• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89327
+
-

وزیر خارجه عمان با ظریف و شمخانی درباره ابتکار صلح هرمز گفت و گو کرد

پیشنهاد عمان به ایران

دیپلماسی
پیشنهاد عمان به ایران

تهران دیروز میزبان وزیر خارجه کشوری بود که نامش همیشه با میانجیگری عجین بوده است. یوسف بن‌علوی علاوه بر دیدار با همتای ایرانی، با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم رایزنی کرد و طرحی برای برگزاری یک نشست منطقه‌ای با موضوع گفت‌وگوی کشورهای منطقه درباره بحران‌های جاری که پیش از این از طرف وزیر خارجه ایران مطرح شده بود را روی میز گذاشت. همچنین پرونده بحران یمن از دیگر موضوعاتی است که بن‌علوی در تهران در دستور کار داشت.
بنا بر اعلام وزارت خارجه، در دیدار ظریف و بن‌علوی درخصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر شد. همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری میان 2کشور در سطوح دو‌جانبه و چند‌جانبه ازجمله موضوعات مورد گفت‌وگو بود.
ظریف در این دیدار با اشاره به نقش خوب و سازنده کشور همسایه عمان، روابط 2کشور را جامع و بسیار خوب توصیف و از گسترش و تعمیق هرچه بیشتر این روابط در همه زمینه‌ها استقبال کرد.
وزیر امور خارجه با تأکید بر لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه به‌ویژه در یمن، افزود: ایران از هر حرکت و ابتکاری که با حسن‌نیت در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه انجام پذیرد، استقبال و به آن کمک خواهد کرد. وزیر خارجه اراده ایران برای گفت‌وگو با همه کشورهای منطقه را جدی خواند و افزود: پویش صلح هرمز در همین راستا ارائه شد.
ظریف 2سال قبل با انتشار مقاله‌ای در یک روزنامه کویتی پیشنهاد کرد که برای حل مشکلات منطقه مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای تشکیل شود.
یوسف بن‌علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار شرایط منطقه‌ای را نیازمند گفت‌وگو و تفاهم هر‌چه بیشتر دانست و گفت: در این زمینه برگزاری یک کنفرانس جامع و فراگیر با حضور همه کشورهای ذی‌نفع می‌تواند مفید باشد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جریان سفر 3‌ماه قبل به نیویورک طرحی را برای همکاری کشورهای منطقه در تامین امنیت خلیج‌فارس ارائه داد و چندی بعد این طرح را به‌صورت مکتوب برای عراق، عربستان، امارات، قطر، کویت، بحرین و عمان ارسال کرد که برخی کشورها ازجمله عراق، قطر و عمان با کلیات طرح روحانی موافقت کرده‌اند و برخی دیگر همچون کویت طرح را در دست بررسی اعلام کرده‌اند.

آمادگی مسقط برای زمینه‌سازی‌ گفت‌وگو

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان با اشاره به تلاش ناکام آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی به بهانه برقراری امنیت در خلیج‌فارس، تأکید کرد: تنها ائتلاف‌هایی در منطقه راهگشا، امنیت‌ساز و پایدار می‌ماند که بیگانگان در آن نفوذ و دخالتی نداشته باشند.
دریابان علی شمخانی گفت: کشوری که به هیچ‌یک از تعهدات خود نه در ارتباط با ایران و نه در مراوده با سایر کشورها پایبند نیست، نمی‌تواند قابل اعتماد باشد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه ادامه جنگ در یمن یکی دیگر از نشانه‌های رویکرد جنگ‌طلبانه و امنیت‌سوز قدرت‌های سلطه‌گر و عوامل منطقه‌ای آنان است، تصریح کرد: ادامه این نسل‌کشی جز در خدمت منافع دشمنان صلح و امنیت منطقه همچون آمریکا و اسرائیل نیست و عربستان باید با تسلیم در برابر خواست مردم مقاوم یمن، بیش از این ثبات و امنیت منطقه را به خطر نیندازد. وزیر امور خارجه سلطنت عمان، دستیابی به امنیت پایدار در منطقه را نیازمند توافق و تفاهم مجموعه کشورهای منطقه و رفع سوء‌تفاهم‌های موجود عنوان کرد و گفت: عمان همواره آمادگی دارد از مجموعه ظرفیت‌های خود برای رفع تنش‌های موجود و ایجاد زمینه گفت‌وگوی سازنده میان کشورهای منطقه بهره بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید