• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84767
+
-

واکنش مقامات ایران به شیطنت در دریای سرخ

بی‌پاسخ نمی‌ماند

امنیتی
بی‌پاسخ نمی‌ماند

 24ساعت پس از حمله به یک نفتکش ایران در دریای سرخ، یک مقام امنیتی ایران خبر داده که سرنخ‌هایی درباره عوامل اصلی این حادثه به‌دست آمده است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در عین حال برای عوامل حمله به نفتکش ایران و پشتیبانان آن خط و نشان کشیده است.
دریابان علی شمخانی با اشاره به حمله موشکی بامداد جمعه به نفتکش ایرانی در دریای سرخ هشدار داد: راهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین‌المللی که با هدف ناامن‌سازی‌ رفت‌وآمد شناورهای تجاری انجام می‌شود، بدون پاسخ نخواهد ماند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه کمیته ویژه بررسی موضوع حمله به شناور سابیتی که در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ هدف 2موشک قرار گرفت، تشکیل شده، خاطرنشان کرد: گزارش این کمیته به‌زودی برای اخذ تصمیم به مراجع مسئول ارائه می‌شود.
به‌گفته او، با بررسی تصاویر ویدئویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری‌شده، سرنخ‌های اصلی این ماجراجویی خطرناک به‌دست آمده است.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به اقدامات تخریبی دیگری که طی ماه‌های گذشته علیه نفتکش‌های ایرانی «هپینس» و «هلم» در دریای سرخ صورت‌پذیرفته، اشاره و خاطرنشان کرد: ناامن‌سازی‌ آبراه‌های بین‌المللی، مخاطرات نگران‌کننده‌ای را برای اقتصاد جهانی به‌دنبال خواهد داشت و مسئولیت عواقب آن متوجه برنامه‌ریزان، مجریان و پشتیبانی‌کنندگان از اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز خواهد بود.
پیش‌تر ایران اعلام کرده بود که نفتکش‌های هلم و هپینس به‌دلیل نقص فنی در دریای سرخ متوقف شده‌اند و براساس گزارش‌ها نفتکش هپینس اردیبهشت امسال به‌دلیل آبگرفتگی در ساحل عربستان متوقف شد و پس از 3ماه و دریافت 10میلیون دلار به بهانه هزینه تعمیر و نگهداری، رفع توقیف شد و خبر نقص فنی‌ کشتی هلم در نزدیکی ساحل عربستان نیز مرداد‌ماه منتشر شده بود.
2روز قبل هم سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه با خطرناک خواندن اقدام علیه نفتکش ایران، گفته بود: در چند‌ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها درخصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرده است: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.
روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در تشریح آخرین وضع نفتکش سابیتی (SABITI) اعلام کرد که این نفتکش ۹ تا ۱۰روز آینده به آب‌های ایران می‌رسد.
سابیتی صبح جمعه در 60مایلی بندر جده به فاصله نیم‌ساعت 2بار هدف قرار گرفت و آسیب دید.
انگلیس، روسیه، چین و دیگر کشورها از هدف قرار‌گرفتن نفتکش ایران ابراز نگرانی کردند اما دیروز وزیر خارجه آمریکا از موضع‌گیری در این‌باره طفره رفت. مایک پمپئو روز جمعه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی محلی ایالت تنسی درباره حادثه نفتکش ایرانی، گفت: من این گزارش را دیده‌ام و اطلاعات بیشتری ندارم که اضافه کنم.
پمپئو با اشاره به حمله ۱۴سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، ادعا کرد: یک حمله مشخص از طرف ایران به 5درصد عرضه جهانی انرژی صورت گرفت و ظیفه ما این است که منابع را برای توقف آن به‌کار گیریم.

   مرزبانی سعودی: قصد کمک داشتیم

سخنگوی اداره مرزبانی سعودی در نخستین واکنش به حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ و در نزدیکی ساحل «جده» مدعی شد که مرزبانی سعودی قصد کمک‌رسانی داشته اما نفتکش ایرانی جی‌پی‌اس خود را خاموش کرده و تماس‌ها را بی‌پاسخ گذاشته است. به گزارش فارس، در بیانیه صادر‌شده آمده است که در ساعت۱۱:۴۷ روز جمعه (به‌وقت محلی) ایمیلی از ایستگاه ساحلی جده دریافت شد که حاوی پیام ناخدای نفتکش (سابیتی) که پرچم ایران را حمل می‌کرد، بود. به ادعای مرزبانی سعودی، در پیام ناخدای نفتکش آمده بود که دماغه نفتکش دچار شکستگی شده و مواد نفتی در حال نشت‌کردن به داخل دریاست. در ادامه این بیانیه آمده: «هنگامی که در حال تحلیل اطلاعات از سوی مراکز هماهنگی جهت امدادرسانی بودیم، مشخص شد که نفتکش به مسیر خود ادامه داده و از مسافت ۶۷مایل دریایی ساحل جده دور شده است و همچنین جی‌پی‌اس خود را نیز خاموش کرده و به تماس‌ها پاسخگو نیست.» مرزبانی دولت سعودی در ادامه مدعی شد: در ساعت۱۵:۵۰ دقیقه، بار دیگر مکان نفتکش به‌روزرسانی و مشخص شد که در مسافت ۷۹مایل دریایی در جنوب غرب ساحل جده و در ۶۴مایل دریایی نزدیک‌ترین ساحل قرار دارد و با سرعت ۹.۷ گره دریایی در درجه۱۵۲ در حال حرکت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید