری جدی است

خطر انقراض فوک خزری جدی است

 نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران با اظهار نگرانی از کاهش شدید جمعیت فوک خزری، گفت: براساس آخرین برآوردها، جمعیت تنها پستاندار آبزی دریای خزر به‌دلیل صید بی‌رویه و آلودگی دریایی از یک میلیون در سال ۱۹۹۱ به کمتر از ۷۰ هزار قلاده در سال‌جاری میلادی (۲۰۱۹) کاهش یافته و خطر انقراض را جدی کرده است.

امیر شیرازی به ایرنا گفت: با وجود کاهش شدید جمعیت فوک خزری در کشور روسیه، صید و بهره‌برداری تجاری از فوک خزری همچنان ادامه دارد که باید برای این معضل راهکار جدی اندیشیده شود. وی افزود: جمعیت این‌گونه ارزشمند در آب‌های سرزمینی ایران نیز به‌شدت کاهش یافته که یکی از نشانه‌های آن کم شدن تعداد فوک‌های گرفتار در تور صیادان است.
وی افزود: در فصل صید سال‌های قبل، روزانه گرفتار شدن تعدادی از فوک‌های خزری در تور صیادان گزارش می‌شد، اما در فصل صید امسال که از ۱۵ مهرماه آغاز شده به دام افتادن فقط ۴ مورد از این‌گونه آبزی مشاهده شده است.
وی علت دیگر کاهش این‌گونه آبزی در آب‌های ایران را کم شدن ماهیان مورد علاقه فوک‌ها مانند کیلکا دانست و گفت: احتمال می‌رود فوک‌ها به‌دلیل نبود غذای کافی مجبور به مهاجرت شده باشند.
شیرازی افزود: تخریب زیستگاه این‌گونه ارزشمند در شمال خزر سبب شده تا در اتفاق زیستی نادر، سال گذشته 2 توله فوک در گیلان متولد شوند که در مدت کوتاهی لاشه آنها در سواحل این استان پیدا شد. فوک، تنها گونه پستاندار دریای خزر است و جمعیت آن به‌دلیل صید بی‌رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریای خزر سیر نزولی دارد. سواحل جنوب شرق خزر و جزیره آشوراده، بهترین زیستگاه‌های فوک خزری است و بخش عمده جمعیت این‌گونه آبزی در این منطقه زندگی می‌کنند.
برنامه حفاظت از فوک خزری نیز در سال ۲۰۰۸ و به‌دنبال انتشار نتایج به‌دست آمده از وضعیت جمعیت این تنها پستاندار دریاچه خزر با حمایت مرکز درمانی و تحقیقاتی هلند که حدود نیم قرن سابقه حفاظت از فوک‌ها دارد، تحت نظر سازمان محیط‌زیست ایران آغاز شده است.
فوک خزری که ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی نیز می‌گویند، یکی از پستانداران کمیاب آبزی جهان است که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید