• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9043
+
-

پیشکش 100میلیارد پوندی ولیعهد سعودی به ملکه انگلیس

گزارش
پیشکش 100میلیارد پوندی ولیعهد سعودی به ملکه انگلیس

محمد بن سلمان ولیعهد جنجالی عربستان سعودی، دیروز سفر 3روزه‌اش به انگلیس را در میان استقبال گرم دولت و اعتراض‌های داغ مردم آغاز کرد.
دولت انگلیس، انگیزه‌های اقتصادی زیادی از گرم‌تر کردن روابط با عربستان سعودی زیر سلطه بن‌سلمان دارد اما مخالفان دولت و گروه‌های حقوق بشری، به‌شدت مخالف سفر بن‌سلمان به کشورشان هستند.
به گزارش الجزیره، طبق برنامه از قبل اعلام شده، ‌دیروز ساعت 17به وقت محلی، گروه‌های مخالف در خیابان داونینگ (محل استقرار نخست‌وزیر انگلیس) گرد هم آمدند تا به سفر بن‌سلمان اعتراض کنند. این اما تنها بخش اعتراض‌های مردمی به سفر بن سلمان بوده است؛ جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر، با صراحت از ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس درخواست کرد تا سیاست‌های جنگ‌طلبانه بن سلمان در جنگ یمن را محکوم کند.
حمله نظامی عربستان سعودی به یمن، در سراسر دنیا معترضان زیادی دارد اما در انگلیس، به واسطه معامله‌های تسلیحاتی این کشور و عربستان، با حساسیت بیشتری از سوی فعالان حقوق بشر و طرفداران صلح پیگیری می‌شود.
بن سلمان به همین‌خاطر، به‌عنوان چهره‌ای جنگ‌افروز در انگلیس شناخته می‌شود اما این تنها بخشی از روایت‌های موجود درباره اوست؛ دولت انگلیس، او را مردی معرفی می‌کند که دست به اصلاحات بزرگی در پادشاهی عربستان زده و از این اصلاحات - از قبیل برداشتن ممنوعیت رانندگی خانم‌ها- استقبال کرده است. به گزارش الجزیره، بوریس جانسون وزیر امورخارجه انگلیس در آستانه نخستین سفر رسمی بن سلمان به‌عنوان ولیعهد به کشورش، برنامه «چشم‌انداز 2030» او برای مدرنیزه کردن عربستان را در یادداشتی در یک روزنامه ستود.
با این حال افکار عمومی، فعالان حقوق بشر و گروه‌های صلح‌طلب، معتقدند بن‌سلمان آنچه که دولت انگلیس توصیف می‌کند نیست و باید به‌خاطر نقض حقوق بشر در یمن، محاکمه شود. کارولین لوکاس رهبر سابق حزب سبز انگلیس، در همین باره و در آستانه سفر بن‌سلمان در توییتر نوشته: «وقت آن نرسیده که دیگر برای دیکتاتورها و ستمگران فرش قرمز پهن نکنیم؟»

روابط گرم، اسلحه‌های گرم‌تر

با وجود این درخواست‌ها، دولت انگلیس دلایل بسیار خوبی به منظور پهن کردن فرش قرمز برای بن سلمان دارد. از زمانی که او جنگ یمن را به راه انداخته، انگلیس بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات عربستان سعودی بوده است و در همین 3 سال اخیر، مجوز صادرات میلیاردها پوند اسلحه به عربستان را هم صادر کرده است. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس همین پاییز گذشته با وجود اعتراض‌های زیاد، ‌شخصا به عربستان سفر کرد و حالا سفر بن‌سلمان به انگلیس‌، نشانه‌ای از بی‌تفاوتی 2حکومت به اعتراض‌هاست.
البته قراردادهای تسلیحاتی تمام ماجرا نیست و در همین سفر، بن سلمان با پیشکشی 100میلیارد پوندی به انگلیس رفته است. انگلیس در پی جدایی از اتحادیه اروپا (برگزیت) ‌به‌دنبال شرکای تجاری جدیدی می‌گردد و روی عربستان حساب باز کرده است. قرار است در این سفر، شورای استراتژیک همکاری بین دو طرف تاسیس شود؛ ماموریت این شورا، هدایت 100میلیارد پوند سرمایه‌گذاری عربستان در انگلیس طی 10سال آینده است. این ارقام، چنان درشت هستند که چشم و گوش دولت انگلیس را نسبت به نقض حقوق بشر در عربستان و یمن بسته نگه دارند. پروفسور پال راجرز از دپارتمان صلح دانشگاه بدفورد در این‌باره به الجزیره گفت: «دولت انگلیس تشخیص داده که عربستان سعودی برای صادرات اسلحه بریتانیا بسیار سودآور است و به همین‌خاطر، وقتی که مذاکرات درباره پول مطرح است، موضوعات حقوق بشری در پادشاهی (عربستان) در تفکرات دولت فعلی جایگاهی ندارند.»

نبرد پول و افکار عمومی

به همین‌خاطر است که معترضان، دست به هر کاری زده‌اند که صدای اعتراضشان شنیده شود. پیش از این سفر، ده‌ها هزار نفر از مردم انگلیس با امضای طوماری اینترنتی، از ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس درخواست کردند این سفر را لغو کند. مخالفان این سفر، حتی خودروهایی را در سطح شهر راه انداختند که این پیام روی آن نوشته شده بود: «بریتانیا نباید از محمد بن سلمان، جنایتکار جنگی استقبال کند.»
در مقابل این حرکت‌های مردمی، اما تبلیغات متفاوتی در لندن دیده شد که توسط کارزار تبلیغاتی قدرتمند و مشخصا پرپولی منتسب به ولیعهد انگلیس راه‌اندازی شده بود. در روزهای منتهی به این سفر، تبلیغات زیادی در سطح شهر و مطبوعات انگلیس در رابطه با استقبال از ولیعهد عربستان دیده شد و خودروهایی هم در لندن در خیابان‌ها دیده شد که روی آنها نوشته بود: «ولیعهد عربستان، خوش آمدید.»با وجود این تلاش‌ها برای تطهیر چهره ولیعهد عربستان، اعتراض‌ها به سفر او، جدی و فراگیر بوده‌اند. اندرو اسمیث از کارزار مبارزه با تجارت اسلحه، دولت انگلیس را متهم کرده است که با پذیرایی از بن‌سلمان، به یک نقض‌کننده حقوق بشر اعتبار می‌بخشد؛ «تصویر ولیعهد (عربستان) روی پله‌های خیابان داونینگ در سراسر دنیا مخابره خواهد شد و توسط رژیم این کشور برای مشروع نشان دادن خود استفاده می‌شود. ترزا می ‌یک کودتای پروپاگاندا به یک دیکتاتور هدیه می‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید