• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86285
+
-

پیشنهاد های دوست داشتنی آخر هفته

فریاد در ارتفاع 
 بانجی‌جامپینگ‌
البته چند وقت پیش یک مدلی از این تفریحات را معرفی کردیم که تفاوت‌هایی با این مورد داشته و دارد. بانجی‌جامپینگ تفریحی است که در آن، طناب یا کابلی به پاهای شما وصل شده و از ارتفاع شما را به پایین هل می‌دهند یا خودتان به پایین می‌پرید. این تفریح را بیشتر در کوهستان‌ها عملیاتی می‌کنند تا این ترس از ارتفاع بیشتر به چشم بیاید. در تهران، به این منظور می‌توانید به بانجی‌جامپینگ‌های توچال، بوستان ولایت و... مراجعه کنید. البته گفتن اینکه از ارتفاع باید پایین بپرید ساده است و خیلی‌ها وقتی بالای دکل پرش قرار‌می‌گیرند، پشیمان می‌شوند. البته مربیانی که آنجا حضور دارند همه‌‌ چیز را چک می‌کنند؛ ازجمله سابقه بیماری قلبی، تنفسی و... مراجعان را. ضمن اینکه موقع استفاده از این تفریحات، باید همه محتویات جیب‌ها و نیز ساعت و... را تحویل بدهید. بانجی‌جامپینگ توچال با 40متر ارتفاع و در میانه کوهستان، برای مراجعان بالای 14سال یک ورزش آدرنالینی عجیب‌و‌غریب است. این تفریحات علاوه بر محدودیت‌های سنی، محدودیت‌های وزنی هم برای شرکت‌کنندگان قائل است. حالا خودتان یک‌بار مراجعه کنید، متوجه همه‌‌چیز خواهید شد.


به سرعت باد
  سورتمه توچال
این تفریح را هم در دل کوهستان می‌توانید تجربه کنید؛ در توچال. سورتمه، جزو تفریحاتی است که چند وقتی است بین تهرانی‌ها خیلی جا افتاده. تا صحبت از یک تفریح هیجانی می‌شود، همه جزو گزینه‌های اول‌شان سورتمه تهران را یاد می کنند. سورتمه، همان ترن هوایی است، البته بدون سقف ولی ایمن. ضمن اینکه شما هم می‌توانید سرعتش را هماهنگ کنید و هر طور بخواهید، مانور قدرت بدهید. سورتمه‌های توچال تک‌نفره هستند؛ هرچند که در جاهای دیگر دنیا سورتمه‌های چند‌نفره هم وجود دارد. طول این سورتمه هم نزدیک به یک‌و‌نیم کیلومتر است؛ که برای یک سورتمه مناسب به‌نظر می‌رسد. ضمن اینکه در میانه این مسیر، چند تا پیچ تند را هم تجربه خواهید کرد که همین امر، باعث می‌شود تا حسابی ضربان قلب‌‌مان بالا برود. نگران حادثه هم نباشید؛ بهانه نیاورید. دوطرف ریل‌های این سورتمه را با توری پوشانده‌اند تا از این بابت خیال‌تان راحت باشد. باز هم بهانه دارید؟ این سورتمه با استانداردهای بین‌المللی شکل گرفته و جای نگرانی از بابت ایمنی ندارد. ضمن اینکه در طول مسیر از شما هم تصویربرداری می‌شود تا در پایان، اگر تمایل داشتید عکس یادگاری داشته باشید.


در غربت این لامکان
 سریال
  فیلم ولایت عشق

حالا که بحث پیشنهاد هنری است، بد نیست به فیلم‌‌هایی که با موضوع امام‌رضا علیه‌السلام ساخته شده‌اند توجه کنیم. طبیعی است که قوی‌ترین سریال و اثر خلق‌شده تصویری در این زمینه را باید «ولایت عشق» بنامیم. اثر مهدی فخیم‌زاده را همه ما دیده‌ایم اما شاید کمتر خبر داشته باشیم که حتی نسخه فیلمی آن‌ هم آمد. حالا پیشنهاد ما این است که نسخه فیلمی آن را از طریق اینترنت و سایت‌های پخش فیلم، به تماشا بنشینید. تارنمای مجازی شبکه‌هایی مثل قرآن هم دانلود قسمت‌های مختلفش را در اختیار گذاشته‌اند. ولایت عشق در سال 1379و از شبکه اول سیما پخش شد. نسخه سینمایی آن هم در سال بعدش ارائه شد. ولایت عشق، داستان سفر اجباری امام رضا(ع) به ایران و ماجرای زندگی او تا لحظه شهادت است. در این اثر سینمایی و تلویزیونی، بازیگران زیادی نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ ازجمله محمد صادقی، اکبر زنجانپور، دانیال حکیمی، بیژن امکانیان، فریماه فرجامی، بیتا فرهی، رامبد جوان، مرحوم داوود رشیدی، لادن طباطبایی، مریلا زارعی، فتحعلی اویسی، عنایت بخشی، سیروس گرجستانی و البته خود مهدی فخیم‌زاده. آهنگساز آن هم مرحوم بابک بیات و خواننده‌اش محمد اصفهانی بوده است.


به پیشواز حرم
 فیلم هر شب تنهایی

تصور اینکه کارگردانی بخواهد فیلمی مذهبی با موضوع امام‌رضا(ع) و برای گیشه بسازد، البته کمی سخت است؛ چرا که غالبا عادت کرده‌ایم این دست آثار را به‌صورت سفارشی و برای پخش از تلویزیون ببینیم. اما رسول صدرعاملی، دست به این کار زده و داستانی امروزی را با محوریت امام رضا(ع) روایت کرده است. فیلم «هر‌شب‌تنهایی» در سال‌86 و با سناریویی از کامبوزیا پرتوی ساخته شد و 2سوپراستار آن روزها، یعنی لیلا حاتمی و حامد بهداد، نقش‌آفرینی اصلی‌اش را عهده‌دار بودند. این فیلم تماما در مشهد و بخش اعظم آن در حرم امام‌رضا(ع) فیلمبرداری شد. هر شب تنهایی داستان زوجی است که به مشهد می‌روند و گره‌هایی در روابط آنها وجود دارد. در واقع لیلا حاتمی، در نقش عطیه، از بیماری سختی رنج می‌برد و همین گره، روایت داستان را به پیش می‌برد. این اثر 80دقیقه‌ای، هنوز هم با بازی درخشان و بی‌ریای حامد بهداد در یادها مانده است. نباید فراموش کرد که بهداد، اصالتا مشهدی است و به راحتی توانسته از عهده نقش‌آفرینی این فیلم برآید.




ایران در نارمک

باغ مینیاتوری تهران

اگر خواننده دائم روز هفتم بوده باشید، گزارش کامل باغ مینیاتوری را چند‌ماه پیش حتما خوانده‌اید اما شاید عده‌ بیشتری، این گزارش را نخوانده باشند. در کل، محله نارمک و جانبازان و اطراف آن، خودش به تنهایی جای مناسبی برای گشت‌و‌گذار است. کلی میدان و فضای سبز و جای مناسب برای گشت روزانه و شبانه دارد اما بعد از ایجاد باغ مینیاتوری، حالا شما می‌توانید در دل این محله سرسبز، یک ایران‌گردی فوری را هم تجربه کنید. در ساخت فضای این باغ، از معماری مدرن و باغ‌سازی سنتی ایرانی، به‌طور همزمان استفاده شده. این باغ در سال 92 افتتاح شده و می‌تواند محیطی فوق‌العاده برای فرزندان شما باشد. در دل باغ، یک گالری هم طراحی کرده‌اند تا بازدیدی هم از تصاویر آثار باستانی ایران داشته باشید. در دل این باغ، ماکت‌های کوچکی از آثار تاریخی ثبت شده ایرانی را با جزئیات کامل مشاهده خواهید کرد. ماکت‌های تخت‌جمشید، چغازنبیل، میدان نقش‌جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت‌سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشتر و گنبد قابوس از جمله ماکت‌های موجود در این مجموعه‌هستند؛ البته در مقیاس یک‌بیست‌و‌پنجم واقعی‌اش.





امامزاده‌ای در کوهستان

امامزاده داوود(ع)

در این روزهای عزاداری شاید علاقه‌مند باشید که سری به یک مکان مذهبی هم بزنید. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم به امامزاده داوود(ع)، در شمال غربی تهران بروید. البته این روزها دمای هوا پایین آمده و شاید کمی سردتان شود اما هنوز سرمای اصلی این حوالی شروع نشده است؛ هرچند که حتی با وجود سرما نیز می‌توانید به این امامزاده محصور در میان کوه‌های شمالی پایتخت سری بزنید. نقل است که نسب امامزاده داوود(ع) به امام‌حسن مجتبی علیه‌السلام می‌رسد. در دره‌های اطراف نیز چند امامزاده وجود دارد که می‌گویند مربوط به پدر و برادران ایشان است. نقل است که بنای قدیمی این امامزاده در عصر صفویان ساخته شده که به واسطه آمدن سیل از بین رفته و از آن تنها یک بقعه هشت‌ضلعی به جا مانده. سپس در زمان قاجارها مجددا این مکان از ابتدا ساخته شد. سابق بر این مسیر این امامزاده صعب‌العبور بود اما حالا با استفاده از جاده کن- سولقان، به راحتی می‌توانید به آنجا برسید. سفر به این مکان مذهبی، هم جنبه‌های زیارتی دارد و هم جنبه‌های سیاحتی ؛ چرا که می‌توانید از منظره‌های اطراف این مکان مقدس استفاده ببرید.





شب‌های نهر سابق

بلوار کشاورز

تهران زیباست، اگر چشم زیبابین داشته باشید. تهران حتی در شب‌ها هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد. یکی از پیشنهادهای همیشگی برای شب‌گردی، می‌تواند بلوار کشاورز تهران، واقع در مرکز پایتخت باشد. این بلوار، تقریبا 2کیلومتر طول داشته و میدان ولیعصر را به بیمارستان امام‌خمینی(ره) وصل می‌کند. البته قسمت اصلی آن تا خیابان کارگر محسوب می‌شود؛ جایی که هم مسیری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و هم نورپردازی جالبی دارد. نام پیش از انقلاب آن، بلوار الیزابت بوده. چون این بلوار در مجاورت ساختمان قبلی وزارت کشاورزی قرار داشته، این لقب را گرفته. پیش از انقلاب، جزو تفرجگاه‌های معروف تهران بوده. نهری هم در میانش روان بوده که به رودخانه کرج شهرت داشته است. حالا این بلوار، تبدیل به بلواری شیک شده و می‌توانید یک شب‌گردی خوب در آن داشته باشید. جالب اینکه بلوار کشاورز پس از کش‌و‌قوس فراوان، ثبت ملی هم شده است. این بلوار، از خیابان‌های اصلی فلسطین، حجاب، وصال شیرازی، ‌قدس،16آذر، کارگر و جمالزاده هم عبور می‌کند. در میانه نیز به پارک‌لاله ختم می‌شود. دسترسی به این مسیر هم که راحت است؛ بی‌آرتی و مترو گزینه‌های مناسب برای این منظور هستند.





زیبایی پایان‌ناپذیر

باغ ایرانی ده‌ونک

در محله ده‌ونک، جایی در حوالی خیابان شیخ‌بهایی تهران، باغی جا خوش کرده است که آن را به نام باغ ایرانی می‌شناسند. احتمالا بیشتر شما کمتر نام‌و‌نشانی از آن شنیده‌اید. این باغ در شیخ‌بهایی شــمالی، بیست‌متری پیروزان واقع شده. این باغ طبق الگوی باغ ایرانی طراحی شده و 2ورودی برای مراجعه شهروندان  در آن درنظر گرفته شده است. در مرکز این باغ نیز کتابخانه‌ای برای مطالعه طراحی شده. توصیه می‌شود که اواسط هفته به دیدار این باغ بشتابید؛ چرا که آخر هفته‌های شلوغی دارد. این باغ با آبراه‌های سنگی، فضایی چشم‌نواز برای یک گردش کوتاه را فراهم آورده. ضمن اینکه در کوشک مرکزی آن، رستوران و چایخانه‌ای هم تدارک دیده‌اند تا با حضور در این فضایی که یک حوض زیبا هم مقابلش دارد، خستگی زیستن در یک شهر شلوغ را از تن به در کنید. گفته می‌شود که بومی‌ها به این منطقه، «باغ‌بالا» می‌گفتند. ضمن اینکه بخشی از گیاه‌ها و از جمله لاله‌های آن را از سرزمین هلند آورده‌اند تا زیبایی طبیعی خودشان را حفظ کنند. این باغ تا نیمه‌شب‌ها باز بوده و می‌توانید شب‌گردی خوبی را در آن تجربه کنید.





قدیمی قدیمی قدیمی

بازی اسم‌فامیل

اگر آخر هفته‌ای خانه مانده‌اید و از پای تلویزیون نشستن و خوابیدن در طول روز خسته هستید، می‌توانید به بازی‌های خانگی هم فکر کنید. یکی از این بازی‌های خیلی خیلی سنتی و قدیمی را می‌توانیم بازی اسم‌فامیل بدانیم؛ هم حالت شفاهی دارد، هم حالت مکتوب. در حالت مکتوب هر کسی کاغذ و خودکار برداشته و صفحه کاغذ را به بخش‌هایی شامل نام و نام‌خانوادگی، شهر، حیوان، غذا و... تقسیم می‌کند. سپس یکی از اعضا یک حرف را می‌گوید و همه باید ردیف‌ها را با مواردی که با این حرف شروع می‌شود، پر کنند. هر کسی نخستین کسی باشد که صفحه‌اش را پر می‌کند، برنده است. البته ممکن است که حرف انتخاب‌شونده سخت باشد، مثل پ،ژ ،گ و... در این صورت بازی سخت‌تر می‌شود و نیاز به حضور‌ذهن بیشتری خواهد داشت. انواع رایانه‌‌ای و موبایلی این بازی هم به بازار آمده است. حتی کاغذهای چاپ شده برای این بازی هم وجود دارد اما به هر حال اگر بتوانید با کمترین امکانات آن را برگزار کنید، برایتان خوشایندتر خواهد بود. پس به همان خودکار و کاغذ عشق بورزید.




سیاحت در شکارگاه

  پارک جنگلی سرخه‌حصار
برای درک جنگل‌ها و زیبایی‌های وصف‌ناپذیر آنها، حتما لازم نیست تا پای کوه‌های البرز یا شمال و یا کوهپایه‌های زاگرس و غرب کشور سفر کنید. در همین تهران هم جنگل‌های مصنوعی ایجاد شده‌اند که می‌توانند نمادی از طبیعت برای شهروندان پایتخت‌نشین باشند. یکی از این جنگل‌های مصنوعی را باید پارک جنگلی سرخه‌حصار بنامیم. سرخه‌حصار زمانی جزو شکارگاه‌های جنگلی قجرها بوده که حالا هم حفظ شده است. این پارک مساحتی نزدیک به 9200هکتار دارد. در واقع بنیه جنگلی این مجموعه از قبل وجود داشته، اما بعدها مرتب‌تر و مفصل‌تر شده است. ارتفاع پستی و بلندی‌های این پارک از 1220متر تا 2147متر نوسان دارد که با قرار گرفتن در ارتفاع آن، می‌توانید نمای خوبی از پارک و شهر را مشاهده کنید. این پارک جنگلی در منطقه13 و در شرق تهران واقع شده و پوشش‌های گیاهی و جانوری متنوعی هم دارد. پیست دوچرخه‌سواری 8کیلومتری این پارک، جزو اولین‌های دوچرخه‌سواری تهران است و یکی از جاذبه‌های آن محسوب می‌شود. مجموعه ورزشی کاج واقع در این پارک جنگلی هم از امکانات ورزشی جالبی چون پینت‌بال، تیراندازی و... برخوردار است. پارک سنگی ساخته شده در دل این مجموعه هم از دیگر جاذبه‌های آن محسوب می‌شود.


بهشتی در بزرگراه
  منطقه کردان کرج
استان البرز تا چند سال پیش جزئی از استان تهران محسوب می‌شد، اما حالا جدا شده است. فاصله نزدیک این منطقه خوش‌آب‌و‌هوا با تهران، باعث شده تا همیشه گزینه مناسبی برای گردشگری طبیعی باشد. حتی بخشی از تهرانی‌ها نیز ویلاها و خانه‌هایی را در این منطقه تدارک دیده‌اند تا همیشه جایی برای رفتن در این نزدیکی‌ها داشته باشند. معروفیت این منطقه هم به دهه60 برمی‌گردد که جنگ شهرها به تهران هم کشیده شده بود. به این دلیل تهرانی‌های زیادی راهی این منطقه شدند و از همان روزگار، شهره به آب‌و‌هوای خوش‌ و خرم شد. روستای کردان به واقع از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز محسوب می‌شود؛ با فاصله 25کیلومتری تا کرج و 65کیلومتری تا تهران. این روستا، نزدیک اتوبان تهران به قزوین قرار دارد و همین امر، رفت‌وآمد را به این منطقه بسیار سهل کرده و به یکی از اصلی‌ترین مقاصد تفریح تهرانی‌ها تبدیل‌شده است. موقعیت جغرافیایی مناسب، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و نزدیکی به اتوبان تهران- قزوین ازجمله عواملی است که کردان را به یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی تبدیل کرده است. این منطقه خاک حاصلخیزی داشته و باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت فراوانی دارد. 


پیامبرانه‌های کوتاه
  محمد(ص) آفتاب آخرین
  مهدی قزلی

در این روزهای نزدیک به سالروز وفات پیامبر بزرگ اسلام، بد نیست در این‌باره کتابی هم مطالعه کنیم. البته کتاب‌های زیادی در این حوزه وجود دارد که به سبک زندگی ایشان می‌پردازد اما با توجه به روزگار ما که بی‌حوصلگی و کم‌مطالعه‌بودن از ویژگی‌های آن است، بهتر است یک کتاب ساده‌خوان و شسته‌رفته را معرفی کنیم. در این مورد می‌توانید به «آفتاب آخرین» مهدی قزلی مراجعه کنید. قزلی به کوتاه‌نویسی و مینی‌مال‌نویسی شهره است. به همین دلیل است که در مقدمه آن نگاشته: «این اثر در قالبی مینی‌مالیستی، جذاب و شیرین که موردتوجه نسل جوان نیز هست منتشر شده و متناسب با بی‌حوصلگی و پرمشغله‌بودن مخاطب است». از ویژگی‌های خاص این کتاب می‌توان به نحوه بازگویی و روایت آن اشاره کرد که در قالب جمله‌هایی کوتاه و حتی دیالوگ‌گونه (چنان‌که در تئاتر و نمایشنامه‌نویسی رسم است) شکل گرفته. این کتاب بیشتر برای نوجوانان نگاشته شده، اما به واسطه خوش‌خوان و راحت‌خوان بودنش، می‌تواند برای همه اعضای خانواده مورد‌استفاده قرار بگیرد. این کتاب در زمانه خودش، به سفارش سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سر‌و‌سامان یافت و توسط مؤسسه نشر شهر و در 103صفحه به بازار ارائه شد.


روایت‌های یک نظرکرده
  آنک آن یتیم نظر کرده
  رضا رهگذر

کتاب معروف بعدی در این زمینه را محمدرضا سرشار یا همان رضا رهگذر معروف نوشته است. این کتاب، روایت زندگانی پیامبر اسلام(ص) از زمان میلاد تا هجرت ایشان است. نثر کتاب هم تاریخی و نزدیک به فارسی دری است. نکته جالب اینکه کتاب، به زبان‌های عربی، ترکی‌استانبولی و انگلیسی هم بازگردان شده. نویسنده برای نگارش این رمان، 20سال در منابع تاریخی پژوهش کرده است. نوشتن آن‌هم 3سال به طول انجامیده تا در نهایت، یک اثر پرمایه و ماندگار در این زمینه شکل بگیرد. نویسنده سعی کرده است که حتی در نقل جزئیات تاریخی نیز وفادارانه و محققانه عمل کند و البته زاویه دید تلفیقی خودش را هم به اثر اضافه کند. این کتاب حتی برنده جایزه سال کتاب ایران هم شده است. ضمن اینکه در ابتدا نیز به‌صورت یک برنامه روایت- نمایشی رادیویی با عنوان سرزمین نور از رادیو سراسری پخش شده است. در کتاب می‌خوانیم:«آه... چگونه از یاد برده بود...! این، همان صدای فرشته‌ دوشین بود که در غار حرا و از پس آن، در افق‌های آسمان صحرا بر او آشکار گشته بود. این، صدای جبرئیل بود!»




به پیشواز کافه‌گالری

موزه هنرهای دینی امام‌علی‌ع

یکی از موزه‌های مهم تهران را باید موزه هنرهای دینی امام علی(ع) بدانیم؛ جایی که در حوزه موزه‌های مدرن و تجسمی قرار گرفته و محل مراجعه مردم و هنرمندان است. در این موزه هنرهای تجسمی، تأکید اصلی روی ارائه اثری با موضوعات مذهبی و دینی است. به واقع با مراجعه به این موزه تجسمی، می‌توانید با آثاری چون نقاشی‌های خیالی‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی روبه‌رو شوید. ساخت این موزه در سال 79شمسی شروع شده و 2سال بعد به پایان رسید. زمین درنظر گرفته شده برایش نزدیک هزار‌و‌پانصد متر می‌شد که در نهایت دو‌هزار و‌هفتصد متر بنا در 4طبقه را شامل شد. این موزه بخش‌های مختلفی چون گالری، مرمت، کتابخانه، سالن اجتماعات و کافه‌گالری دارد و از این حیث، یکی از بهترین موزه-گالری‌های کشور را شکل داده. این موزه تنها 1400متر از فضای خودش را به گالری‌ها اختصاص داده و به همین دلیل رویدادهای هنری زیادی در حوزه هنرهای تجسمی در آن برگزار می‌شود. کافه‌گالری این مجموعه هم می‌تواند پذیرای شما برای یک استراحت هنری در این مجموعه باشد. این موزه در خیابان اسفندیاری، واقع در خیابان ولیعصر قرار دارد.







ایران کوچک

باغ‌موزه هنر ایرانی

به آن می‌گویند باغ‌موزه هنر ایرانی. هم در جای خوبی واقع شده، هم خودش جای خوبی است و هم با حضور در آن می‌توانید به تماشای اشیای خوبی بنشینید. مساحت این باغ‌موزه یک هکتار بوده و در خیابان مقصودبیک یا دربندی تجریش واقع شده. در دهه60 نیز گشایش یافت؛ هرچند که قدمتش به چند دهه‌ قبل‌تر برمی‌گردد. در واقع اصلش، ‌به سال 1310شمسی برمی‌گردد. هم‌اکنون این باغ‌موزه، هم فضایی خوب دارد و هم آبراه‌ها و آبنمایی زیبا. ماکت‌های آثار تاریخی ایرانی را هم در آن می‌توانید به تماشا بنشینید. طراحی باغ نیز کاملا ایرانی است؛ انگار که خواسته باشند یک باغ ایرانی را به رخ بکشند. این باغ‌موزه کارگاه‌های آفرینش هنری با حضور بزرگان حوزه شعر، خوشنویسی و نقاشی را هم در دل خودش دارد. ضمن اینکه غرفه‌های صنایع‌دستی، سفال و سرامیک،  کتابفروشی، گلخانه، سوغات ایرانی، مجموعه کهن‌دیار و کافه هنرمندان از بخش‌های جذاب دیگر این مجموعه محسوب می‌شوند.  بیشتر ماکت‌های اماکن دیدنی و تاریخی موجود در این مجموعه به 5دهه قبل برمی‌گردد، به همین دلیل است که رنگ و شکل ماکت برج میلاد در آن کمی متفاوت با بقیه به‌نظر می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید