• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91192
+
-

تهدید بیماری های مسری در اهواز

بعد از گذشت یک هفته از بارندگی 3ساعته و پرحاشیه اهواز و باقی ماندن گل و لای و لجن، سلامت شهروندان با خطر شیوع بیماری‌های واگیردار تهدید می‌شود

تهدید بیماری های مسری در اهواز

 سیده زهرا عباسی_خبرنگار

یک هفته از بارندگی 3ساعته و پرحاشیه اهواز می‌گذرد. حالا آب در بیشتر مناطق فروکش کرده، اما آنچه ‌برجا مانده، گل‌ولای و لجن است. بوی فاضلاب هم هم‌نشین این روزهای اهالی است. نیروهای جهادی به کمک آمده‌اند و در حال سر و سامان دادن به خانه و زندگی مردم هستند. زندگی مردم اما در مناطق حاشیه اهواز هنوز بسامان نشده ‌است؛ ماندآب در خانه‌شان است و اگر هم تخلیه شده باشد، رد لجن و گل‌ولای بر خانه‌ و زندگی‌شان مانده. 

بوی تعفن در مناطق حاشیه‌ای
کوت‌عبدالله و گاومیش‌آباد شرایط سخت‌تری دارند. این را حسن ناصر، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان کارون، که در منطقه حضور دارد به همشهری می‌گوید. او با بیان این‌که آب تا روز دوشنبه به‌طورکامل از مناطق تخلیه شده است،‌ توضیح می‌دهد: با وجود این‌که آب تخلیه شده، اما بوی تعفن کل منطقه را گرفته است. بیش از 300 نفر از نیروهای جهادی سپاه و بسیح درحال کمک‌رسانی و تمیز کردن خانه‌ها هستند و تقریبا خانه کثیفی باقی نمانده، اما همین خانه‌های تخلیه‌شده کاملا خیس هستند و بوی لجن می‌دهند و به همین دلیل فعلا قابل سکونت نیستند.  ناصر با بیان این‌که شست‌وشوی قالی و همچنین ضدعفونی خانه‌ها و آهک‌پاشی درحال انجام است، می‌افزاید: بیشتر مردم به‌ویژه در مناطق کوت‌عبدالله و گاومیش‌آباد روی پشت‌بام خانه‌ها ساکن هستند. از آنجا که به دلیل خیس بودن خانه‌ها امکان استفاده از برق داخلی وجود ندارد از روی پشت‌بام برق‌کشی کرده‌ایم تا مردم بتوانند با بخاری برقی خودشان را گرم کنند. 
او از وضع اسف‌بار مردم به‌ویژه قشر محروم ساکن در مناطق حاشیه‌ای اهواز می‌گوید و تصریح می‌کند: نمی‌دانید در این چند روز چقدر به مردم سخت گذشته است. ما در سیل فروردین امسال اینقدر اذیت نشدیم. فاضلاب در بسیاری از خانه‌ها تا 2 متر بالا آمده بود. 5-6 روز در لجن زندگی کردیم. شرایط طوری بود که حتی آمبولانس به منطقه نمی‌آمد. زن باردار باید پیاده از این ماندآب می‌گذشت تا خود را به بیمارستان برسد. نمی‌دانید در این چند روز چقدر از افراد به دلیل آسیب سکته کردند. شرایط زندگی و روحی مردم خیلی سخت است.  ناصر البته از رسیدگی تیم‌های بهداشتی به منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: اداره‌های بهداشت در حال ضدعفونی کردن مناطق هستند. ما هم به همراه تیم‌های پزشکی تمام گاومیش‌آباد را خانه ‌به خانه بررسی کردیم. آنچه بیش از همه با توجه به شرایط بهداشتی شیوع پیدا کرده، عفونت‌ها و حساسیت‌های پوستی است یا دردهای ماهیچه‌ای و عضلانی به خاطر ماندن در آب. 

زندگی سخت مردم 
سید خلیل موسوی، عکاسی است که به همراه تیم‌های جهادی در مناطق آسیب‌دیده حضور دارد. او هم شرایط را مانند آنچه حسن ناصر توصیف می‌کند، می‌داند و به همشهری می‌گوید:‌ شاید حدود 70 درصد آب از مناطق مختلف اهواز تخلیه شده باشد. اما در مناطق تخلیه‌شده هم گل و لجن باقی مانده و بوی فاضلاب در کوچه‌ها ساکنان را می‌آزارد. 
او توضیح می‌دهد که امید مردم به برآمدن آفتاب است تا شاید بوی تعفن را از خانه و زندگی‌شان ببرد؛ هرچند نیروهای جهادی تا توانسته‌اند در تمیز کردن خانه‌ها به مردم کمک کرده‌اند. موسوی رسیدگی به شرایط بهداشتی مردم را ضعیف می‌داند.

موش‌های مرده، باقی‌مانده باران 
یکی از نیروهای جهادی هم که هر روز در مناطق آسیب‌دیده اهواز حضور دارد، از امراض و آلودگی‌هایی می‌گوید که در برخی مناطق اهواز گسترش یافته است.
صادق هلالی از وضعیت بهداشتی مناطق حاشیه‌ای اهواز در حالت عادی هم گلایه می‌کند و می‌افزاید: در حالت عادی در این مناطق که شبکه فاضلاب ندارند،‌ جویی از فاضلاب کنار خیابان و کوچه‌ها در جریان است. یا در برخی از خانه‌ها فاضلاب با آب آشامیدنی مخلوط است و شما حتی اگر دست و صورت‌تان را هم بشویید، بوی فاضلاب را احساس می‌کنید. این نکته‌ای است که امام جمعه اهواز هم بارها به آن اشاره و از مسئولان گلایه‌ کرده است. حالا تصور کنید شرایط این مناطق بعد از یک هفته از آب‌گرفتگی و پس زدن فاضلاب چطور شده است؟
وی علاوه بر همه این‌ها از حیوانات موذی و موش‌های مرده‌ای می‌گوید که با تخلیه آب و فاضلاب در مناطق دیده می‌شوند و بحران بهداشتی را برای اهالی رقم زده‌اند. 
هلالی تاکید می‌کند اگر آهک‌پاشی و ضدعفونی کردن مناطق انجام نشود، امراض زیادی در منطقه گسترش خواهد یافت. 

تبعیض بین مناطق مرفه و فقیرنشین
وسایل برقی سوخته، دیوار ترک‌خورده خانه‌ها، تخریب سقف برخی خانه‌ها و استمرار ماندآب در بعضی مناطق آخرین تصویری است که هلالی از حاشیه اهواز، خرمشهر و آبادان می‌دهد و می‌گوید: هرچند تخلیه آب راکد هنوز در برخی مناطق ادامه دارد، اما نکته‌ای که نباید فراموش شود، تبعیض میان مناطق مرفه‌نشین و مناطق محروم‌تر است. نیروهای جهادی تازه یکی دو روز پیش متوجه وجود آب‌گرفتگی در برخی از محله‌های محروم شدند، در حالی ‌که آب‌گرفتگی در مناطق مرفه‌نشین در همان روزهای اولیه رفع شد. 

خسارت‌هایی که جبران نمی‌شود
نورالدین یکی از شهروندان ساکن در خیابان پاسداران هم با گلایه از بی‌تدبیری مسئولان به همشهری می‌گوید: مسئولان بی‌‌تدبیری خود را به پایین بودن سطح شهر ربط می‌دهند، اما مگر سطح اهواز از رودخانه پایین‌تر است؟ مگر مسئولان کانال‌هایی تعبیه کرده‌اند که آب‌های سطحی را به رودخانه‌ها برسانند؟ این حرف‌ها همه توجیه است. 
وی از خسارت‌ به زندگی‌اش می‌گوید و توضیح می‌دهد: فقط در خانه بیش از 2 میلیون تومان مواد غذایی، حدود 5 میلیون تومان کتاب و وسایل دیگر خسارت دیده است. حالا مسئولان به ما اعلام کرده‌اند نامه بزنید و از خسارت‌ها بنویسید تا 10میلیون تومان پرداخت کنند. 10میلیون تومان کدام بخش از خسارت من را جبران می‌کند؟
نورالدین با وجود این‌که روز سوم بعد از بارندگی، آب از خانه و زندگی‌اش تخلیه شده، هنوز نتوانسته با همسر و فرزندانش در خانه ساکن شود، زیرا هنوز کف و دیوارهای خانه خشک نشده است. 

تا 3 روز هیچ کس کمک‌مان نیامد
یکی دیگر از شهروندان اهوازی هم همین گلایه را می‌کند. او که ناچار شده یک شب به همراه خانواده‌اش روی پشت‌بام سر کند، به همشهری می‌گوید: تا بالای زانو خانه‌مان را آب گرفت. تا دو - سه روز بعد هم کسی سراغ‌مان نیامد. 
خودمان پمپ کرایه کردیم تا آب را از خانه و زندگی‌مان بیرون ببریم. حالا همه وسایل خانه خراب شده است. دیوارها پوسیده شده و زمین شوره زده است. نمی‌دانیم چه کنیم. این بانوی اهوازی از آلرژی پسر کوچکش به دلیل رطوبت خانه و تشدید آسم فرزند دیگرش می‌گوید و توضیح می‌دهد: هوا سرد است، اما مردم ناچارند بیرون از خانه بمانند تا خانه‌ها قابل سکونت شود.
او ادامه می‌دهد:‌ امسال سومین بار است که خانه ما را آب گرفته. پارسال هم همین اتفاق افتاد. در نهایت به هرکدام 2 میلیون تومان دادند که فقط هزینه قالیشویی شد و به تعمیر نرسید.
 اهالی کوت‌عبدالله،‌ درویشیه و گاومیش‌آباد و بسیاری از محله‌های حاشیه‌ای و همچنین مناطقی از خرمشهر و آبادان هنوز درگیر مشکل پس‌زدگی فاضلاب هستند. با وجود این‌که مسئولان از تخلیه آب به صورت کامل خبر می‌دهند،‌ اما پمپ‌های لجن‌کش هنوز در محله‌های حاشیه در حال کارند و مردم سرگردان که خانه‌و زندگی‌شان کی بسامان می‌شود. 

هشدار برای شیوع بیماری‌های واگیردار
چند روز پیش بود که مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز، درباره شیوع وبا و سالک در این شهر هشدار داد. او در جلسه شورای سلامت شهرداری اهواز گزارشی درباره وضع سلامت شهر پس از بحران فاضلاب ارائه داد و گفت: در جریان سرریز شدن فاضلاب به برخی مناطق زندگی ۲۰۰ هزار نفر تحت تاثیر قرار گرفت. این وضع یک «بحران زیست‌محیطی» است که طی آن فاضلاب شهری، صنعتی و بیمارستانی وارد خانه‌های مردم، مدارس، مساجد و سازمان‌ها شده.
او با بیان این‌که کارگران شهرداری اهواز بدون چکمه، لباس کار و ماسک اقدام به جمع‌آوری فاضلاب کرده‌اند و این افراد هم در معرض بیماری‌ قرار گرفته‌اند، در این باره هشدار داده بود. 
حالا رئیس مرکز بهداشت خوزستان توضیح بیشتری می‌دهد و به همشهری می‌گوید: این صحبت فعلا به صورت هشدار مطرح شده و در حال حاضر موردی از وبا و سالک مشاهده نشده ‌است. پس از وقوع هر بحران، معمولا نگرانی در زمینه بیماری‌های واگیردار افزایش می‌یابد.
سید مهدی حسینی‌زاده با بیان این‌که در نتیجه بارش بی‌سابقه هفته گذشته همراه با پس‌زدگی فاضلاب،‌ نه‌تنها در اهواز که سیستم فاضلاب ندارد، بلکه در شهرهای دیگر مانند خرمشهر و آبادان هم مشکلاتی ایجاد شد، می‌افزاید: در این وضعیت دغدغه ما این است که نکند اگر به‌موقع عمل نکنیم، بیماری‌های واگیردار شیوع پیدا کند. 
وی با بیان این‌که بیماریابی و بررسی تیم‌های بهداشتی به رایگان در مناطق بحرانی در حال انجام است، اظهار می‌کند: تاکنون بر اساس نمونه‌گیری‌های میدانی انجام‌شده، شرایط عادی است. اتفاق متفاوت و اپیدمیک را شاهد نبوده‌ایم و آموزش چهره به چهره بهداشت فردی هم در حال انجام است. 
حسینی‌زاده، با اشاره به برگزاری جلسه روز دوشنبه با حضور استاندار، توضیح می‌دهد: بیش از 20 شهرداری استان به مناطق آب‌گرفته آمده‌اند تا به وضع بهداشتی، لایروبی و آهک‌پاشی رسیدگی کنند. شست‌وشوی معابر و آهک‌پاشی برای ضدعفونی در حال انجام است تا مردم نگرانی نداشته باشند.
وی البته با بیان این‌که ممکن است موردی از بیماری اسهال، عفونی، پوستی و شپش در مناطق درگیر بحران دیده شده باشد، این موارد را در حالت «شیوع» نمی‌داند.
او با تاکید بر این‌که نظارت بر بهداشت مدارس هم در حال انجام است، اضافه می‌کند: آموزش‌ و ‌پرورش هم مراقبان بهداشتی دارد و ما با هم در ارتباط هستیم. خوشبختانه در مدارس هم موردی از شیوع دیده نشده است. 

در روزهای گذشته و بعد از بحران آب‌گرفتگی در اهواز بیش از همه بیماری ها، عفونت‌، حساسیت‌های پوستی یا دردهای ماهیچه‌ای و عضلانی به خاطر ماندن در آب شیوع پیدا کرده است

شاید حدود 70 درصد آب از مناطق مختلف اهواز تخلیه شده باشد، اما در مناطق تخلیه‌شده هم گل و لجن باقی مانده و بوی فاضلاب در کوچه‌ها ساکنان را می‌آزارد

این خبر را به اشتراک بگذارید