• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 86986
+
-

خفقان در دهلی‌نو

آلودگی شدید هوا زندگی عادی در پایتخت هند را ناممکن کرده و جان‌ ده‌ها میلیون نفر را به خطر انداخته است

خفقان در دهلی‌نو


آلودگی بی‌سابقه هوا در دهلی‌نو، پایتخت هند، ‌زندگی میلیون‌ها ساکن این شهر را به تنگنایی خفقان‌آور تبدیل کرده و سرفه‌های متوالی از مه‌دودی که اشک به چشم انسان می‌آورد، به بزرگ‌ترین عادت این روزهای ساکنان آلوده‌ترین پایتخت دنیا تبدیل شده است.
به گزارش الجزیره، میزان آلودگی هوا در این شهر چنان بالاست که مدارس تعطیل شده‌اند، پروازها لغو شده‌اند و وضعیت اضطراری عمومی اعلام شده است. کارشناسان درباره مضرات آلودگی هوا در این شهر هشدار داده و گفته‌اند یک روز نفس کشیدن در دهلی، معادل کشیدن 50نخ سیگار در روز است.
در این میان، دولت و مقامات محلی دهلی‌نو، با تیغ تیز انتقادات مواجهند و اقدامات آنها نظیر اعمال محدودیت برای تردد خودروها براساس زوج و فرد بودن پلاکشان، بی‌فایده و بی‌اثر خوانده می‌شود. آنکوشا کوشی که در دهلی زندگی می‌کند به الجزیره گفته است: «هر صبح با سردرد بیدار می‌شوم. گاهی نفس‌کشیدن زجرآور می‌شود. بینی‌هایمان از شدت آلودگی متورم شده و چشم‌هایمان می‌سوزد.»
آلودگی هوا از هفته گذشته در دهلی‌نو بحرانی شد و دیروز به اوج رسید؛ میزان ذرات معلق هوا (که با نام پی‌ام‌ 2.5شناخته می‌شوند)‌ دیروز به رقم 613میکروگرم در هر مترمکعب رسید. روز یکشنبه این شاخص به رقم وحشتناک 900رسیده بود. سازمان بهداشت جهانی حداکثر میزان مجاز این ذرات را 25اعلام کرده است. میزان آلودگی در دهلی، 3 برابر بیشتر از پکن در چین است که به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین پایتخت‌ها شناخته می‌شود.
هر سال با شروع فصل سرما، مهی سمی دهلی‌نو را در برمی‌گیرد. این هوای سمی به‌خاطر دود خودروها، گازهای صنعتی و دود آتش‌سوزی‌ها در ایالت همسایه پنجاب تشکیل می‌شود و برای چند ماه، بلای جان ساکنان پایتخت هند می‌شود. کشاورزان در این فصل از سال در هند، با آتش‌زدن ساقه‌های خشک در زمین‌های کشاورزی، آنها را برای عملیات بعدی زراعی خود آماده می‌کنند.
 بحران فعلی که بدترین شرایط در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، رئیس دولت محلی دهلی‌نو را مجبور کرد تا دستور برخی اقدامات خاص را صادر کند. در مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین اقدام، دولت محلی در این شهر دستور داده است که خودروهای شخصی، به‌مدت 2هفته، براساس پلاک‌هایشان، فقط در روزهای زوج و فرد در خیابان‌ها تردد کنند. این اقدام از سوی کارشناسان «خیلی دیر و خیلی کم» خوانده شده است. دولت محلی گفته است رانندگانی که این قانون را رعایت نکنند، 4هزار روپیه (56دلار) جریمه خواهند شد. تنها خودروهای عمومی، خودروهای امدادی، تاکسی‌ها، وسائل نقلیه دوچرخ و خودروهایی که رانندگان آن زنان تنها هستند از این قانون معاف هستند.
دیروز همچنین یک تصفیه‌کننده بزرگ هوا در کنار تاج‌محل در 250کیلومتری دهلی نو نصب شد تا کمی هوای اطراف این سایت توریستی پاک شود.
مه‌دود سمی علاوه بر آسیبی که به سلامتی 40میلیون ساکن دهلی‌نو و مناطق اطراف آن وارد می‌کند، باعث شده که ده‌ها پرواز به فرودگاه این شهر لغو شود. مدارس که روز جمعه تعطیل شدند، دیروز هم همچنان تعطیل بودند.
آروید کجریوال، رئیس دولت محلی دهلی‌نو که جمعه این شهر را به «اتاق گاز» تشبیه کرده بود، دیروز خبر داد که 6میلیون ماسک در میان دانش‌آموزان توزیع شده است. او گفته است که شهر دهلی سهم خود را برای کاهش آلودگی ادا کرده و گفته است که مه‌دود ایجاد شده در شهر، ناشی از سوزاندن زمین‌ها در ایالت‌های مجاور است. با این حال پاراکاش جاوادکار، وزیر محیط‌زیست هند، او را به سیاسی‌کار متهم کرده است.
آلودگی در هند، سابقه‌ای طولانی دارد و 14شهر این کشور، در لیست 15شهر آلوده دنیا که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده قرار دارند.
کارشناسان هشدار داده‌اند که برای رفع این مشکل، هم دولت‌های محلی و هم دولت مرکزی باید به چیزی فراتر از اقدامات کوتاه‌مدت فکر کنند. از نظر مردم، دولت مرکزی، در این زمینه کوتاهی می‌کند و به همین‌خاطر روز شنبه، تعدادی از شهروندان دهلی در مقابل محل اقامت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند تجمع کردند و دست به اعتراض زدند. علاوه بر شهروندان، دولت هند از سوی عالی‌ترین دادگاه هند هم به‌خاطر آلودگی‌های وحشتناک در این کشور مقصر شناخته می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، دیوان عالی دولت را متهم کرده است که از زیر بار مسئولیت‌های خود در این زمینه شانه خالی می‌کند و نتوانسته برای مقابله با مه‌دود سمی دهلی‌نو کاری انجام دهد. دادگاه عالی، برای کمک به رفع این مشکل وارد کار شده است و برخی مقامات در دهلی‌نو و ایالت‌های اطراف را احضار کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید