• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 12 آبان 1398
کد مطلب : 86814
+
-

واکنش خانه سینما به توقیف فیلم «خانه پدری»

امنیت شغلی اهالی سینما دچار خدشه شده است

گزارش
امنیت شغلی اهالی سینما دچار خدشه شده است


اهالی خانه سینما چند روز پس از توقیف اکران فیلم سینمایی «خانه پدری» اثر کیانوش عیاری که پس از سال‌ها با مجوز وزارت ارشاد به پرده سینماها رسیده بود، در بیانیه‌ای خواستار دیدار با رئیس قوه قضاییه شدند. حسین انتظامی، مدیر سازمان سینمایی نیز در حساب کاربری خود در توییتر از آماده‌شدن پیش‌نویس جدید نظام اکران فیلم‌ها خبر داد. این 2واکنش البته هیچ‌کدام مشکل توقیف «خانه پدری» را حل نخواهند کرد. متن نامه اهالی خانه سینما و توییت حسین انتظامی در ذیل آمده است.
 
جناب آقای حجت‌الاسلام رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه
 با سلام و احترام

 ما مطلع هستیم که حضرتعالی در دوره کوتاه مسئولیت ریاست قوه‌قضاییه با دشواری‌های جدی مواجه هستید.  آیا مطلع هستید که سینمای ایران در مقام بازتاب‌دهنده صدا و تصویر مردم ایران با چه دشواری‌هایی روبه‌روست؟ اقدامات اخیر همکاران محترم شما امنیت و از آن مهم‌تر احساس امنیت شغلی اهالی سینما را دچار خدشه کرده است. ما با این پرسش بی‌پاسخ روبه‌رو هستیم که چه دست‌هایی مانع از این است که جامعه فرهنگی- هنری و خصوصاً فیلمسازان احساس آرامش نکنند؟ و چه دست‌هایی در پی گسترش و تشدید دوگانگی در حاکمیت فرهنگی کشور است؟ ما خواهان حاکمیت قانون بدون تفسیرهای یکسویه هستیم. مرجع قانونی تاکنون، قوانین حاکم بر تأسیس و اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و ما براساس آن عمل کرده‌ایم. آیا این مرجعیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس «گزارش ناظران» به قوه قضاییه منتقل شده است؟ خواهان دیداری فوری با حضرتعالی هستیم تا در یک محیط متکی بر صدق، بر حیثیت سینمای ایران تأکید کنیم و در پناه قانون خادم توسعه کشور و مانع گسترش تلقی دوقطبی در فضای فرهنگی و هنری کشور باشیم.

انتشار پیش‌نویس نظام‌نامه جدید اکران
رئیس سازمان سینمایی از آماده‌سازی و انتشار پیش‌نویس نظام‌نامه جدید اکران خبر داد. حسین انتظامی در توییتی نوشت: «یکی از گلوگاه‌های اصلی سینما، نظام اکران است. در سازوکار موجود، علاوه بر دیوانسالاری منسوخ، ناکارآمد و زمینه‌ساز فساد، بعضا به فیلم‌های خوب ظلم می‌شود. از ذینفعان مشترک خواسته‌ایم ایده‌های خود را بدهند. پیش‌نویس نظام‌نامه جدید به‌زودی منتشر می‌شود تا پس از نظرخواهی نهایی و اجرا شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید