• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 8 آبان 1398
کد مطلب : 86468
+
-

سال سیراب

با تداوم بارندگی‌ها موجودی مخازن سدها با 39درصد رشد به 26میلیارد مترمکعب رسید

سال سیراب

با تداوم بارندگی‌ها در سال آبی جاری موجودی مخازن سد‌های ایران به 26میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 39درصد رشد نشان می‌دهد. هم‌اکنون میزان بارندگی‌‌ها از ابتدای سال آبی جاری به بیش از 10میلی‌متر رسیده است.
به گزارش همشهری، براساس آمار دفتر مطالعات منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از اول مهر 98تاکنون، میانگین ارتفاع ریزش‌های جوی درکل کشور به 10میلی‌متر رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 9درصد کاهش نشان می‌دهد؛ با این حال این مقدار بارندگی نسبت به میانگین بارندگی‌ها در11سال گذشته 20درصد و نسبت به میانگین بارش 50سال گذشته 23درصد افزایش نشان می‌دهد.کارشناسان امیدوارند روند بارندگی‌ها در آبان‌ماه هم ادامه داشته باشد. قبلا صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به همشهری گفته بود: بارش‌ها در آبان‌ماه امسال قدری بالاتر از نرمال پیش‌بینی شده و استان‌های شمال غرب، غرب، مرکزی و برخی استان‌های جنوب غرب از بیشترین میزان بارندگی برخوردار خواهند بود.پیش‌بینی می‌شود پس از بارش‌های به نسبت خوب آبان‌ماه در ماه‌های آذر و دی بارندگی‌ها به زیر حد نرمال کاهش پیدا کند.
احد وظیفه، رئیس مرکز پایش خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی هم در این‌باره به همشهری گفته است: در آبان‌ماه امسال اغلب نقاط ایران بارندگی‌های خوبی را تجربه می‌کنند و در برخی مناطق حتی مقدار بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال خواهد بود اما پس از آبان‌ماه کاهش بارش را خواهیم داشت.
این روند بارندگی به اضافه افزایش مقدار بارندگی در سال آبی قبل منجر شده است که حجم موجودی ذخایر آبی کشور در سد‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

رشد 39درصدی ذخیره آب سدهای کشور
تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی گذشته و تداوم بارندگی‌ها در سال‌جاری باعث شده تا آب موجود در مخزن سدهای کشور نیز در وضع مناسب‎‌تری قرار بگیرد.درحال حاضر موجودی مخزن سدهای کشور به 26میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 39درصدی را ثبت کرده؛ همچنین موجودی مخازن سد‌های تهران هم در سال آبی جاری تا 40درصد افزایش یافته است.
بارندگی‌های مناسب سال آبی جدید موجب شده تا آب ورودی به سدها نیز در شرایط مناسبی قرار بگیرد. به‌طوری که رواناب ورودی به مخازن سدها تا پایان مهرماه به یک میلیارد و 750میلیون مترمکعب رسیده که این رقم در مقایسه با ورودی مدت مشابه پارسال 87درصد افزایش پیدا کرده است. هم‌اکنون 52درصد از حجم مخزن سدها پر شده که این رقم سال گذشته در همین بازه زمانی 38درصد بوده است.

    رشد ذخیره آب سدهای تهران

همگام با افزایش سطح ذخایرآبی سد‌ها، حجم ذخایر آبی سد‌های تهران هم تا 40درصد افزایش یافته است. سیدحسن رضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران دراین‌باره گفت: 802میلیون و 850هزار مترمکعب آب در پشت سدهای تهران وجود دارد که نسبت به ذخیره 571میلیون مترمکعبی زمان مشابه پارسال، رشدی 40درصدی داشته است. سید حسن رضوی با اشاره به بارش‌های امسال گفت: از ابتدای آبان‌ تا هفتم آبان‌ماه بیش از 60میلی‌متر بارش در استان تهران داشته‌ایم، به‌طوری‌که با ثبت 60.4میلی‌متر بارش در این مدت در حوزه عملکردی استان تهران، رشدی 718درصدی نسبت به بارش‌های مدت مشابه سال گذشته و رشدی 719درصدی نسبت به بارش‌های مدت مشابه به‌طور متوسط در درازمدت به ثبت رسیده است. او همچنین از رشد ۲۹۲ درصدی بارش‌های تهران در سال آبی جاری نسبت به بارش‌های مدت مشابه به‌طور متوسط دردرازمدت خبر داد و افزود: همچنین بارش‌های سال آبی جاری از ابتدای مهرماه تا امروز در حوزه عملکردی استان تهران، 66.5میلی‌متر بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشدی 93درصدی و نسبت به بارش‌های مدت مشابه به‌طور متوسط در درازمدت، رشدی 292درصدی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید