• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91454
+
-

درختکاری با پهپاد

در روشی جدید یک هواپیمای بدون سرنشین بذرهای جوانه‌زده را با سرعت زیاد به داخل خاک شلیک می‌کند

درختکاری با پهپاد

عماد الدین قاسمی پناه _خبرنگار

در سال 2016 با ابتکار شرکت Droneseed  موضوع ایجاد جنگل با استفاده از پهپادها مورد توجه قرار گرفت. اکنون تیمی از دانش‌آموختگان کانادایی رشته‌های علوم و مهندسی در حال تلاش برای کاشت یک میلیارد درخت تا سال 2028با استفاده از پهپادها هستند. این پروژه به نام Flash Forest لقب گرفته که به‌صورت ترکیبی از هواپیماهای بدون سرنشین با غلاف‌های مخصوص و فرایند جوانه‌زنی سریع‌تر بذر استفاده می‌کند. تکنولوژی Flash Forest می‌تواند کاشت درختان را 10بار سریع‌تر از یک کارگر انجام دهد و هزینه آن هم 80درصد ارزان‌تر از روش‌های سنتی کاشت درختان است.

دست‌اندرکاران Flash Forest می‌گویند: ما شرکتی کانادایی هستیم که در زمینه احیای جنگل با استفاده از پهپاد کار می‌کنیم. این شرکت هواپیماهای بدون سرنشین را به‌گونه‌ای اصلاح کرده است که بذرهای جوانه‌زده با سرعت زیاد به داخل خاک شلیک می‌شوند. ما برای پیشی گرفتن از فعالیت‌های سنتی درختکاری و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های جهانی در زمینه احیای جنگل‌ها، تکنولوژی، نرم‌افزار و علوم زیست‌محیطی را با هدف کاشت یک میلیارد درخت تا سال 2028 ادغام می‌کنیم که هدفی بلندپروازانه محسوب می‌شود.
در پروژه Flash Forest با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین سنگین که مجهز به دستگاه شلیک پنوماتیک(دستگاهی که با هوای فشرده کار می‌کند؛ مانند مته بادی) است، این امکان فراهم می‌شود تا غلاف‌هایی که حاوی بذر است، در خاک و در عمق مناسب قرار بگیرند. هر غلاف سفارشی درخت حاوی حداقل 3بذر از پیش جوانه‌زده، میکوریزا(فرایندی با عنوان همزیستی قارچ و ریشه که برای تبادل مواد مغذی بین گیاه و خاک مفید است)، کود و عناصر مفید دیگر برای گیاه است. البته این عناصر مفید برای گیاه از سوی دست‌اندرکاران این پروژه فاش نشده است.
بذرها که قبل از قرار گرفتن در خاک جوانه زده‌‌اند، براساس وعده اعلام شده، دارای الگوی رشد موفقیت‌آمیز و سیستم ریشه‌دهی قوی هستند. این گروه پس از عملیات کاشت، این فرایند را با استفاده از یک پهپاد آبپاش که نیتروژن و سایر مواد مغذی برای نهال‌ها اسپری می‌کند، ادامه می‌دهند. علاوه بر این، از یک پهپاد نقشه‌برداری هم برای نظارت بر روند رشد گیاهان استفاده می‌شود. این گروه امیدوار است که از هشت گونه مختلف برای ایجاد اکوسیستم‌های سالم استفاده کند و در عین حال برای جبران انتشار کربن در آمریکای شمالی به اندازه کافی به درختکاری ادامه می‌دهد.
به گزارش نیواطلس، مدیران این پروژه می‌گویند: ما Flash Forest را با هدف جبران انتشار گازهای کربن شروع کرده‌ایم تا به اندازه کافی تأثیری قابل توجه و قابل اندازه‌گیری بر تغییرات آب و هوایی طی دهه آینده داشته باشیم. ما با گیاه‌شناسان و کارشناسان جنگلداری همکاری نزدیکی داریم و از تکنولوژی پهپاد نقشه‌برداری چندطیفی به‌منظور انتخاب مکان‌های مناسب برای کاشت و همچنین ارائه اطلاعات ارزشمند در زمینه سلامت اکوسیستم استفاده می‌کنیم.
غلاف‌هایی که در پروژه Flash Forest مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقایسه با روش‌های کاشت سنتی از آب کمتری استفاده می‌کنند و فقط طی 30روز در حجم انبوه تولید می‌شوند. این موضوع به گروه Flash Forest اجازه می‌دهد در مقایسه با نهال‌هایی که اغلب لازم است 12تا 24‌ماه پیش از کاشت در گلخانه باشند، درختانی با سرعت بسیار و با صرفه‌جویی اقتصادی بالا بکارند.
مدیران پروژه Flash Forest می‌گویند: امسال هشت گونه درخت خزان‌دار و مخروطی محلی در جنوب انتاریو کاشته‌ایم. وی گفت: ما به راحتی می‌توانیم غلاف‌هایمان را تقریبا با هر بذری(جز بذر بلوط و چند بذر بزرگ‌تر) پر کنیم. درصورت لزوم، ما می‌توانیم هرگونه فلورا (مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی که در یک منطقه جغرافیایی و در دوره‌ای معین می‌زیند) را که برای هر اکوسیستمی مناسب است، در دوره توالی آن بکاریم.
اکنون پروژه Flash Forest امیدوار است که حدود 38هزار دلار از طریق پلتفرم Kickstarter جمع کند. این گروه برای خرید تجهیزات و به‌منظور افزایش توانایی‌های تولید خود نیاز به بودجه فوق‌العاده‌ای دارد تا بتواند میلیون‌ها غلاف بذر تولید کند.
دست‌اندرکاران Flash Forest می‌گویند: پروژه احیای جنگل Flash Forest پروژه مهمی است؛ از این رو، برای اینکه بتوانیم این تکنولوژی را به آن سوی مرزهای بین‌المللی صادر کنیم به بودجه نیاز داریم و این بودجه به‌سرعت باید تأمین شود. ما نیاز فوری به خرید تجهیزات داریم، چراکه به ما امکان تولید میلیون‌ها غلاف بذر را می‌دهد. ما می‌توانیم این تکنولوژی را در جنگل‌های پاسیفیک کانادا، جنگل‌های بارانی آمازون و درنهایت در تمام کره زمین اجرا کنیم.

تاثیر بر تغییرات آب و هوایی 
Flash Forest با هدف جبران انتشار گازهای کربن شروع شد تا به اندازه کافی تأثیری قابل توجه و قابل اندازه‌گیری بر تغییرات آب و هوایی طی دهه آینده داشته باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید