• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82622
+
-

به تماشای زیبایی‌های تهران بروید

فردا نخستین روز از هفته تهران است؛ روزی که مدیریت شهری با عنوان «گردشگری» برنامه‌های متنوعی را برای شهروندان اجرا می‌کند

گزارش
به تماشای زیبایی‌های تهران بروید


پریسا امیرقاسم خانی ـ خبر‌نگار

تهران شهر با هویتی است که بیش از 5هزار سال از قدمت و تاریخ آن می‌گذرد. اگر تا به حال تهران را به‌عنوان یک شهر پر‌دود و دم و ترافیک شناخته‌اید، در هفته تهران (12 الی 18مهرماه) نگاه متفاوتی نسبت به آن پیدا خواهید کرد. قرار است در این هفته هر روز تهران را از یک زاویه نگاه کنیم. فردا روز 12مهرماه به‌عنوان روز گردشگری تهران شناخته شده، در این روز مردم به خیابان‌های شهر خواهند آمد و مهمان تهران خواهند بود. مدیریت شهری در حوزه گردشگری برنامه‌های متنوعی را برای شهروندان درنظر گرفته است.


برنامه‌های روز گردشگری تهران  (12مهر )

پرسه در شهر  (روزهای 11، 12، 17، 18 و 19مهر)
 از شاخص‌ترین برنامه‌های روزگردشگری تهران، پرسه در شهر است. در طرح پرسه، شهروندان می‌توانند در 8مسیر مختلف، همراه راهنمای گردشگری و با اتوبوس دو طبقه، از مراکز تاریخی و با هویت شهر بازدید می‌کنند. این 8مسیر عبارتند از:
  خیابان ولیعصر(عج): خانه مینایی، عبادتگاه شاورهرام ایزد، خانه امیر بهادر، انجمن آثار ملی، خانه انیس‌الدوله، خانه فروغ فرخزاد و حمام تاریخی انصاری (شروع حرکت از میدان منیریه)
  سنگلج: میدان حسن‌آباد، مسجد میرزا عیسی وزیر، تئاتر سنگلج، کتابخانه پارک شهر و خانه منصوب به شعبان جعفری (شروع حرکت از میدان حسن‌آباد)
  عودلاجان: خانه موزه مدرس، خانه نان و نمک، حمام نواب، عمارت کاظمی، خانه فخرالملک، امامزاده یحیی(ع) و چنار 900ساله (شروع حرکت از میدان بهارستان، چهارراه سرچشمه)
  میدان انقلاب (پهنه رودکی): عمارت ارباب (گیو)، تئاتر شهر، تالار رودکی، کلیسای گریگور لوساووریچ مقدس و کافه پدرخوانده (شروع حرکت از خیابان انقلاب، ابتدای خیابان برادران مظفری، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری)
  تهران عتیق: سردر باغ ملی، موزه پست، ساختمان وزارت امور خارجه، دانشگاه هنر، مجموعه موزه ملک و  قزاق‌خانه (شروع حرکت از سردر باغ ملی)
  ری: چشمه‌علی، باروی ری، سنگ‌نگاره فتحعلی‌شاه، برج رشکان و خانه آرامگاه‌های مشاهیر (شروع حرکت از چشمه‌علی)
  شمیران: موزه دکتر حسابی، باغ هنرهای ایرانی و موزه موسیقی (شروع حرکت از باغ هنر ایرانی)
  مشروطه: خانه شیخ فضل‌الله، مسجدشیخ فضل‌الله و کاخ گلستان (شروع حرکت از ساختمان شهرداری تهران)

تور رایگان تهرانگردی برای اصحاب رسانه
به‌منظور معرفی و حفظ عناصر هویتی تهران، برنامه تهرانگردی از شهر ری تا شمیران با حضور مسئولان، تهران‌پژوهان و اصحاب رسانه برگزار می‌شود. در مسیر تهرانگردی از مکان‌های تاریخی و هویتی شهر مانند حرم عبدالعظیم(ع)، دارالفنون، سردر باغ ملی، دروازه محمدیه، حصار طهماسبی، امامزاده اسماعیل(ع)، پل طبیعت، ظهیرالاسلام، امامزاده طاهر(ع)، ظهیرالدوله و... بازدید به عمل می‌آید.

تورهای رایگان برای شهروندان (از 12 تا 18 مهر)
 این تورها در میادین و مراکز اصلی شهر ازجمله محله عودلاجان، میدان مشق، سنگلج، گذر امامزاده یحیی(ع)، مسیر مشروطه و... انجام می‌پذیرد و موضوعات تهران و خانه‌های تاریخی، تهران و اماکن مذهبی، مساجد و حسینیه‌های قدیمی، کلیساها، تهران و بازارگردی، تهران و موزه‌هایش، تهران و مشروطه و تهران و پیاده‌راه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

نمایشگاه و مسابقه عکس
نمایشگاه عکسی از احتساب‌الملک، نخستین شهردار تهران در دوره قاجاریه، در خانه و موزه مقدم افتتاح خواهد شد که تا یک هفته ادامه دارد و مسابقه عکاسی در همین زمینه و با موضوع خانه شهردار تهران در همین موزه برگزار می‌شود که به آثار برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

بازدید رایگان از موزه‌ها (از 12 تا 18 مهر)
 موزه‌های تهران مانند خانه تیمور تاش (عمارت 160ساله متعلق به موزه جنگ)، موزه ثبت احوال، موزه قرآن، خانه موزه مقدم، موزه دخانیات و... از ساعت9 صبح تا  6بعدازظهر برای بازدید عموم باز است.


برنامه‌های هفته گردشگری تهران

13مهر
 اجرای برنامه فتوواک

200نفر از عکاسان، در مسیر خیابان ایرانشهر تا خانه هنرمندان از فضای شهر عکاسی می‌کنند و عکس‌های آنها در سایت گردشگری تهران منتشر و عکس‌های برگزیده برای شناساندن بیشتر تهران در سطح جهانی ارائه خواهد شد.

نشست با دفاتر خدمات نوسازی
در پی توسعه دفاتر خدمات نوسازی و احیای بافت تاریخی و گردشگری، نشستی در همین زمینه با حضور مدیران در محل شهرداری منطقه12 انجام خواهد شد.

14مهر
 عقد تفاهمنامه

ستاد گردشگری تهران با شهرهای اطراف مانند قم، سمنان، ورامین و کرج برای تبادل تجربیات و گردشگر تفاهمنامه‌ای را با هم امضا می‌کنند.

عصرانه به وقت گردشگری
در فضایی صمیمی، گفت‌وگوهایی با محور گردشگری شهری با حضور هنرمندان، نویسندگان و فعالان عرصه گردشگری در موزه رضا عباسی ساعت 16برگزار می‌شود.

همایش تجلیل از فعالان فرهنگی و اجتماعی
این همایش در موزه پست و ارتباطات در منطقه12 برگزار می‌شود.

ویژه‌برنامه کودک
 پارک شهر از 14مهر به‌مدت 3روز پذیرای کودکان است و در این ویژه‌برنامه کودکان با تهران بیشتر آشنا می‌شوند.

15مهر
 جلسه  همکاری ستاد گردشگری با موزه ملی ایران

 قرار است در این جلسه جذب بیشتر گردشگر توسط 2نهاد انجام شود.

نشست تخصصی تهران‌پژوهان
 در این نشست رونمایی از کتاب با موضوع تهران و تقدیر از تهران‌پژوهان، همراه نمایش فیلم خواهیم داشت.

16مهر
نشست تخصصی کودکان برای شناخت تهران

این نشست برای کودکان در مجموعه سوارکاری نوروزآباد برگزار می‌شود.

17مهر
افتتاح دوره‌های آموزشی تهرانشناسی و گردشگری

این دوره‌ها برای کانون‌های گردشگری مناطق 22گانه برپا می‌شود.
همایش تجلیل از حافظان خانه‌های تاریخی
این همایش در خانه شهید مدرس در منطقه 12انجام خواهد شد.

18مهر
 اجرای پاراتور

تورهای تهرانگردی ویژه معلولان در محدوده منطقه4 برگزار می‌شود.

اختتامیه هفته تهران
 این اختتامیه در میدان مشق از ساعت 19الی23  خواهد بود.

چند اتفاق خوشایند در هفته گردشگری
 ـ معرفی 30نقطه گردشگری تهران از طریق تبلیغات محیطی در سطح شهر
ـ انتشار قصه‌های فرهنگ عامه مردم تهران در فضاهای مجازی
ـ ارائه بسته‌های تخفیفی تفریحی و گردشگری در منطقه12 تهران
ـ راه‌اندازی قطار گردشگری و کارناوال قلب طهران از ساعت 19 الی 22 در مسیر میدان مشق، میدان امام‌خمینی(ره)، خیابان سی تیر، میدان فردوسی و باب‌ همایون
ـ پخش فیلم‌های مستند با موضوع تهران در عمارت کاظمی
ـ روایت فتح تهران در خیابان سی تیر هر شب ساعت 20 توسط استادان برجسته این حوزه




به‌جای منافع کوتاه‌مدت به‌دنبال منافع بلندمدت شهر هستیم
 حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و‌ گردشگری شورای شهر تهران

امروزه، گردشگری دومین صنعت رو به رشد دنیاست. در عصر حاضر گردشگری به‌عنوان یکی از محرکه‌های اصلی پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه به شمار می‌رود. گردشگری توانایی آن را دارد که با کمترین سرمایه، بیشترین اشتغال را برای همه طبقات اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه زنان و جوانان به‌وجود آورد. هنر مدیریت گردشگری و شهری، ایجاد تعادل بین آثار مثبت و منفی گردشگری از طریق اتخاذ سیاست‌ها و رویکرد و برنامه‌ریزی صحیح است. با اتخاذ سیاست‌های بجا و مناسب در این صنعت می‌توانیم آثار منفی و خسارات احتمالی بر شهر و جامعه محلی را کاهش دهیم. رسالت شورای پنجم، توسعه شهر بر محوریت فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی است. در این شورا اعتقاد بر این است که به جای منافع کوتاه‌مدت به‌دنبال منافع بلندمدت شهر باشیم. شهر تهران برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری، مسیر طولانی‌ای را پیش روی دارد که طی این مسیر نیازمند عزم جدی تمامی ذینفعان حوزه گردشگری شهری اعم از بخش دولتی و خصوصی و جامعه محلی است. لذا امیدواریم که تا پایان دوره شورای پنجم، شاهد شکوفایی و رونق گردشگری شهر تهران باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید