• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84948
+
-

گره کار دستفروشان در هشتگرد باز شد

شهردار: ۱۴۰ غرفه در اختیار دست‌فروشان هشتگردی قرار گرفته است

گره کار دستفروشان در هشتگرد باز شد

ساکنان شهر 100 هزار نفری هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ سال‌ها بود که از آسیب‌های متعدد پدیده دست‌فروشی رنج می‌بردند؛ معضلی که سیمای شهر را نازیبا می‌کرد.

به گزارش ایرنا، سال‌ها بود که شهر هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ، نمادی از شلوغی و ازدحام در پیاده‌روها داشت و مردم از خیل دست‌فروشان در معابر رنج می‌بردند. 

عده‌ای فروشنده بدون توجه به رعایت حقوق شهروندان با اشغال پیاده‌روها بساط پهن کرده و درآمد کسب می‌کردند، از دیگر سو شغلی داشتند که ضمن تحمل سخت سرمای زمستان و گرمای تابستان، نه امنیتی داشت و نه بیمه‌ای.

مسئولان شهری نیز در جواب منتقدان پاسخی جز سکوت نداشتند و راه‌حلی برای مشکل در نظر گرفته نشده بود. بخشی از ملاقات‌های عمومی شهردار به گلایه‌های عابران و کسبه از سد معابر و بخشی دیگر به درددل‌های دست‌فروشانی تعلق داشت که از این راه امرار معاش می‌کردند و همچنان پاسخ‌ها سکوت بود تا این‌که طرح مدونی در ساماندهی دست‌فروشان اعلام شد و این طرح در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر‌مربع قابلیت اجرا یافت.

حال این روزها اگر گذرتان به شهر هشتگرد افتاده باشد و از پیاده‌روهای این شهر عبور کنید، دیگر خبری از آن همه ازدحام و شلوغی نیست.معضل چندین‌ساله دست‌فروشان با استفاده از راهکار ساماندهی آنها در دستور کار شهرداری قرار گرفت و پس از چند سال موفق شدند شهر را از این همه ازدحام و شلوغی نجات دهند و امروز دیگر خبری از آن همه بی‌نظمی و مزاحمت و دعواهای وسط پیاده‌روها نیست.


ساماندهی دست‌فروشان

شهردار هشتگرد گفت: از وقتی مسئولیت شهرداری را عهده‌دار شده‌ام، بخشی از ملاقات‌های عمومی مردم، گلایه‌های عابران و کسبه از سد معابر و همچنین از سوی دست‌فروشانی بود که از این راه امرار معاش می‌کردند، اما به دلیل نبود چاره در مقابل این مطالبه مردم سکوت می‌کردم.

«امیر بهمنی» ادامه داد: رایزنی‌های بسیاری برای ساماندهی دست‌فروشان در دستور کار قرار گرفت و با موافقت شورای اسلامی این شهر زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر‌مربع را به محلی برای استقرار دست‌فروشان اختصاص دادیم تا آبرومندانه به کاسبی حلال بپردازند.

وی افزود: ساخت بازار دائمی دست‌فروشان هشتگرد در بلوار خبرنگار اقدامی بود که در ابتدای مسیر با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد و اکنون پس از 3 ماه از افتتاح، توانسته‌ایم‌ شاهد رونق آن باشیم و بسیاری از شهرداران هم در بازدید از این مجموعه آن را طرحی مناسب در ساماندهی دست‌فروشان بیان کرده‌اند. 

شهردار هشتگرد گفت: این طرح در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون بهبود فضای کسب و کار عملیاتی شد. این بازارچه با هدف ساماندهی مشاغل خانگی و صنایع‌ دستی کاربرد لازم را دارد و امروز تعداد زیادی از غرفه‌ها متعلق به این صنف است.

 وی افزود: اولویت ما ساماندهی دست‌فروشان بود و با حضور استاندار البرز این طرح کلید خورد و امروز ۱۴۰ غرفه در اختیار دست‌فروشان هشتگردی قرار گرفته و مشغول کار و تلاش هستند. بهمنی بیان کرد: اجرای مراحل مختلف آن شامل جدول‌گذاری، زیرسازی و بتن غرفه‌ها و محوطه‌سازی انجام شد که به دلیل پیشرفت مناسب، مفتخر به دریافت لوح تقدیر از استاندار شدیم.

شهردار هشتگرد افزود: اگرچه انتقاداتی برای ساخت این بازارچه وجود داشت، ولی عزم مدیریت شهری ساماندهی این مهم و تکمیل پروژه بود که در سال جاری عملیات تجهیز این بازارچه شامل ساخت غرفه‌ها، اجرای سقف و دیوارهای جداکننده، سرویس بهداشتی و نمازخانه، انشعابات برق، آب و غیره با تلاش شبانه‌روزی انجام و در ۲۳ تیر ۹۸ این پروژه افتتاح شد.

وی گفت: ۱۴۰ غرفه در این پروژه جانمایی و احداث شده و به‌جرات می‌توان گفت که تخصیص این غرفه‌ها در ابتدای کاری بسیار مشکل و حتی با در نظر گرفتن امتیازات ویژه از قبیل رایگان بودن آنها به‌کندی صورت می‌گرفت. 

بهمنی افزود: انجام برنامه‌های مختلف فرهنگی در بازارچه، برگزاری جشنواره‌های غذا و نمایشگاه پاییزه، استقرار ایستگاه تاکسی، تبلیغات گسترده، در نظر گرفتن سرویس رایگان و همچنین تلاش شبانه‌روزی کارکنان سد معبر شهرداری در معیت ماموران نیروی انتظامی در جمع‌آوری دست‌فروشان موجب شد تا رونق بازار روزافزون شده و اکنون پس از گذشت 3 ماه بیش از ۵۰۰ درخواست برای تخصیص غرفه به شهرداری ارائه شده است.

وی گفت: استفاده بهینه از فضاهای خالی و محوطه بازار و به صورت ویژه همکاری و مشارکت غرفه‌داران موجب شد تا این محل به فضایی مناسب برای خرید خانواده‌ها تبدیل شود.شهردار هشتگرد افزود: حاشیه این بازارچه، محلی برای برگزاری دیگر نمایشگاه‌های شهرستان نیز هست.

بهمنی ضمن اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایر شهرستان در این مکان گفت: این نمایشگاه می‌تواند ضمن سود‌رسانی به غرفه‌داران، در رونق این بازار نیز موثر باشد.

شهردار هشتگرد ضمن ابراز خرسندی از اجرای موفق این طرح بیان کرد: اشتغال‌زایی و به صورت ویژه ایجاد فضای کسب و کار برای مددجویان کمیته امداد و افراد تحت پوشش بهزیستی و نیز حمایت از زنان سرپرست خانوار افتخاری است که با نیت خیر مسئولان شهرستان و حمایت اعضای شورای اسلامی شهر حاصل شده و بی‌شک این نیت خیر خود زمینه‌ساز رونق این بازار در سال‌های آتی خواهد بود.

بهمنی اضافه کرد: در راستای استقبال صاحبان کسب و کارهای کوچک و در جهت قدردانی از حمایت‌های مسئولان استانی و شهرستانی و در حمایت از کالای ایرانی در نظر داریم تا نسبت به احداث فاز دوم این بازارچه نیز اقدام کنیم و در آینده نزدیک پس از هم‌اندیشی با نمایندگان مردم در پارلمان شهری شاهد شروع به کار این بخش از پروژه نیز خواهیم بود.


رضایت غرفه‌داران

«ابوالقاسم پالیزگیر» فرماندار ساوجبلاغ نیز رضایت غرفه‌داران را حاصل تلاش شهردار جوان هشتگرد برشمرد و گفت: بی‌شک حمایت از این طرح زمینه‌ساز تلاش‌های موثر دیگر مجموعه شهری هشتگرد در ساماندهی مشاغل خواهد بود و امیدواریم که این بازار که با تلاش مدیریت شهری به نتیجه مطلوب رسیده با حمایت مسئولان و غرفه‌داران همچنان به کار خود ادامه داده و برگ زرینی بر افتخارات شهرستان ساوجبلاغ است.

 «حسین رویایی» از غرفه‌داران بازارچه شهر هشتگرد ضمن خرسندی از اجرای این طرح گفت: این طرح بهترین طرحی بود که به‌واسطه آن دست‌فروشان را از خیابان‌ها جمع کرده و شغل اسم و رسم‌دار به آنها دادند.وی افزود: امیدواریم چنین فضاهایی برای ساماندهی دست‌فروشان در دیگر مناطق کشور ایجاد شود و شاهد پدیده دست‌فروشی در معابر نباشیم.

«محمود عبدی» از مغازه‌داران شهر هشتگرد هم ساماندهی دست‌فروشان را عاملی برای رونق کسب و کار مغازه‌داران شهر دانست و گفت: از زمانی که دست‌فروشان از سطح شهر به بازارچه انتقال پیدا کرده‌اند، بازار ما مغازه‌داران رونق پیدا کرده و آنها نیز دیگر در گرما و سرما نیستند و به‌راحتی می‌توانند امرار معاش کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید