• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89328
+
-

روز دوم ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم

ورود آرام چهره‌ها

ورود آرام چهره‌ها

روز گذشته، دومین روز ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور و همچنین سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها یا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بود. در نخستین روز از ثبت نام داوطلبان 789نفر برای نامزدی در این انتخابات ثبت نام کردند.

بنابر اعلام اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در مجموع 1844 نفر طی 2 روز گذشته ثبت‌نام کردند. به گفته وی، 89 درصد ثبت‌نام‌شدگان را آقایان و مابقی را بانوان تشکیل می‌دهند. به گفته موسوی استان کهگیلویه و بویر احمد با تعداد 9 نفر ثبت نامی کمترین میزان مشارکت را در ثبت نام دارد.

در انتخابات پیش رو باید ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه انتخاب و راهی خانه ملت شوند. چنانکه رئیس ستاد انتخابات کشور گفته احتمال مشارکت نزدیک به ۷ هزار نامزد در آن می‌رود. ثبت نام افراد تا 16آذر ادامه خواهد داشت و داوطلبان می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و با حضور در فرمانداری‌های سراسر کشور، وزارت کشور و دفاتر وزارت امور خارجه در دیگر کشورها برای نامزدی در این دوره از انتخابات ثبت نام کنند.
داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن ازجمله شروط ثبت‌نام‌ها در انتخابات است. داوطلبان باید اصل کارت ملی و تصاویر پشت و روی آن، اصل شناسنامه عکسدار به همراه تصویر کلیه صفحات، یک قطعه عکس پرسنلی 3در 4سانتی‌متر، اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر، اصل و تصویر معتبر استعفا از مشاغل دولتی مشمول قانون انتخابات مجلس و اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائمی و مدارک دال بر روشن بودن وضعیت مشمولان را در زمان ثبت‌نام‌ها با خود داشته باشند.

بنابر گزارش خبرگزاری‌ها، تا روز گذشته از میان ۲۹۰ نماینده فعلی مجلس تنها محمد خدابخشی نماینده فعلی الیگودرز و عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر بودند که با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری از حوزه انتخابیه فعلیشان ثبت نام کردند. همچنان خبری از ثبت نام چهره‌های شناخته شده از جریان‌های سیاسی مختلف نیست. با این حال رفته رفته برخی چهره‌های شناخته شده خود را به محل ثبت نام ها می‌رسانند و اعلام آمادگی می‌کنند. دیروز یک چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف برای حضور در انتخابات پیش‌رو ثبت نام کرد؛ محمدسعید احدیان، مدیر مسئول روزنامه خراسان از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد. وی به تسنیم گفت: «بنده با عنوان جریان نواصولگرایی وارد این عرصه می‌شوم.» نواصولگرایی عنوانی است که قالیباف، شهردار اسبق تهران پرچمدار آن شده تا بتواند جوانان اصولگرا را زیر پرچم خود درآورد. احدیان در پاسخ به این سوال که آیا قالیباف وارد عرصه انتخابات مجلس در قامت کاندیدا می‌شود یا خیر گفت: «باید صبر کنیم اما اعتقاد ایشان هم بر نواصولگرایی است و از این خط حمایت می‌کنند.»

توحید نوبخت، فرزند محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ازجمله افرادی بود که برای حضور در انتخابات پیش روی مجلس از حوزه انتخابیه رشت ثبت نام کرد. این در حالی است که علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و برادر محمدباقر نوبخت اعلام کرده که بنای حضور در انتخابات مجلس یازدهم را ندارد و در انتخابات ثبت نام نخواهد کرد. وی درباره دلایل عدم‌ورود خود به انتخابات مجلس آتی به فارس گفته «معتقدم که در شرایط اقتصاد مقاومتی فعلی که اصلاح ساختار بودجه هم در دستور کار است می‌توانیم مجلس را به‌صورت موقت تعطیل کرده و بودجه هنگفت آن را هم صرف امور معیشتی مردم کنیم.» نوبخت گفته «اگر مجلس هم نباشد امورات کشور می‌گذرد.» 
مرتضی مرتضوی، معاون پارلمانی وزارت ارتباطات نیز ازجمله افرادی بود که در دومین روز ثبت نام از تهران برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کرد. از نمایندگان ادوار مجلس، محمد شاهی عربلو، هادی مقدسی، نماینده بروجرد در دور هشتم، محمود احمدی بی‌غش نماینده مردم شازند در دوره هشتم، محمد عباسپور نماینده دوره‌های چهارم، ششم و هفتم و سلیمان فهیمی نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار در دوره هفتم، شهاب‌الدین‌صدر نایب رئیس مجلس هشتم ولاله افتخاری نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم تهران در مجلس برای ثبت‌نام در حوزه انتخابیه سابق خود به وزارت کشور مراجعه کردند

توصیه سخنگوی شورای نگهبان به داوطلبان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتی به کسانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، توصیه کرد پیش از ثبت‌نام مواد ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات را مرور کنند. ماده 28 به شرایط لازم برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌پردازد که عبارتند از اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون‌اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ‌ارشد یا معادل آن، نداشتن سوءشهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن 30سال تمام و حداکثر 75سال تمام. ‌ماده 29 فهرست بلندبالای افرادی است که باید 6‌ماه قبل از ثبت‌نام از پست خود استعفا دهند و ماده30 فهرست افرادی است که اساسا نمی‌توانند در انتخابات حضور یابند، شامل کسانی‌که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر داشته‌اند، ملاکیــن بزرگ که زمین‌های موات را به‌نـام خود ثبت داده‌اند، وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی‌بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است، کسانی‌که به جرم اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند، محکومین به ارتداد به حکم محاکم صالحه قضایی، مشهورین به فساد و متجاهرین به فسق، محکومین به حدود شرعی مگر آنکه توبه آنان ثابت شده باشد، قاچاقچیان مواد‌مخدر و معتادین به این مواد، محجورین و کسانی‌که به حکم دادگاه مشمول اصل٤٩ قانونی‌اساسی باشند، وابستگان به رژیم سابق از قبیل اعضای انجمن‌های شهر و شهرستان و وابستگان به تشکیلات فراماسونری و هیأت‌رئیسه کانون‌های حزب رستاخیز و حزب ایران‌نوین و اعضای فعال آنها، نمایندگان مجلسین سنا، شورای ملی سابق و مأموران ساواک، محکومین به خیانت و کلاهبرداری، اختلاس و ارتشا و غصب اموال دیگران و محکومین به سوءاستفاده مالی به حکم محاکم صالحه قضایی.

این خبر را به اشتراک بگذارید