• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83563
+
-

با تلاش اعضای شورای شهر تهران

آب به بوستان چیتگر بازگشت

یکصدوشصت‌ونهمین جلسه پارلمان شهری پایتخت 6مصوبه داشت

شورا
آب به بوستان چیتگر بازگشت

مجید جباری _ خبر‌نگار

 شورای شهر تهران دیروز علاوه بر بررسی 2طرح با قید یک‌فوریت، تفویض اختیار مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی به شهردار تهران و بررسی چند پلاک ثبتی پیش از آغازش یک خبر مهم هم داشت: «آب بوستان چیتگر پس از 2سال وصل شد.» این خبر را رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران پیش از آغاز جلسه رسمی شورا اعلام کرد. سید آرش حسینی میلانی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه حقابه بوستان جنگلی چیتگر با ظرفیت ۷۰لیتر در ثانیه برقرار شده است، گفت: «پس از بازدیدی که از این بوستان جنگلی داشتیم جلسه‌ای را با نمایندگان شرکت آب و فاضلاب برگزار و آخرین وضعیت حقابه بوستان چیتگر را بررسی کردیم. در این جلسه قرار شد بدهی‌های شهرداری منطقه22 تهران به شرکت آب و فاضلاب از محل مطالبات شهرداری تهاتر شود و به این ترتیب، پس از تفاهم با این شرکت، آب خام مورد نیاز برای آبیاری درختان و فضای سبز این بوستان جنگلی پس از اینکه در مرداد‌ماه96 به‌طور کامل قطع شده بود، بار دیگر وصل شد. »



بررسی دستور جلسات 
شورای‌ شهر تهران دیروز یکصدوشصت‌ونهمین جلسه رسمی خود را با بررسی یک‌فوریت طرح «تدوین نظامنامه مشارکت و تعامل تشکل‌های غیردولتی با مدیریت شهری» آغاز کرد.
در جریان بررسی این طرح، حجت نظری، رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی دلایل یک‌فوریت این طرح را تشریح کرد و گفت: «نبود سازوکار مشخص تعامل بین تشکل‌های غیردولتی با مدیریت شهری، بهبود عملکرد تشکل‌های غیردولتی، ارتقای مشارکت تشکل‌های غیردولتی در راستای ارتقای کیفیت زندگی در تمام سطوح شهری و همچنین کمک به مدیریت شهری در تمام سطوح شهری از دلایل یک‌فوریت این طرح است.»  نظری ادامه داد: «این نظامنامه در راستای تقویت مشارکت تشکل‌های غیردولتی و ایجاد سازوکار شفاف تعامل آنها و مدیریت شهری و با استناد به ماده70 برنامه 5ساله سوم شهرداری تهران و در راستای ایجاد نظم‌بخشی به رابطه شهرداری با سازمان‌های مردم‌نهاد تدوین خواهد شد.» پس از سخنان حجت نظری، ناهید خداکرمی در مخالفت و الهام فخاری در موافقت با یک‌فوریت طرح سخن گفتند و این طرح به رأی گذاشته شد. شورای شهر در نهایت با 12رأی از 19رأی، یک‌فوریت طرح «تدوین نظامنامه مشارکت و تعامل تشکل‌های غیردولتی با مدیریت شهری» را تصویب کرد.

حمایت شهرداری از مشاغل خانگی 
بررسی یک‌فوریت طرح «استفاده از ظرفیت همکاری و مشارکت شهرداری در حمایت مشاغل خانگی تولیدی افراد در معرض آسیب» دومین دستور جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت بود.
حجت نظری بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و از یک‌فوریت این طرح دفاع کرد. او در این‌باره توضیح داد: «تلاش در جهت تحقق شعار رونق تولید ملی و لزوم پرداختن به این موضوع در شهرداری تهران، وجود مسائل و مشکلات متعدد در زمینه عرضه تولیدات مشاغل خانگی افراد در معرض آسیب و اهمیت پرداختن به این موضوع، کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری، لزوم توجه به اشتغال‌زایی و ایجاد زمینه‌های مناسب در راستای گسترش کارآفرینی و پرداخت سلیقه‌ای شهرداری تهران به موضوع کمک به افراد در معرض آسیب، از دلایل یک‌فوریت این طرح است.»
در ادامه، سیدحسن رسولی به‌عنوان مخالف و الهام فخاری در موافقت با یک‌فوریت طرح صحبت کردند؛ اما در نهایت، 9نفر از 18عضو حاضر در صحن شورا، با بررسی این طرح با قید یک‌فوریت، مخالفت کردند. به این ترتیب، مقرر شد این طرح به‌صورت عادی در کمیسیون‌های تخصصی مطرح و بررسی شود.

تفویض اختیار اتوبوسرانی به شهردار 
شورای شهر تهران در ادامه جلسه خود، مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را تشکیل داد تا تفویض اختیار مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی به شهردار تهران را بررسی کنند. محسن هاشمی به‌عنوان رئیس، بهاره آروین و زهرا نژادبهرام به‌عنوان منشی‌های مجمع و محمد علیخانی به‌عنوان ناظر، این مجمع عمومی را تشکیل دادند.
پس از آن، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره تفویض اختیار مجمع عمومی عادی شرکت واحد اتوبوسرانی، به شهردار تهران توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «به‌جز تفویض برخی از بندها یعنی انتخاب بازرس و بند «الف» ماده۱۷ که درباره ازدیاد یا کسر سرمایه شرکت است، پیشنهاد می‌شود با سایر بندها موافقت شود. ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود این مجمع تا پایان سال۱۴۰۰ تمدید شود.»
در ادامه، سیدحسن رسولی در مخالفت با پیشنهاد تمدید مجمع تا پایان سال۱۴۰۰ گفت: «معتقدم این مجمع باید تا ۳۱تیر سال۹۹ اعتبار داشته باشد تا سال بعد درصورت اصلاح اساسنامه، مجدداً اختیارات را به شهردار تهران تفویض کنیم.»
محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل‌و ترافیک شهرداری تهران هم در این‌باره توضیحاتی را ارائه کرد و درنهایت، پس از بحث و بررسی اعضا، کلیات تفویض اختیارات مجمع عمومی عادی شرکت واحد اتوبوسرانی به شهردار تهران با ۱۷رأی موافق به تصویب شورا رسید. همچنین پیشنهاد سیدحسن رسولی مبنی بر اینکه بندهای مربوطه تا پایان تاریخ31/۴/99 قابلیت اجرا دارد، با ۱۰رأی موافق، ۶رأی مخالف و یک‌رأی ممتنع تصویب شد.
شورای شهر تهران در ادامه، 3پلاک ثبتی را بررسی کرد که در جریان این بررسی، 2پلاک ثبتی با نظر اعضای شورای شهر باغ تشخیص داده شدند و یک‌پلاک ثبتی دیگر هم مزروعی شناخته شد.

نابودی ۹۵هکتار از درختان چیتگر
زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پایان جلسه شورا با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بوستان جنگلی چیتگر سخن گفت. او عنوان کرد: مشکلات چندین‌دهه پارک جنگلی چیتگر، منجر به نابودی ۹۵هکتار از درختان آن شده است.
 صدراعظم نوری با تأکید بر این نکته که کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به‌صورت مستمر بازدیدهای میدانی از بوستان‌ها و فضای سبز دارد، گفت: «باتوجه به خشک‌شدن بخشی از درختان بوستان چیتگر، جلسه‌ای با حضور شهردار منطقه22 برگزار شد و در آن جلسه اقدام‌هایی که مدیریت شهری برای جلوگیری از گسترش خشک شدن بوستان چیتگر انجام داده بود، بررسی شد.

   ارائه گزارش کمیته بررسی حذف نام شهدا تا پایان مهر

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت پیگیری شورای شهر تهران درباره حذف نام شهدا از معابر از تلاش برای نهایی‌کردن گزارش کمیته ویژه بررسی حذف نام شهید از تابلوهای شهری تا پایان‌ ماه خبرداد. او که اخیرا از سوی شورا به‌عنوان رئیس کمیسیون حقیقت‌یاب حذف کلمه شهید از تابلوهای شهری منصوب شده است، درخصوص وضعیت بررسی‌های این کمیته گفت: «از چند منبع مختلف اطلاعات لازم برای این موضوع در حال جمع‌آوری است. برخی از این اطلاعات از مناطق جمع‌آوری شده و برخی را نیز از رسانه‌ها درخواست کرده‌ایم که به این کمیته ارسال کنند. مکاتبات رسمی با برخی از رسانه‌ها داشته‌ایم و درخواست کرده‌ایم که هرچه سریع‌تر اطلاعات خود را به این کمیته ارائه کنند. بنابراین تلاش می‌کنیم تا آخر مهرماه گزارش رسمی در مورد ابعاد مختلف حذف کلمه شهید از تابلوهای شهری را به هیأت‌رئیسه ارائه کنیم. او با بیان اینکه باید مشخص شود این اتفاق توسط چه کسانی، در چه زمانی و با چه مسئولیتی رخ داده است، اظهار کرد: هنوز وارد تحلیل این حادثه و اینکه عمدی یا غیرعمدی بوده، نشده‌ایم.

   مجلس و دولت به مشکلات تهران رسیدگی کنند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز تهران از طرح انتقال پایتخت که مبتنی بر احداث شهر کوچکی برای پایتخت سیاسی کشور با جمعیتی حدود 500هزار نفر مطرح است سخن گفت و تأکید کرد: «این طرح صدهاهزار میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد، درحالی‌که حل مسائل اصلی تهران، با کسری از این هزینه ممکن است وحتی اگر پایتخت نیز منتقل شود، دولت نمی‌تواند خود را در برابر مسائل تهران بی‌تفاوت احساس کند.» محسن هاشمی‌رفسنجانی در یکصدوشصت‌ونهمین جلسه شورا با گرامیداشت روز تهران ادامه داد: «سالروز تعیین تهران به‌عنوان پایتخت در 234سال قبل‌، نقش تهران را به‌عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی ایران ارتقا داد. همچنین موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی تهران موجب شده از بیش از 10درصد جمعیت کشور در خود و به همین میزان در حومه خود میزبانی کند. اگرچه در تبلیغات و تصور عمومی، تهران یکی از برخوردارترین مناطق کشور به لحاظ امکانات و تسهیلات است، اما محروم‌ترین مردمان و مناطق ایران را نیز می‌توانیم در تهران مشاهده کنیم. دانش‌آموزان تهرانی از پایین‌ترین سرانه‌های آموزشی در کشور برخوردارند، حمل‌ونقل عمومی تهران بیشترین تقاضای محقق‌نشده و کمبود امکانات را نسبت به جمعیت دارد، بافت‌های فرسوده و حاشیه‌های فاقد امکانات در تهران بیش از هر شهر دیگری در کشور وجود دارد و این موارد ناشی از نبود توجه کافی دولت و مجلس به تهران جهت ایجاد حداقل شرایط زیستی برای شهروندان است. از طرفی هم بار مجموعه قوای سه‌گانه و حاکمیت به‌خصوص طی نیم‌قرن اخیر به تهران وارد شده است. اکنون که شهروندان تهرانی با انبوه مشکلات ناشی از این پیامدها مواجه هستند، از مجلس و دولت انتظار دارند که به وظایف خود در برابر پایتخت عمل کنند.» هاشمی رفسنجانی با طرح این پرسش که «چرا مسئولیت‌های صریح دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی، نوسازی بافت‌های فرسوده و تزریق منابع مالی ناشی از مالیات به تهران بر زمین مانده است؟» تصریح کرد: «اگر به تهران نیز همانند سایر نقاط کشور نگریسته شود و حداقل حقوق قانونی این شهر محقق شود، بسیاری از مشکلات امروز قابل حل خواهد بود.» 


تذکرات اعضای شورای شهر در جلسه169

مجید فراهانی
متأسفانه روز شنبه سقوط جرثقیل موجب مرگ 2نفر از همشهریان شد، این ضایعه دلخراش را به خانواده‌های داغدار این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم، از حادثه پیش‌آمده متاثر و از شهرداری تهران گلایه‌مندم! به‌رغم 2تذکر اینجانب در 18تیرماه و 17شهریورماه سال‌جاری، باز هم بی‌توجهی به ایمنی زمینه‌ساز تکرار این حوادث و داغدار شدن خانواده‌هایی برای عزیزانشان شد. با توجه به اهمیت فراهم کردن فضایی امن و ایمن برای شهروندان درباره لزوم توجه به ایمنی شهروندان در پروژه‌های شهرداری، برای بار سوم به شهرداری تهران تذکر می‌دهم تا دیگر شاهد چنین حادثه‌هایی نباشیم.


محمدسالاری
کمیسیون شهرسازی و معماری شورا طی دوره گذشته طرح «الزام شهرداری تهران به صدور و اعلام عوارض سیستمی و مکانیزه و اجتناب از اعلام شفاهی یا صدور فرم‌های دستی» را پیشنهاد داد که به تصویب رسید. براساس این مصوبه، شهرداری تهران مکلف است تمامی محاسبات مربوط به عوارض صدور پروانه ساختمانی و همچنین صدور فرم‌های اعلام عوارض را به‌صورت سیستمی و با درج نحوه محاسبه آن انجام دهد، اما متأسفانه ما هنوز در مناطق شاهد این اقدامات هستیم.تاکنون با نامه‌های متعددی پیگیر عدم‌محاسبه غیرسیستمی عوارض بوده‌ایم اما متأسفانه این امر تاکنون محقق نشده است. از شهرداری تهران انتظار می‌رود نسبت به ایجاد دسترسی عمومی و اعلام شفاف نحوه محاسبه عوارض ساختمانی اقدام کند و گزارش اقدامات را به اینجانب ارائه دهد.

زهرا صدراعظم نوری 
متأسفانه واژگونی یک دستگاه جرثقیل سنگین متعلق به بخش خصوصی منجر به فوت 2تن از عابران پیاده و مصدومیت 4تن دیگر شد.ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه، به‌عنوان نماینده شهروندان تهران، نظارت دقیق و مستمر شهرداری در فضاهای عمومی و پروژه‌های ساختمانی، تسریع در فرایند اجباری شدن استانداردهای تشویقی جرثقیل‌های متحرک و برجی و همچنین لزوم ممنوعیت فعالیت دستگاه‌های فرسوده و جلوگیری از ورود جرثقیل‌های غیراستاندارد در مبادی ورودی کشور را خواستارم.

 
علی اعطا 
تبصره ذیل بند24 ماده55 قانون شهرداری‌ها، دایر کردن دفاتر مهندسی به وسیله مالک را استفاده تجاری به‌شمار نیاورده است. در ردیف27 جدول شماره11 ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه تهران مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران هم از دفاتر مهندسی و مهندسین مشاور به‌عنوان فعالیت‌های مجاز به استقرار در مرکز محله به‌عنوان خدمات پشتیبان سکونت نام برده شده است. حوزه شهرسازی و معماری مناطق کماکان درخصوص ادامه فعالیت مهندسین مشاور در ساختمان‌های مسکونی، مانع‌تراشی می‌کند و پرونده‌ها به کمیسیون ماده100 ارسال می‌شود.  ضمن تذکر به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای اجرای صریح قانون و ضوابط طرح تفصیلی و پرهیز از ادامه این رویه غیرقانونی انتظار می‌رود بر فعالیت معاونان شهرسازی و معماری مناطق و اجرای دقیق بخشنامه‌های حوزه شهرسازی در مناطق، نظارت جدی‌تری صورت گیرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید