• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87489
+
-

منابع جدید به جای نفت

رئیس سازمان برنامه و بودجه از جایگزین شدن منابع جدید به‌جای نفت در بودجه سال آینده خبر داد

رئیس سازمان برنامه و بودجه از جایگزین شدن منابع جدید به‌جای نفت در بودجه سال بعد خبر داد اما اشاره‌ای نکرد که این منابع شامل چه درآمدهایی خواهد بود. او در عین حال با بیان اینکه لایحه بودجه99 دوسالانه به مجلس ارائه می‌شود وعده داد: اصلاحات اساسی در بودجه انجام خواهد شد.

به گزارش همشهری، از ابتدای سال‌جاری منابع درآمدی دولت، تحت‌تأثیر کاهش فروش نفت خام و افت درآمدهای نفتی، نزولی شده، همین تگنای مالی دولت را در بحث اصلاح ساختار بودجه جدی‌تر کرده است. سال‌هاست اقتصاددانان معتقدند ساختار و فلسفه بودجه و نحوه تخصیص منابع و مصارف باید تغییر کند و وابستگی بودجه به نفت باید کاهش یابد. حتی بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند رویه کنونی در تنظیم بودجه مشکلات ساختاری زیادی را در نحوه اداره اقتصاد به‌وجود آورده است. قرار بود دولت به همین منظور لایحه‌ای را تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه تنظیم و برای تصویب به مجلس ارائه کند و مواردی همچون جلوگیری از فرار مالیاتی، مولدسازی دارایی‌های اقتصادی، واگذاری‌ها و سایر موضوعات مهم اقتصاد ایران را مدنظر قرار دهد. هدف اصلی از این کار اصلاح ساختار اقتصاد است و فقط یک بخش مربوط به اصلاح ساختار بودجه است.

 اما با وجود اینکه از چند‌ماه پیش فعل و انفعالاتی درون دولت برای ارائه گزارش‌های کارشناسی برای اصلاح ساختار بودجه انجام شده اما هنوز از کم وکیف کارهایی که در این زمینه انجام شده اطلاعی در دست نیست. همین روند موجب شد چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از رویه دولت در این زمینه انتقاد کند و بگوید: با وجودگذشت 4ماه ازفرمایش مقام معظم رهبری درباره لزوم اصلاح ساختار بودجه، دولت تنها یک گزارش در سطح کارشناسی، آن هم در جلسه غیرعلنی مجلس ارائه کرده که به هیچ‌وجه در حکم لایحه دولت برای اصلاح ساختار به‌حساب نمی‌آید.

با این حال دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه وعده داد: قرار است درلایحه بودجه سال1400 اصلاحات اساسی انجام شود و منابع جدیدی جایگزین نفت شود. او بدون اشاره به اینکه این منابع جدید از چه محلی تامین خواهد شد تأکید کرد: لایحه بودجه سال99 دوسالانه به مجلس ارائه می‌شود. البته به‌معنای این نیست که بودجه 2سال آینده در مجلس تصویب خواهد شد، بلکه به‌معنای ارائه یک پیش‌بینی و نقشه راه اقتصادی است.

اصلاحات اساسی در بودجه
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اصلاح قانون بودجه گفت: برخی تبصره‌های بودجه سال آینده براساس اصلاح ساختاری حذف و اضافه می‌شوند.
محمدباقر نوبخت درحاشیه شانزدهمین نشست ستاد بودجه سال99 گفت: با توجه به اینکه منابع و مصارف در بودجه سال آینده متفاوت است و به احکام جدید نیاز داریم، بنابراین سعی کرده‌ایم تبصره‌های جدیدی را در بودجه بگنجانیم که منابع جدیدی را از سال آینده داشته باشیم تا بتوانیم برای جایگزینی نفت در محاسبات منظورکنیم. او افزود: درسال آینده قطعا تبصره‌های جدیدی خواهیم داشت و برخی تبصره‌های قدیمی حذف خواهد شد و اصلاحات اساسی در بودجه‌ها صورت خواهد گرفت.
او ادامه داد: در شانزدهمین جلسه ستاد بودجه، همچنین مخالفت برخی دستگاه‌ها با تغییرات جدید مطرح شد، زیرا در تغییرات جدید، دستگاه‌ها به2دسته سیاستگذار و مجری تقسیم می‌شوند.
او تأکیدکرد: درباره اینکه چه دستگاهی سیاستگذار باشد اختلاف نظر بین کارشناسان برنامه و بودجه و دستگاه‌ها وجود دارد که امروز در جلسه تصویب شد کارگروهی با مسئولیت رئیس سازمان برنامه و بودجه شکل بگیرد و درباره اختلاف بین دستگاه‌ها و کارشناسان از نظر تعیین دستگاه‌های سیاستگذار و مجری داوری کند.

بودجه دوسالانه خواهد بود
نوبخت با بیان اینکه لایحه بودجه امسال دوسالانه به مجلس ارائه خواهد شد گفت: منظور از بودجه 2ساله در واقع پیش‌بینی‌های 2سال است و آنچه به‌عنوان لایحه بودجه سال۹۹ به مجلس داده می‌شود صرفاً مصوبات آن برای سال ۹۹ و یکساله است.
او تأکید کرد: با این حال در لایحه بودجه، ارقام و پیش‌بینی‌های سال۱۴۰۰ را هم به مجلس ارائه می‌کنیم؛ یعنی نوع نگاهمان به درآمد‌ها و مصارف 2ساله است، اما مصوبه‌ای که از مجلس می‌گیریم مانند سنوات گذشته بودجه سالانه است و بودجه یک‌سال را از مجلس مصوبه می‌گیریم.
نوبخت تأکید کرد: موضوع دوسالانه بودن بودجه به این معنا نیست که برای 2سال از مجلس مصوبه بگیریم، بلکه همه مصوبات ما یکساله خواهد بود، اما در کنار آن پیش‌بینی از سال بعد صورت می‌گیرد؛ به این ترتیب که وقتی قانونگذار می‌خواهد نظر ما را تأیید کند بداند که سال بعد را هم در نگاهمان داشته‌ایم و ممکن است سال آینده هم نیاز به برخی منابع داشته باشیم که اعداد و ارقام را پیشنهاد کرده‌ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: پیش‌بینی از آینده نیز براساس سناریو‌های مختلف است که می‌تواند وضعیت بدبینانه یا ادامه وضع موجود و یا حالت خوش‌بینانه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید