• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8359
+
-

بلاتکلیفی در‌سانس فوق‌العاده

بررسی وضعیت آشفته این روزهای اکران در سینمای ایران

سینما
بلاتکلیفی در‌سانس فوق‌العاده

 

مسعود میر|خبرنگار:

بلاتکلیفی، مهم‌ترین اتفاق این روزهای حلقه اکران، در زنجیر سینمای ایران است. اسفند به نیمه نزدیک می‌شود و تا‌کنون نه‌تنها وضعیت اکران نوروزی و فیلم‌هایش مشخص نشده، بلکه همه‌‌چیز درباره سیاست‌های اکران سال آینده به تصویب آیین‌نامه‌ای گره خورده که هنوز وضعیت نامشخصی دارد.

تصویب آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش در حالی به تأخیر ‌افتاده که سخنگوی این شورا پیش‌تر به همشهری از جمع‌بندی نهایی جزئیات این آیین‌نامه خبر داده بود اما حالا خبر ‌رسیده که در تدوین این آیین‌نامه از نظرات صنوف مختلف سینما استفاده می‌شود. رئیس سازمان سینمایی هرچند در ظاهر خبر از یک همکاری صنفی داده اما داد 2گروه را با این دستورالعمل درآورده است؛ اول گروهی که معتقدند نگارش این آیین‌نامه به سرانجام رسیده و فراخوان رئیس سازمان سینمایی تنها یک تعارف مشورتی بوده است و گروه دوم که فریادشان برای این به هوا برخاسته که سال رو به پایان است، اما جاده وضعیت نمایش فیلم‌ها در سال آینده هنوز پر از سنگلاخ است.

جالب اینکه در همین گیرودار فراخوان محمدمهدی حیدریان برای به‌سامان رسیدن آیین‌نامه نمایش، امیر حسین علم‌الهدی مدیر گروه هنر و تجربه لب به گلایه گشوده و در نامه‌ای نوشت: «گروه سینمایی هنر وتجربه» با عدم‌اطلاع از آیین‌نامه تدوین شده سال ۹۷ اعلام می‌کند، ضرورت هم‌افزایی بین این گروه سینمایی (که در سال‌جاری بیش از ۳۰ فیلم بلند داستانی را اکران کرده است) و شورای صنفی نمایش بیش از گذشته احساس می‌شود که با این سیاست هم‌افزایی می‌توان بحران‌های پیش آمده را به‌درستی مدیریت و از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی در حوزه اکران‌های سینمایی محافظت کرد.» حالا بماند که گل‌بازی‌های احمد نجفی در ساختمان شماره2 خانه سینما که درواقع دفتر برگزاری جلسات شورای صنفی نمایش هم هست، هنوز سر زبان‌هاست.

بدون تاریخ، بدون اکران

عشاق سینما هنوز درگیر جشنواره بودند که خبر آمد 2فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند و «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی اکران می‌شوند. فیلم اول با یک آغاز طوفانی از راه رسید. فیلم دوم هم به‌رغم بلیت‌‌فروشی و تبلیغات گسترده و حتی جشن رونمایی با حضور محمدرضا گلزار از اکران انصراف داد. ماه آخر سال درحالی‌که می‌توانست با اکران فیلم‌های در نوبت مانده درجه یک به اسفندی دلچسب برای سینمایی‌ها بدل شود، تنها به کام فیلم‌هایی شد که نام‌هایشان هم برای اعتبار سینمای ایران پر از حرف و حدیث است چه رسد به محتوایشان.شاید انتخاب فیلم‌هایی باکیفیت‌تر و البته با وضعیت کاملا مشخص‌تر می‌توانست مانع بروز اتفاقات عجیب اسفندماه سینمای ایران شود. نکته آخر اینکه در روزهایی که اکران سینماها در بلاتکلیفی پیش از آغاز سال جدید گرفتار هستند، «آینه بغل» بی‌سر و صدا در حال دست‌یافتن به رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم سال است. او با رقیبش گشت 2، چندان فاصله‌ای ندارد و امیدوار است تا این رتبه را فتح کند.

شورای صنفی؛ بودن یا نبودن

شورای صنفی نمایش که زمانی برای رفع بحران بی‌نظمی در چرخه اکران فیلم‌ها و تخصیص سالن‌ها فعالیتش را آغاز کرده، حالا خودش بدل به یک بحران شده است. گروهی معتقدند سینمادار حق دارد برای خود و سینما درآمدزایی کند و فیلمساز نیز حق دارد فیلمش را در زمان خوب اکران کند ولی گرایش شورای صنفی نمایش بیشتر به سمت امکان نمایش و تخصیص سالن به فیلم‌های با سرمایه‌گذار ویژه و تهیه‌کنندگانی است که فقط به‌دنبال سود هستند. این منتقدان فعالیت شورای صنفی نمایش در تأیید ادعای خود حرف از پشت خط ماندن طولانی بعضی فیلم‌ها برای اکران را به میان می‌آورند و البته به فیلم‌هایی اشاره می‌کنند که پروانه ساخت و نمایش آنها در یک بازه یکساله ثبت می‌شود. اشاره ویژه آنها به بعضی فیلم‌های طنز و فیلم‌هایی است که گردش مالی تضمین‌شده‌ای دارند اما در ارتقای سینمای ایران گام از گام بر‌نمی‌دارند که هیچ، بیشتر شبیه بازسازی فیلم‌های دهه‌های 40 و 50 هستند.  

 ضوابط جدید اکران ابلاغ شد 

نظام نامه جدید اکران 98-97 از سوی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری ابلاغ شد. به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی، این آیین‌نامه که در جلساتی با حضور ریاست سازمان سینمایی نهایی شده، نسبت به آیین‌نامه سال‌های ۹۵ و ۹۶ دارای ویژگی‌هایی است. از جمله ویژگی‌های نظام نامه جدید اکران می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:    افزایش سرگروه‌ها از 5 به 7 سرگروه به‌منظور ایجاد امکان اکران تعداد بیشتر فیلم و پیشگیری از انباشتگی نمایش فیلم‌ها در مقاطعی از سال خصوصاً‌ماه‌های آخر سال.  

  حفظ سقف اکران ۲ فیلم همزمان از یک دفتر، به‌رغم افزایش تعداد گروه‌های نمایش به‌منظور ایجاد امکان اکران فیلم از دفاتر مختلف.    تشکیل شورای‌عالی اکران برای رسیدگی به عملکرد کارگروه اکران و نظارت بر اکران عادلانه و ایجاد تنوع در نمایش فیلم‌ها با حضور معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امورسینمایی و سمعی و بصری.    الزام به ثبت قرارداد حال، آینده و به‌زودی فیلم‌ها به‌منظور برنامه‌ریزی دقیق و داشتن فرصت کافی برای تبلیغات و معرفی فیلم ها.    تشکیل کمیته انضباطی نمایش به‌منظور نظارت دقیق بر عملکرد دفاتر پخش فیلم و سینماها برای پیشگیری از تخلفات احتمالی.    مسئولیت پذیری بیشتر معاونت نظارت و ارزشیابی در حوزه نمایش و نظارت بر اکران عادلانه فیلم ها.    تسری یافتن نظام نامه اکران به ظرفیت نمایش شهرستان‌ها و تقسیم سالن بین فیلم ها.

این خبر را به اشتراک بگذارید