• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85133
+
-

آمارهای متناقض از جمعیت دانش آموزی

آمارهای متناقض از جمعیت دانش آموزی

علی اصغر محمدی‌ _ روزنامه‌نگار

نقش روزافزون آمار و اطلاعات به‌عنوان پیش‌نیاز تصمیم‌گیری‌ها، سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بر کسی پوشیده نیست. این نقش در جامعه امروزی به حدی است که نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک‌های اطلاعاتی آنها نه‌تنها یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود، بلکه متقابلا سیاستگذاری‌ها و تمام برنامه‌ریزی‌ها بدون داشتن آمار صحیح و دقیق و بهنگام میسر نیست.
به‌علت نبود آمارهای دقیق و صحیح در آموزش و پرورش، طی سال‌های اخیر شاهد افت کیفیت و نارضایتی در این دستگاه عیالوار و تأثیر‌گذار در آینده کشور هستیم. هنوز آمار دقیق و صحیحی از جمعیت دانش‌آموزی کشور نداریم. نمی‌دانیم چه تعداد معلم داریم، هزینه سالانه هر دانش‌آموز چقدر است و... خب، طبیعی است که در تأمین کتاب درسی، معلم و فضای آموزشی و... هم با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم.‌
مدیریت ارشد آموزش‌وپرورش هنوز آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزان ندارد و وزیر آموزش و پرورش طی یک‌ماه آماری متناقض از تعداد دانش‌آموزان ارائه کرده است.
وزیر آموزش و پرورش 20شهریور در حاشیه جلسه هیأت وزیران گفت: 14میلیون دانش‌آموز از ابتدای مهر امسال به مدرسه می‌روند(خبرگزاری‌ها). او به فاصله چند روز از اظهارات خود، 27شهریور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «تاکنون 14میلیون و 500هزار دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند که 300هزار نفر نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است(خبرگزاری میزان). این در حالی است که سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش اردیبهشت امسال در نیشابور آمار جمعیت دانش‌آموزی کشور را 14میلیون نفر اعلام کرده بود.
ارائه آمار متناقض از سوی حاجی‌میرزایی ادامه یافت، 30شهریور او در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه توضیح داد که 14میلیون و 600هزار ‌دانش‌آموز تاکنون در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند. وزیر آموزش و پرورش همان روز (30شهریور) و به فاصله چند ساعت از اظهارات خود در نشست خبری، در برنامه «نگاه یک» تلویزیون اعلام کرد بیش از 14میلیون و 650هزار دانش‌آموز در مدارس نام‎نویسی کرده‎اند(خبرگزاری صدا‌و‌سیما).
وزیر آموزش و پرورش دوم مهر در برنامه «سلام صبح‌بخیر» شبکه رادیویی ایران گفت: 14میلیون و 700هزار دانش‌آموز سهم بزرگ و مؤثری در آینده ایران ایفا می‌کند. حاجی‌میرزایی اما به این آمار بسنده نکرد و چهارم مهر در دیدار با مراجع عظام در قم اعلام کرد که 14میلیون و 850هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند(پایگاه اطلاع‌رسانی دولت). او در ادامه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران در پنجم مهر آمار جدیدی از تعداد دانش‌آموزان ارائه کرد؛ «14میلیون و 860هزار دانش‌آموز سال تحصیلی را آغاز کردند.»(خبرگزاری پانا). وزیر آموزش و پرورش 11مهر نیز در مراسم بهره‌برداری از مدرسه کوثر اندیمشک آمار جدیدی از تعداد دانش‌آموزان ارائه داد؛ « 15میلیون دانش‌آموز در کشور داریم.»(خبرگزاری مهر).
براساس آخرین آماری که وزیر آموزش و پرورش ارائه کرده، 15میلیون نفر، جمعیت دانش‌آموزی کشور در سال‌تحصیلی 99-98 نسبت به سال تحصیلی‌98-97 یک میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. حال با توجه به آمارهای ارائه‌شده چند پرسش به ذهن متبادر می‌شود: آقای حاجی‌میرزایی علت این همه تناقض در ارائه اصلی‌ترین و زیربنایی‌ترین آمار در دستگاه تحت مدیریت شما چیست؟ به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش براساس کدام آمار می‌خواهید برای افزایش کیفیت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنید؟ برای چند میلیون دانش‌آموز برنامه‌ریزی می‌کنید؟ البته درباره تعداد معلمان و فضاهای آموزشی نیز در این مدت آمارهای متناقضی ارائه شده است.
یقینا بدون کتاب درسی ماندن برخی از دانش‌آموزان و بی‌معلم ماندن تعداد قابل توجهی از کلاس‌های درس، از ابتدایی‌ترین پیامدهای نبود آمار دقیق و صحیح در آموزش و پرورش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید