• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9010
+
-

اعتراض میراث فرهنگی به آسفالت هگمتانه

رئیس سازمان میراث فرهنگی در اعتراض به ایجاد یک راه آسفالته در محوطه تاریخی هگمتانه به وزیر کشورنامه نوشت

میراث فرهنگی
اعتراض میراث فرهنگی به آسفالت هگمتانه

رئیــس ســـازمــــان میراث‌فرهنگی دیروز در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار جلوگیری از اقدامات اجرایی و مغایر با قوانین و ضوابط حاکم بر عرصه و حرایم تپه هگمتانه شد.
به گزارش ایسنا، در نامه علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آمده است: «همانگونه که مستحضرید، محوطه تاریخی تپه هگمتانه یکی از مهم‌ترین و غنی‌ترین آثار تاریخی‌ فرهنگی کشور به‌شمار می‌آید که با عنایت به اهمیت، اصالت و جایگاه آن به‌عنوان تنها اثر فرهنگی‌تاریخی استان همدان در فهرست موقت میراث جهانی (یونسکو) قرار گرفته است. از این رو، با توجه به حساسیت موضوع اشاره‌شده همه دستگاه‌های اجرایی باید اقدام هماهنگ برای آماده‌سازی، ساماندهی و رفع مسائل و مشکلات شهری این محوطه و محدوده پیرامون آن ازجمله مسائل شهرسازی، ترافیکی و برچیدن کاربری‌های نامتجانس و ناسازگار که در دهه‌های اخیر لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره این اثر فرهنگی‌تاریخی برجسته کشور و استان وارد شده است به‌عمل آورند.
با وجود بررسی‌های کارشناسی حضور معاون میراث‌فرهنگی در محل و تصویب یکی از گزینه‌های پیشنهادی مناسب به‌منظور رفع مشکل ترافیکی مطرح شده، با مصوبه شورای تأمین استان، دسترسی سواره (آسفالته) دیگری در عرصه تاریخی تپه هگمتانه به‌صورت ضربتی اجرا شده است که برخلاف آرمان‌های دولت تدبیر و امید، قوانین مربوط و همچنین مصوبه اخیر بین این سازمان و وزارت راه و شهرسازی است؛ لذا خواهشمند است برای جلوگیری از اقدامات اجرایی و مغایر با قوانین و ضوابط حاکم بر عرصه و حرایم اثر مذکور و پیشگیری از پیامدها و تبعات منفی اجتماعی دستور توقف و برچیدن مداخلات غیراصولی به‌عمل آورند.»

تعرض به هگمتانه غیرقانونی است

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، یک روز بعد از انتشار این خبر، فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به‌منظور بررسی آخرین وضعیت هگمتانه به همدان سفر کرده بود، نسبت به اقدامات اخیر صورت گرفته در محدوده این اثر تاریخی واکنش نشان داد.
عزیزی بعد از بازدید از محوطه هگمتانه گفت: قرار بود  برای آماده‌سازی محوطه تاریخی هگمتانه و ایجاد دسترسی موقت به بازار آهن‌فروشان، کاربری‌های ناهماهنگ و نامتجانس عرصه هگمتانه حل شود؛ درحالی‌که اقدام اخیر گویای تقویت مداخلات ناهماهنگ غیراصولی و غیرقانونی است. وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون نیاز این محوطه رفع معضلات و مشکلات ازجمله برچیده شدن کاربری‌های مزاحم و نامتجانس در محدوده تپه هگمتانه، ایجاد زیرساخت و امکانات مناسب و در نهایت آماده‌سازی برای ثبت جهانی این اثر با هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط است، افزود: تعرض به عرصه این اثر تاریخی بدون توجه به ضوابط، مقررات و قوانین صورت گرفته است.
عزیزی با تأکید بر اقدامات خوب صورت‌گرفته در ساماندهی میدان امام همدان، گفت: قطعا در این زمینه نیز مسئولان در پی حل معضلات آهن‌فروشان این منطقه بعد از اجرای پیاده‌راه‌سازی آن بوده‌اند اما آسفالت بخشی از محوطه، تنها گزینه رفع این مشکل نبود. وی با اشاره به جلسه کمیته تخصصی پایگاه‌های میراث فرهنگی با موضوع بررسی اجرای پیاده‌راه در بخش انتهایی اکباتان و ایجاد دسترسی سواره بازار آهن‌فروشان در آذر امسال که با حضور معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، تصریح کرد: در آن جلسه از 2گزینه پیشنهادی یکی مورد تصویب قرار گرفت که به استان نیز اعلام شد. مدیرکل امور پایگاه‌ها گفت: متأسفانه با وجود این پیشنهاد شهرداری همدان با مصوبه شورای تامین اقدام به آسفالت بخشی از محدوده هگمتانه کرده است؛ این در حالی است که نه شورای تامین استان و نه هیچ مرجع دیگری نباید مصوبه‌ای برخلاف قوانین کشور صادر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید