• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 مهر 1398
کد مطلب : 85984
+
-

سرمای انتخابات در پاییز کانادا

کانادایی‌ها امروز در انتخابات سراسری در مورد ترکیب پارلمان و کرسی نخست‌وزیری تصمیم‌گیری می‌کنند

گزارش2
سرمای انتخابات در پاییز کانادا


هوای کانادا با تغییر فصل رو به سردی گذاشته و سرما گویی در فضای انتخاباتی این کشور هم رسوخ کرده است تا مردم در یکی از بی‌رمق‌ترین انتخابات تاریخ کانادا به پای صندوق‌های رأی بروند.
حدود نیمی از جمعیت 37میلیونی کانادا برای رأی دادن در انتخابات این کشور که امروز برگزار می‌شود واجد شرایط هستند اما نارضایتی مردم از هر دو جریان سیاسی اصلی این کشور یعنی لیبرال‌ها و محافظه‌کاران باعث شده تا در انتخابات امسال آنقدرها شور و شوقی دیده نشود.
رأی‌دهندگان تکلیف 338کرسی پارلمان را مشخص خواهند کرد تا براساس ترکیب جدید، حزب پیروز کنترل پارلمان و دولت را در دست بگیرد. براساس سیستم انتخاباتی کانادا، هر حزبی که اکثریت نسبی آرا را به‌دست بیاورد، پیروز شناخته می‌شود و برخلاف اغلب کشورها، احزاب نیازی به کسب اکثریت مطلق آرا ندارند. بنابراین اگر حزبی بیش از 170کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد، دولت اکثریت و اگر کمتر از 170کرسی کسب کند، دولت اقلیت تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، در تاریخ کانادا قدرت دائما بین دو حزب اصلی دست به‌دست شده است. رهبر حزب پیروز نیز کرسی نخست‌وزیری را در اختیار خواهد گرفت.
4سال پیش، حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو موفق شد با کسب 184کرسی پارلمان قدرت را در چارچوب یک دولت اکثریت به‌دست بگیرد. 70درصد کانادایی‌ها در انتخابات سال 2015حضور پیدا کردند تا بی‌سابقه‌ترین رأی‌گیری در تاریخ این کشور لقب بگیرد. نفرت از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت محافظه کار استفان هارپر باعث شد تا کانادایی‌ها برای پایان دادن به حدود 10سال حضور محافظه‌کاران در قدرت پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به جاستین ترودو جوان و حزبش رأی دهند. اکنون در پایان نخستین دوره حضور ترودو در قدرت، عملی نشدن وعده‌های انتخاباتی او باعث دلسردی رأی‌دهندگان شده و به همین دلیل اکثر پیش‌بینی‌ها به سمت احتمال کاهش حضور مردم در انتخابات چرخیده است.
احزاب حاضر در انتخابات، برنامه شاخصی ارائه نکرده‌اند و شاید یکی از دلایل کم‌رونق بودن فضای انتخابات، همین سستی حضور احزاب در انتخابات بوده است. اشتغال و اقتصاد تقریبا در مرکز وعده‌های انتخاباتی همه احزاب قرار دارد. هر دو حزب لیبرال و محافظه‌کار امسال طبقه متوسط را نشانه گرفته‌اند و وعده سیاست‌های حمایتی داده‌اند. در کنار اینها، مسائل آب‌وهوایی نیز در انتخابات امسال اهمیت پیدا کرده و فعالان محیط‌زیست پس از برگزاری تجمع‌های گسترده در بسیاری از شهرهای کانادا موفق شده‌اند توجه به تغییرات اقلیمی و اصلاح سیاست‌های دولت در این زمینه را به برنامه‌های نامزدها تحمیل کنند.
در مجموع 6حزب در رقابت‌ها حضور دارند اما براساس نظرسنجی‌ها، حزب لیبرال با 32درصد و حزب محافظه‌کار با 30درصد بیشترین آرا را کسب خواهد کرد. پس از این دو حزب، حزب دمکراتیک جدید شگفتی‌ساز شده و با 20درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفته است. این حزب موفقیت‌اش را تا به اینجا مدیون جاگمیت سینگ، رهبر 40ساله خود است. سینگ در کانادا به دنیا آمده اما پدر ومادرش از مهاجران هندی هستند. او که در جلب آرای مردم نقش تعیین‌کننده داشته، حقوقدان است و به 3زبان انگلیسی، فرانسه و پنجابی صحبت می‌کند.



انتخابات، رفراندومی در مورد ترودو

انتخابات امسال کانادا بیش از آنکه انتخاب میان سیاست‌های دو حزب پیش‌رو در انتخابات یعنی حزب لیبرال و محافظه‌کار باشد، رفراندومی در مورد جاستین ترودو، نخست‌وزیر جوان کاناداست. ترودو 47ساله از چند هفته قبل وارد بحرانی شده که رقبایش برایش ایجاد کردند. انتشار عکسی قدیمی از او، دردسر بزرگی برای آقای نخست‌وزیر ایجاد کرد. در این عکس ترودو لباسی شبیه علاء‌الدین از شخصیت‌های داستان‌های هزار و یک شب پوشیده و صورتش را هم سیاه کرده است. سیاه کردن صورت، رفتاری نژادپرستانه تعبیر شد و کار تا جایی پیش رفت که هم ترودو و هم حزب او مجبور به عذرخواهی شدند. با این حال، افکار عمومی کانادا به‌نظر می‌رسد قانع نشده باشد و در انتخابات امروز، رأی مثبت یا منفی به حزب لیبرال، به‌معنای رأی مثبت و منفی به ترودو باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید