• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84153
+
-

فرصت گردشگری اردبیل در 2023

فرصت گردشگری اردبیل در 2023

مسعود لاهوت _ اردبیل - خبرنگار

  در استان اردبیل از 2 سال گذشته جهش قابل توجهی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی اتفاق افتاده است. این جهش با سیاست‌گذاری استاندار اردبیل و انتخاب «گردشگری» به عنوان محور اول توسعه استان آغاز شد و هدف اصلی آن قرارگیری اردبیل در قله گردشگری کشور تا سال 1400 بود. این فعالیت‌ها با شدت و قوت بیشتر در حوزه گردشگری ادامه یافت تا این‌که در روزهای گذشته خبر انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال 2023 در پایان اجلاس خجند در تاجیکستان این نکته را به ذهن‌ها متبادر کرد که اقدامات انجام‌یافته در حوزه گردشگری در استان نه‌تنها در سطح منطقه‌ای و ملی، بلکه بازخورد بین‌المللی داشته است و این استان در حوزه گردشگری در سطح بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن دارد.
نکته‌ای که اکنون به عنوان مساله اساسی در این حوزه مطرح می‌شود این است که زمان باقی‌مانده تا 2 هدف تعیین‌شده برای 1400 و 2023 بسیار اندک است و برخی از کارهای برجای‌مانده در حوزه زیرساخت و آموزش گردشگری باید با سرعت بیشتری انجام گیرد.

ضمانتی برای توسعه پایدار اردبیل
استاندار اردبیل در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: با انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری اکو در ۲۰۲۳ این صنعت ضمانتی برای توسعه پایدار در استان اردبیل خواهد بود.
اکبر بهنام‌جو عنوان می‌کند: تصویب اصول توسعه پایدار در حوزه گردشگری و تصویب برنامه اقدام و عمل با توجه به اصول توسعه گردشگری پایدار در بین کشورهای اکو از مصوبه‌های این اجلاس در خجند تاجیکستان بود.
وی با بیان این‌که تصویب پروژه‌های کاربردی در زمینه ایجاد شبکه یکپارچه توراپراتورها و سایر ذی‌نفعان گردشگری در منطقه فرصتی برای توسعه گردشگری کشور خواهد بود، تاکید می‌کند: تصمیم‌های این نشست درباره ساز و کار‌های تسهیل رفت و آمد گردشگران در حوزه اکو مزیت برجسته‌ای برای کشورهای هدف از جمله ایران در پی خواهد داشت.
بهنام‌جو با اشاره به این‌که طرح انتخاب پایتخت گردشگری اکو به ابتکار ایران مطرح شده بود، عنوان می‌کند: در این نشست شهر ساری نیز به ‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲ انتخاب شد.

اردبیل و داشته‌های گردشگری
استاندار اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های اردبیل در حوزه گردشگری و اقدامات انجام‌شده در 2 سال گذشته در این حوزه می‌گوید: اردبیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی دارد که می‌تواند جذابیت به خصوصی برای گردشگران کشورهای عضو اکو داشته باشد.
بهنام‌جو با تاکید بر لزوم تسریع در ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری عنوان می‌کند: مزیت گردشگری نسبت به سایر حوزه‌ها قرابت بسیار آن با مفاهیمی همچون توسعه پایدار است که درصد موفقیت آن را در بلندمدت نسبت به سایر حوزه‌ها از جمله صنعت و کشاورزی بیشتر می‌کند.
وی می‌گوید: قابلیت‌های متعدد اردبیل از جمله گردشگری زمستانی، که در حال احیای آن هستیم، به همراه جاذبه‌های تاریخی و تنوع اقلیمی استان از دلایلی است که موجب شده این منطقه در سطح ملی و حتی بین‌المللی مورد توجه فعالان و سیاست‌گذاران حوزه گردشگری قرار بگیرد.

فرصت 4 ساله اردبیل 
استاندار اردبیل بیان می‌کند: کمتر از ۴ سال تا برگزاری این رویداد بزرگ در اردبیل زمان باقی است و ما باید در این مدت کوتاه زیرساخت‌های اصلی استان از جمله راه‌آهن، راه‌های ارتباطی گردشگری، هتل‌های ۵ستاره و تاسیسات گردشگری مطابق با استانداردهای بین‌المللی را با کمک بخش خصوصی و اعتبارات دولتی تکمیل کنیم و در اختیار گردشگران قرار دهیم.
وی تاکید می‌کند: این رویداد می‌تواند نقطه عطفی در روند توسعه استان باشد و در صورت حصول نتیجه مطلوب قطعا تاثیرات بسیار ملموسی در اقتصاد استان خواهد داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید