• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89334
+
-

درحاشیه سیاست

دعوت  از رئیس‌جمهور برای مناظره
حزب موتلفه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مصطفی میرسلیم از حسن روحانی برای شرکت در مناظره دعوت می‌کند. به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است:متن سؤالات با توافق طرفین مناظره تهیه خواهد شد. امید که ریاست محترم جمهوری جهت روشن‌شدن مسائل، در اسرع وقت پاسخ مثبت دهند.

  مجلس از دوره چهارم در رأس امور نبود
اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو حزب اعتماد ملی ‌معتقد است محدودیت‌های رقابتی باعث می‌شود انتخابات در فضایی سرد برگزار شود و در نتیجه مجلسی ضعیف بر سر کار بیاید. گرامی‌مقدم به اعتمادآنلاین گفت: شورای نگهبان با اغماض و گذشت از نظارت استصوابی می‌تواند شرایطی پدید آورد تا مردم آزادانه دست به انتخاب بزنند. اگر نهاد شورای نگهبان این مسئله را قبول نکند و همچنان بر نظارت استصوابی اصرار داشته باشد، مجلس یازدهم مجلسی خنثی و کم‌اثر خواهد بود. وی همچنین گفت: با نگاهی به خروجی‌ مجالس چهارم تاکنون، به‌راحتی برای همه ملموس می‌شود که مجلس‌ها چه با حضور حداکثری اصولگرایان و چه دوره‌ای که اصلاح‌طلبان رأی‌های بیشتری در بهارستان داشتند، هیچ‌کدام نتوانستند مجلسی باشند که قرار است در جمهوری اسلامی در رأس امور قرار گیرد؛ یعنی مجالس بعد از مجلس سوم ضعیف بودند، چون نظارت استصوابی به‌خودی خود موجب ترویج تملق، ریاکاری و چاپلوسی می‌شود و معلوم است در چنین شرایطی نمی‌توان توقع مجلسی کارآمد داشت.

  ضرورت تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب
 احسان شریعتی در گفت‌وگویی با جماران گفته است که برای اعاده‌ اعتماد میان مردم و مسئولان، تشکیل یک «کمیته حقیقت‌یاب ملی» برای بررسی ریشه‌ها‌ و ارائه اطلاعات موثق پیرامون حوادث اخیر کشور ضروری است. به گفته وی، موضوع اصلی این اعتراضات مسئله‌ معیشت و «نان» و اعتراض به این‌ است که نمی‌توان با ریتم تورم و گرانی ادامه‌ بقا داد. وی گفت: این اعتراضات نشان‌دهنده‌ شکاف میان مردم و حاکمیت به‌معنای اعم خود است. این شکاف در 2‌دهه‌ اخیر هم به‌صورت سیاسی و هم اقتصادی خود را نشان داده است. اما آنچه شرایط را بحرانی‌تر می‌کند، عدم‌شفافیت، ابهامات و معماهایی است که به‌دلایل گوناگون هم می‌تواند از درون نظام برخیزد و ‌هم از سوی سرخوردگان و حاشیه‌نشینان جامعه هم از خارج از کشور و قدرت‌های بیگانه روی آن سرمایه‌گذاری شود و بهره‌برداری‌های لازم صورت گیرد، به‌گونه‌ای که این شکاف حالتی انفجاری و خشونت کور و تخریبی مطلق به‌خود بگیرد. شریعتی در بخشی از اظهارات خود گفت: عده‌ای به اشتباه می‌پندارند که شاید اعتراض از اساس غلط بوده و مسئول چنین وضعی منتقدان یا معترضان بوده‌اند، درحالی‌که اینها مسئولان اولیه نیستند و رفتارشان واکنشی علیه وضع موجود بوده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید