• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86299
+
-

جنگجویان طلایی

جنگجویان طلایی

لیلی خرسند| 8 طلا و قهرمانی تیم؛ این بهترین اتفاقی است که می‌توانست برای تیم ملی ووشوی ایران بیفتد‌. ایران دوره قبل هم قهرمان جهان شده بود اما این بار این قهرمانی شیرین‌تر بود، چرا که همه مدال‌ها طلا بود و این قهرمانی در خود چین به‌دست آمد.
تا سال 2017چین که به مهد ووشو معروف است، قهرمان اول جهان بود اما دو سال پیش در روسیه این قدرت را از دست داد. ایران در کازان روسیه با 7 مدال طلا و یک نقره برای نخستین بار قهرمان جهان شد. تصور این بود که افت چین و قدرت گرفتن ایران اتفاقی است و چین در خارج از خانه قهرمانی را به ایران داده است اما دیروز این قهرمانی با کیفیت بهتری تکرار شد. در مسابقات 2019که در شانگهای برگزار می‌شد، 
8 سانداکار ایران به 8 مدال طلا رسیدند، بدون هیچ شکست و این تعریف جدیدی از قدرت اول جهان بود.
مسابقات ووشو در دو بخش ساندا و تالو برگزار می‌شود و ایرانی‌ها در ساندا که بخش مبارزه است، حرف اول را می‌زنند. قهرمانی از تیم زنان آغاز شد. الهه و شهربانو منصوریان و مریم هاشمی که دوره قبل طلا گرفته بودند، این بار هم به طلا رسیدند.
عصر سه‌شنبه که5 سانداکار تیم مردان به فینال رسیدند، این امیدواری بود که بیشتر آنها برنده میدان باشند اما خود ایرانی‌ها هم تصور نمی‌کردند که همه این نفرات روی سکوی اول بروند. عرفان آهنگریان، محسن محمدسیفی، یوسف صبری، میلاد عارفی‌مقام و علی خورشیدی 5 سانداکار ایرانی بودند که 5 طلا گرفتند. عرفان در وزن 65کیلوگرم مبارزه کرد و برای نخستین بار بود که در مسابقات جهانی مبارزه می‌کرد و این نخستین طلای جهانی او بود. او در فینال ماکومد عبدالسالیکوف روس را برد.
یوسف صبری هم در وزن 75کیلوگرم با شکست دادن سعید بویکا از مراکش به قهرمانی رسید. او دوره قبل هم طلا گرفته بود. میلاد عارفی مقام که دوره قبل در وزن 90کیلوگرم طلا گرفته بود، این دوره در وزن 85کیلوگرم قهرمان شد. میلاد در فینال نماینده ویتنام را شکست داد. محسن محمد‌سیفی رکورددار شد و پنجمین مدال طلای جهان را گرفت. او که در وزن 70کیلوگرم مبارزه می‌کند، بعد از شکست دادن نماینده چین فینالیست شد و در فینال هم الکساندر راسی از لبنان را برد. علی خورشیدی هم امسال نخستین مدال طلای جهانی را گرفت. او در وزن 80کیلوگرم لو یان از چین را برد و قهرمان شد.
 در این دور از مسابقات قهرمانی جهان 3 ورزشکار ایران 5 طلایی شدند. غیر از محسن محمدسیفی، شهربانو منصوریان و مریم هاشمی هم برای ‌بار پنجم بود که مدال طلا می‌گرفتند.
در 5 وزنی که ایرانی‌ها مبارزه کردند چین فقط 2نماینده داشت. به‌نظر می‌رسد که آنها تلاش می‌کنند در وزن‌هایی که ایرانی‌ها هستند، مبارزه نکنند. این نظر محمد بیرامی از کارشناسان این رشته است: «دوره‌های قبل ایران بود که برنامه‌ریزی می‌کرد در وزنی که چینی‌ها حضور دارند، نماینده نداشته باشد اما به‌نظر می‌رسد این بار چینی‌ها این برنامه را داشته‌اند.» مسابقات جهانی ووشو در 11 وزن مردان و 6 وزن زنان برگزار می‌شود. هر کشور می‌تواند 5 نماینده در تیم مردان و 3 ووشوکار در مسابقات زنان داشته باشد. بیرامی می‌گوید: «کشورهای دیگر به لیست‌های ثبت‌نامی دسترسی ندارند. اما این دوره چین میزبان بود و می‌توانست اسامی تیم‌ها را ببیند. البته آنها فدراسیون جهانی را هم در دست دارند و مشکلی بابت این کار ندارند.»‌
چین بعد از ایران نایب قهرمان شد. آنها ۶ طلا، یک نقره و یک برنز به‌دست آوردند. ویتنام هم با یک طلا، ۲ نقره و ۲ برنز سوم شد.ایران در تالو هم مدال گرفت. محمدعلی مجیری 18ساله صاحب طلا شد. هانیه رجبی به مدال نقره رسید و مدال زهرا کیانی هم برنز بود.در مجموع تالو و ساندو، باز چینی‌ها بودند که با ۱۴طلا، یک نقره و یک برنز به قهرمانی رسیدند. ایران که در تالو یک طلا، 2 نقره و یک برنز گرفت، در مجموع با 9طلا، 2 نقره و یک برنز در رده دوم قرار گرفت. 
هنگ کنگ هم با 5 طلا، 4 نقره و یک برنز به مقام سومی دست یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید