• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88621
+
-

چادرمشکی ارزان نمی‌شود

چادرمشکی ارزان نمی‌شود


افزایش قیمت پارچه چادر مشکی در کنار گرانی سایر اقلام پوشاک، فشار مضاعفی را به خانواده‌هایی که از این پوشش استفاده می‌کنند، وارد کرده است. با عباس سرشارزاده،‌عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

وضعیت تولید و واردات پارچه چادرمشکی چگونه است؟
عمده محصولات موجود در بازار پارچه چادر مشکی، وارداتی است و میزان تولید داخل این نوع پارچه بسیار ناچیز است. در واقع پارچه چادر مشکی به مقدار بسیار کمی در کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شود که جوابگوی یکی، دو‌درصد نیاز بازار هم نیست و عملا تولید‌کننده دیگری نیز برای این نوع پارچه نداریم.

چرا تعرفه 32درصدی برای واردات این نوع پارچه وضع شده است؟
نکته اول اینکه تعرفه 32درصدی واردات مربوط به تمام انواع پارچه است و تنها پارچه چادر مشکی را شامل نمی‌شود. از سوی دیگر این تعرفه بر اساس دلار 4200تومانی تعریف شده است و با دلار 12هزارتومانی، تعرفه واردات چیزی بیشتر از 10تا 11درصد نیست. بنابراین تعرفه مشکلی بر سر راه واردات پارچه چادر مشکلی ایجاد نمی‌کند، همانطور که اکنون هم واردات انجام می‌شود و هیچ مشکلی نیست.

علت سهم عمده قاچاق از واردت چیست؟
دلیل بالا بودن حجم قاچاق پارچه چادر مشکی تعرفه بالا نیست، مشکل اصلی مالیات است. کسانی که امروز واردات غیررسمی انجام می‌دهند، کالایشان را دست کوله‌بر نمی‌دهند، بلکه این کار در قالب سیستم واردات قانونی انجام می‌شود. به‌نحوی که یک کانتینر به‌طور رسمی برگ خروج می‌خورد و 2کانتینر دیگر هم با همان برگ خروج، از گمرک خارج می‌شود. تمایل به قاچاق‌فروشی موضوعی است که به عملکرد دولت و اداره دارایی مرتبط است؛ چرا که به کالاهایی که از مسیر قانونی وارد و توزیع می‌شود، فشار بیشتری وارد می‌شود و اتحادیه‌ها نیز نظارتی بر برخورد با فروش کالای قاچاق ندارند.

باوجود رشد واردات قاچاق، چرا قیمت‌ها بالاست؟
علت گرانی پارچه چادر مشکی وارداتی قاچاق بالا بودن نرخ ارز است؛ چرا که نرخ ارز واردات از 4200به 12هزار تومان افزایش یافته و قیمت خرید کالا در مبداء سه‌برابر شده اما قدرت خرید مصرف‌کننده ثابت مانده است. در واقع قیمت تمام‌شده کالا بالا رفته اما قدرت خرید مصرف‌کننده پایین‌تر هم آمده و تقاضا کاهش یافته است.این موضوع فقط مربوط به چادر مشکی نیست و در بازار تمام کالاها نیز وضع به همین صورت است. در طبقه متوسط جامعه که مصرف‌کننده عمده چادرمشکی است، تقاضا کم شده، فروش کاهش پیدا کرده و فروشنده باید این کاهش فروش را به گونه‌ای جبران کند.

پیش‌بینی شما از آینده بازار چیست؟
با توجه به افزایش هزینه تمام‌شده واردات و تولید داخل و نرخ تورم، قدرت خرید اقشار متوسط و کم‌درآمد بیش از پیش کاهش خواهد یافت. این امر موجب می‌شود تا همانند بسیاری دیگر از اقلام کالایی سهم محصولات نساجی و پوشاک در سبد مصرفی این خانوارها نیز کمتر شود. از سوی دیگر با توجه به وضعیت کنونی تامین و عرضه پارچه چادر مشکی، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت این محصول در بازار را داشت بلکه قیمت‌ها افزایش یافته و قدرت خرید اقشار متقاضی این کالا به‌تدریج کمتر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید