• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 اسفند 1396
کد مطلب : 9135
+
-

رودست زدن به سارقان سایبری در روزهای آخر سال

با چند راهکار ساده می‌توانید جلوی سرقت از کارت و حساب بانکی‌تان را بگیرید

امنیت سایبری
رودست زدن به سارقان سایبری در روزهای آخر سال

شاید ایران تنها کشوری در جهان باشد که رمز کارت بانکی به‌صورت خیلی عادی از سوی فروشنده‌ها یا متصدی فروشگاه‌ها پرسیده می‌شود و ما هم با صدای بلند و راحت آن را فریاد می‌زنیم.

در همه کشورهای جهان رمز کارت بانکی کاملا محرمانه است و فروشگاه‌ها باید تدابیری داشته باشند که فرد به دور از چشم فرد دیگر یا دوربین‌های مداربسته بتواند رمز عبور خود را در موقع خرید وارد کند. براساس اعلام پلیس فتا رکورددار جرائم مالی در حوزه سایبری ایران، برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی است که معمولا در روزهای پایانی سال و با افزایش ازدحام در فروشگاه‌ها و شلوغی شب عید آمار آن بیشتر می‌شود.  بخش مهمی از این ماجرا همه زیر سر افشای راحت رمز است. این کار مانند این است که کیف‌پول‌تان را دراختیاریک نفر دیگر قراربدهید.

در بسیاری از موارد برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی با کپی‌کردن اطلاعات کارت صورت می‌گیرد. دستگاه‌های ریدر و انکودر کارت‌های مغناطیسی(از جمله کارت‌های بانکی) که به اسکیمر هم معروف هستند خیلی راحت در سایت‌ها خرید و فروش می‌شوند. کافی است که فردی که کارت شما را برای خرید می‌گیرد موقعی که حواستان نیست آن را یک لحظه روی این دستگاه بکشد.

اطلاعات بانکی شما با این کار روی حافظه ذخیره می‌شود. حالا برای برداشت از کارت شما تنها به رمز  نیاز است که اکثر ما به راحتی آن را می‌گوییم؛ یعنی خودمان آن را در اختیار سارق قرار می‌دهیم. سارقان اطلاعات ذخیره شده را روی کارت‌های خام که آن هم به راحتی در حال خرید و فروش است کپی می‌کنند. پس حالا کارتی در اختیار دارند که دقیقا مشابه کارت شماست و رمزتان را هم که گفته‌اید. 

بهانه‌ای وجود ندارد

به گزارش همشهری، راحت‌ترین کار این است که در مقابل درخواست رمز تأکید کنید که خودتان رمزتان را وارد می‌کنید. امتناع فروشنده در مقابل این مسئله باید شما را بیشتر به شک بیندازد. وقتی با خیلی از فروشگاه‌های دارای پوز صحبت می‌کنید که چرا رمز را می‌پرسند می‌گویند نمی‌توانند دستگاه‌های پرداخت را برای مشتری‌ها روی میز بگذارند تا هر کسی خودش کارت بکشد. هر چند این بهانه‌ به هیچ وجه قابل‌قبول نیست اما بانک‌های کشور دستگاه‌های جداگانه ورود رمز را هم در اختیار دارندگان پوز قرار می‌دهند.

فروشنده کارت را می‌کشد، مبلغ خرید را وارد می‌کند، شما پس از مشاهده و تأیید مبلغ روی دستگاه جداگانه‌ای رمزتان را به‌صورت محرمانه وارد می‌کنید. در زمان ورود رمز به‌صورت شخصی هم باید حواستان باشد که مثلا دوربین مداربسته نتواند از ورود رمز شما فیلم بگیرد. پلیس فتا بارها اعلام کرده حتی بدون دستگاه‌های ورود رمز فروشگاه‌ها حق ندارند دستگاه‌های کارتخوان را جایی دور از دسترس مشتری قرار دهند و خریدار باید خودش اقدام به کشیدن کارت و ورود رمزش به‌صورت محرمانه کند.

 بازار داغ فیشینگ

  فیشینگ که یکی از ساده‌ترین روش‌های دزدیدن اطلاعات شخصی کاربران در دنیای مجازی محسوب می‌شود، این روزها در داخل کشور گسترش زیادی پیدا کرده است. هکرها با شبیه‌سازی صفحات بانک‌ها شما را به دام می‌اندازند و شما خودتان اطلاعات کارت و رمزتان را برایشان وارد می‌کنید. مهم‌ترین کار برای جلوگیری از این مسئله در زمان خرید آنلاین، کنترل آدرس درگاه پرداخت است. درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر با نشانی Shaparak.ir تمام می‌شوند که یک سازمان خدمات‌دهنده رسمی به شرکت‌هایی است که به پرداخت اینترنتی نیاز دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید