• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90663
+
-

بحران پس از باران

بارش شدید باران موجب آبگرفتی شدید و بالا آمدن فاضلاب در سطح اهواز،‌آبادان،‌شادگان، خرمشهر و چند شهر دیگر خوزستان شد اما مسئولان با توجه به تجربه سال‌های قبل این‌بار هم در مدیریت بحران ناموفق عمل کردند

بحران پس از باران

سیده زهرا عباسی _‌خبرنگار

 هنوز شرایط مردم حاشیه اهواز بعد از بارندگی‌های هفته گذشته به سامان نشده است که بارش باران سیلی از فاضلاب را در اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان به راه انداخت؛ مشکل پس‌زدگی فاضلاب بعد از بارندگی‌ها، اتفاق جدیدی نیست و هرسال در زمان بارش‌های شدید تکرار می‌شود، اما مردم شرایط امسال را بحرانی‌تر عنوان و اعلام می‌کنند؛ این بار فاضلاب در همان دقایق اولیه بارندگی بالازده است. مشکلی که مردم آن را نتیجه بی‌کفایتی مسئولان و مسئولان به گردن کمبود بودجه برای اصلاح زیرساخت‌های آب و فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی ربط می‌دهد. 

ادامه بحران در اهواز 
در اهواز شرایط هنوز هم عادی نشده است. محلی‌ها ارتفاع آب و فاضلاب جمع شده در خیابان‌ را تا 20سانتی‌متر هم می‌دانند و تردد را بدون وسیله نقلیه غیرممکن عنوان می‌کنند. وحید آلبوناصر، روزنامه‌نگار که خود ساکن اهواز است، با بیان اینکه بسیاری از  پارکینگ و زیرزمین آپارتمان‌‌ها را آب گرفته است به همشهری می‌گوید: هر سال شاهد این اتفاق بودیم، اما امسال بحران شدیدتر است. اهواز شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد، اما امسال انگار شبکه فضلاب پر بود و به همین دلیل از همان دقایق ابتدایی آب باران را پس زد.
او با بیان اینکه پس‌زدگی فاضلاب طی دوشنبه شب تا 30سانتی‌متر هم بود، می‌افزاید: آب و فاضلاب می‌گوید مسئولیت جع‌آوری آب‌های سطحی را ندارد، اما به هر حال آب‌های سطحی وارد شبکه فاضلاب می‌شود. این شرایط در حالی اتفاق افتاده است که ما از چند روز گذشته شاهد آب‌گرفتگی مناطقی چون پردیس، شهرک برق و کوت‌عبدالله بوده‌ایم.  آلبو ناصر البته با توجه به تعطیلی مدارس و اداره‌ها تردد را در شهر کم می‌داند و اظهار می‌کند: به دلیل حجم آب در خیابان‌ها تردد بدون ماشین در شهر تقریبا غیرممکن است. آبادان، خرمشهر و شادگان هم همین شرایط را دارد و در اهواز مناطق بوستان، گلستان و کیان‌آباد شرایط بحرانی‌تری دارند. 
او از خرابی یک خانه در حصیرآباد و غرق شدن یک ماشین در یکی از زیرگذرهای اهواز هم می‌گوید و حجم آب در زیرگذر را به حدی می‌داند که ماشین را کاملا در وضعیت عمودی قرار داده بود. 

اتفاقی که حتی در سیل هم نیافتاد 
در شادگان هم شرایط بهتر نیست. یکی از شهروندان از حجم آب زیاد مانده در خیابان‌ها و معابر می‌گوید و به همشهری توضیح می‌دهد: تقریبا همه خانه‌های شادگان را آب گرفته است. حتی آب و فاضلاب به پاساژهای مرکزی شهر که اغلب در کار فروش پوشاک هستند، وارد شده و خسارت زیادی به مردم وارد کرده است. 
او با بیان اینکه حتی در سیل فروردین ماه خوزستان به آن حجم آب پس‌زدگی فاضلاب اتفاق نیافتاد، می‌افزاید: دوشنبه شب در همان ابتدای بارندگی شاهد پس‌زدگی فاضلاب بودیم. در همه شهر کارگران شهرداری در حال فعالیت برای تخلیه آب هستند، اما کارشان بی‌نتیجه است چون وقتی حجم آب و فاضلاب پمپاژ نمی‌شود دوباره به سطح خیابان برمی‌گردد. 
شادگان یک ماه است که شهردار ندارد؛ شهردار پیشین به دلیل تخلف‌های مالی در بازداشت است و شورای شهر دوشنبه شب و در اوج بحران بعد از بارندگی یک سپرست برای شهرداری تعیین کرد. شهروندان شادگانی از تلاش نیروهای خدماتی شهرداری می‌گویند، اما با همه این‌ها هنوز آب و فاضلاب با ارتفاع حدود 30 سانتی‌متر در شهر ماندگار است و زندگی مردم را مختل کرده. 
یکی دیگر از شهروندان هم از وضع شهرداری نابه‌سامان شادگان گلایه می‌کند و به همشهری می‌گوید: شادگان به دلیل کم‌کاری شهرداری پیشین، همین‌طور با بحران مواجه بود و حالا با این شرایط حداقل یک ماه از برنامه‌های خود عقب افتاد.
او با بیان اینکه تمام خیابان‌های شهر را آب گرفته و در خیابان‌های اصلی ارتفاع آب تا زانو می‌رسد، می‌افزاید: بارندگی که شروع شد، در خیابان امام خمینی(ره) که خیابان اصلی شادگان است، بودم. 3-4دقیقه که گذشت خیابان پر از آب شد. تصور کنید که شادگان وضع آسفالت مناسبی هم ندارد و زمین آن پستی و بلندی زیادی دارد و به همین دلیل پستی‌های خیابان همه تبدیل به چاله آب و فاضلاب شده است. هنوز از شبکه‌های فاضلاب آب به بیرون می‌جوشد و بوی نامطبوع کل شهر را فرا گرفته است.

وضع بحرانی در آبادان 
مردم آبادان هم مانند اهالی اهواز و شادگان با بحران آب‌گرفتگی روبه‌رو شده‌اند. معابر این شهر همه زیرآب است به‌طوری‌که در سطح شهر تا چشم کار می‌کند آب و فاضلاب موج می‌زند. شرایط در آبادان به‌قدری بحرانی است که تردد به سختی امکان‌پذیر است و حتی تاکسی‌سرویس هم کار نمی‌کنند، زیرا به دلیل حجم آب امکان سوار و پیاده شدن مسافران وجود ندارد.
یکی از شهروندان از مردمی می‌گوید که کار واجبی داشته‌اند و به ناچار کفش در دست با شلوارهای تا زانو بالازده ناچار به تردد شده‌اند. او به همشهری می‌گوید: آب به همه خانه‌ها وارد شده و هنوز تخلیه نشده است. معلوم نیست این آب را چطور باید تخلیه کرد و بعد به کجا برد؟ این طور که به نظر می‌رسد این آب تا یک ماه دیگر هم مهمان ماست.

مشکل تکراری شبکه فاضلاب
مدیریت بحران خوزستان با ذکر این جمله که «در حال مدیریت بحران یک استان است» از مصاحبه طفره می‌رود، اما پاسخی به این سئوال نمی‌دهد که مدیریت بحران یک استان چطور انجام شده که بعد از گذشت یک روز آب و فاضلاب در بسیاری از مناطق ماندگار است و زندگی شهروندان را فلج کرده. 
با این وجود استاندار خوزستان درباره مدیریت بحران در شهرهای درگیر توضیح می‌دهد: برخی از مناطق اهواز هنوز دچار آب‌گرفتگی شدید هستند، اما در آبادان و خرمشهر و شهرهای دیگر وضع بهتر شده است و حتی معابر که تا نیم متر آب در آن‌ها جمع شده بود،‌ خشک شده‌اند. 
غلامرضا شریعتی با اشاره به بارش 113میلی‌متری در آبادان و 90میلی‌متری در اهواز طی سه ساعت در دوشنبه شب به همشهری می‌گوید: اهواز شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد که این نقص متوجه شهرداری است که در طول سال‌ها این کار را انجام نداده. اجرای این پروژه درحال‌حاضر به حدود 7هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در توان شهرداری نیست و دولت اگر این اعتبار را تقبل کند، می‌توان آن را اجرا کرد.  وی با بیان اینکه سیستم فاضلاب اهواز هم فرسوده است و به دلیل بار اضافه آب‌های سطحی مستهلک شده می‌افزاید: راه‌حل اصلی این است که هم شبکه فاضلاب داشته باشیم و هم شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی که با توجه به کمبود اعتبار، اکنون شرایط آن وجود ندارد.  این مسئول به پیگیری‌های صورت  گرفته از مسئولان کشوری برای تامین اعتبار می‌گوید و اظهار می‌کند: فعلا دولت فاینانس تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز را تصویب کرده است. در کوتاه مدت برای تامین اعتبار ایستگاه پمپاژها و کلکتورها از صندوق توسعه ملی و بودجه کشوری پیگیر هستیم، اما درعین حال اصلاح و نوسازی شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در دستورکار و در اولویت بعدی است.
شریعتی با بیان اینکه رفع مشکل شهر اهواز حداقل به 2-3 سال زمان نیاز دارد، درباره لایروبی شبکه‌های فاضلاب هم توضیح می‌دهد: شبکه فاضلاب اهواز بسیار گسترده است و اگر کارکنان آن در طول سال مداوم کار کنند، نمی‌توانند آن را کامل لایروبی کنند. بخشی از این شبکه لایروبی شده بود، اما باید بیش از این‌ها لایروبی می‌شد تا مشکلات کمتر باشد. 
استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به اعتبار 150میلیارد دلاری بانک جهانی برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز هم اشاره و تصریح می‌کند: این بودجه حدود 12سال پیش به کلانشهرهای دیگری مانند شیراز هم اختصاص یافت و آن‌ها به خوبی و در اسرع وقت از آن استفاده کردند، اما اهواز فقط 50میلیارد دلار آن را هزینه کرد و همان را هم بهینه استفاده نکرد. بقیه آن را هم به دلیل تحریم نتوانستیم دریافت کنیم.
 
    مرگ هم‌زمان ۴ بیمار در بیمارستان اهواز

عصر روز دوشنبه 4بیمار در بیمارستان دولتی امام خمینی (ره) اهواز که در بخش آی.سی.یو بستری بودند، به صورت همزمان فوت کردند. این بیماران همگی زن بودند و گفته می‌شود که سن آن‌ها بالای ۷۰سال است. رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در تشریح ماجرای فوت همزمان 4نفر دراین بیمارستان توضیح داد: درپی بارش‌های بی‌سابقه روز دوشنبه اهواز شاهد نوسان شدید برق شهری بودیم که هم‌زمان با این مساله در یکی از بخش‌های مراقبت‌های ویژه این بیمارستان 4بیمار دچار مشکل شدند. وی افزود: همیشه تیم پزشکی در آی.سی.یو مستقر هستند و باوجود اینکه عملیات احیا برای این بیماران انجام ‌شد، اما متاسفانه این 4بیمار فوت کردند. علت مرگ این بیماران ازسوی کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، کارشناسان مرجع قضایی و کارشناسان پزشکی قانونی درحال بررسی است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور پیگیری این موضوع را به معاون خود داده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید