• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83828
+
-

روزنامه همشهری طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، از وزارت علوم و سازمان سنجش می‌خواهد در ارتباط با سهمیه‌های دانشگاهی شفاف‌سازی‌ کند

سهمیه‌های دانشگاه شفاف شود

گزارش
سهمیه‌های دانشگاه شفاف شود


در ماه‌های گذشته تخصیص انواع سهمیه‌های دانشگاه ازجمله سهمیه‌های مناطق، اعضای هیأت علمی، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و... به موضوعی پرحاشیه در کشور بدل شده است.
سهمیه‌هایی که کاملا «غیرشفاف» و به دور از «عدالت آموزشی» به افراد اختصاص پیدا می‌کند و نهادهای مسئول ازجمله شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش عالی هیچ گزارشی از جزئیات آن منتشر نمی‌کنند. در این بین بخشی از افکارعمومی از این سهمیه به‌عنوان «صندلی‌فروشی» و «رانت آموزشی» و... یاد می‌کنند و از نهادهای مسئول در این خصوص ازجمله وزارت علوم می‌خواهند تا علاوه بر شفاف‌سازی‌ در این زمینه، بازنگری‌های لازم صورت گیرد و اگر ضرورت دارد مصوبه‌های قانونی هم با تدوین لایحه‌ای (از طریق دولت و ارائه به مجلس) تنظیم شود. یکی از اقدامات مهم دولت حسن روحانی در سال‌های گذشته تدوین و تصویب منشور حقوق شهروندی است که تأکید بسیاری بر اجرای عدالت و شفافیت در جامعه و برخورد با هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه دارد که بی‌تردید بی‌عدالتی آموزشی و اختصاص سهمیه‌های غیرشفاف می‌تواند ازجمله مصداق‌های آن باشد.
روزنامه همشهری به‌عنوان یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های کشور و به‌نمایندگی از افکارعمومی طبق قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» از وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور می‌خواهد تا اطلاعات مربوط به انواع سهمیه‌ها را به‌صورت شفاف منتشر کند. در ماده8 آیین‌نامه اجرایی قانون که از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ابلاغ شده است، هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را ارائه دهد. روزنامه همشهری با ارائه 5پرسش مشخص و انتشار آنها و البته پیگیری از طریق سامانه foia.iran.gov.ir (دسترسی آزاد به اطلاعات) خواستار پاسخ‌های وزارت علوم به افکار عمومی است:


1ـ تعداد کل سهمیه‌هایی که در سال‌جاری و طی 5سال گذشته تخصیص داده شده، چند نفر است؟
2ـ به‌تفکیک، جدولی از تعداد سهمیه‌ها در بخش‌های مختلف ازجمله خانواده شهدا، ایثارگران، مناطق و... ارائه شود.
3ـ شاهدیم که هرساله سهمیه‌ای تحت عنوان «سهمیه اعضای هیأت علمی» به فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تخصیص داده می‌شود و برای آنها این امکان فراهم می‌شود که فرزندانشان را از دانشگاه‌های معمولی به دانشگاه‌های برتر کشور انتقال دهند ولی در دفترچه‌های کنکور و... هیچ نامی از این سهمیه برده نمی‌شود؛ تعداد سهمیه‌های تخصیص داده‌شده به اعضای هیأت علمی در سال‌جاری و 5سال گذشته را منتشر و اعلام کنید چه تعدادی از این دانشجویان به دانشگاه‌های برتر کشور و کلانشهرها انتقال داده شده‌اند؟
4ـ در سال‌های گذشته به‌خصوص از زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا کرده است، وزارت علوم با صدور دستورالعملی این امکان را برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور فراهم کرده تا با دریافت مجوز انتقال در دانشگاه‌های داخلی ادامه تحصیل دهند؛ امکانی که متأسفانه مورد سوءاستفاده‌های بسیار قرار گرفته و دانشجویان داخلی و متقاضیان کنکوری نسبت به آن اعتراض دارند. متأسفانه بخش زیادی از دانشجویان منتقل‌شده در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تحصیل می‌کنند. به‌صورت شفاف و با تفکیک رشته، آمار دانشجویان خارج از کشور که به داخل منتقل شده‌اند را منتشر و اعلام کنید چند درصد این افراد به دانشگاه‌های برتر کشور منتقل شده‌اند؟
5ـ قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده «بیش از 60درصد دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی براساس سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند»؛ موضوعی که باعث نگرانی جامعه نسبت به سطح علمی پزشکان، دندانپزشکان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی که سلامت جامعه را تأمین می‌کنند شده است؛ اعلام کنید که این افراد (60درصد) به‌تفکیک از چه سهمیه‌هایی بهره می‌برند و چرا وزارت علوم شرایطی را ایجاد کرده‌ که این میزان دانشجو به‌صورت سهمیه‌ای جذب رشته‌های علوم پزشکی (باتوجه به رقابت بالا در این رشته‌ها) شوند؟ اگر شرایط قانونی این امکان را به‌وجود آورده است، چرا وزارت علوم از طریق دولت و راه‌های قانونی خواستار بازنگری در این خصوص که فضا را برای بی‌عدالتی آموزشی فراهم کرده، نشده است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید