• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79882
+
-

افزایش مشروط وام مسکن جوانان به 300میلیون تومان

با سازوکار جدید، زوج‌های جوان، در یک فرایند 5ساله می‌توانند 300میلیون وام مسکن بگیرند

حساب پس‌انداز مسکن جوانان یکی از سازوکارهای تسهیلاتی است که برای کمک به خانه‌دار شدن جمعیت جوان کشور در افق میان‌مدت و بلندمدت ایجاد شده؛ به‌گونه‌ای که فرد بتواند با واریز مبالغ ماهانه، در یک بازه زمانی 5 تا 20ساله مبالغ قابل‌توجهی را به‌عنوان وام خرید مسکن دریافت کند. براساس آخرین تغییراتی که در این سازوکار ایجاد شده، امکان دریافت ارقام کلان تسهیلات در بازه 5ساله برای متقاضیان مهیا شده است؛ تا پیش ‌از این متقاضیان برای دریافت ارقام کلان‌تر مجبور بودند دوره سپرده‌گذاری را تا 15سال افزایش دهند.

به گزارش همشهری، طبق قواعد و مقررات بانک مسکن، هر شخصی که به سن 18سال تمام رسیده یا حکم رشد او در دادگاه صادر شده باشد، می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت سرپرستی او هستند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند و سپرده‌گذاری را با واریز ماهانه، سالانه و یا به‌صورت یکجا انجام دهد. طبق فرمول قبلی بانک مسکن، سقف تسهیلات قابل دریافت در قالب مسکن جوانان در بازه زمانی 5ساله، در تهران، شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری به‌ترتیب ارقام 91، 76 و 61میلیون تومان بود اما در دستورالعمل جدید این سقف به‌ترتیب به 150، 110 و 84میلیون تومان افزایش یافته که به‌ترتیب 64.8، 44.7 و 37.7درصد رشد داشته است.

جزئیات افزایش وام مسکن جوانان
در جریان اصلاح قواعد وام مسکن جوانان، بیشترین میزان افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان مربوط به تهران بوده و این افزایش عمدتا در بازه 5ساله انجام شده و رقم تسهیلات پرداختی را تا 64.8درصد افزایش داده؛ درحالی‌که با قوانین جدید سقف مجاز این تسهیلات در بازه 15ساله فقط 17.3درصد افزایش یافته است. بررسی میزان اثرگذاری این افزایش وام بر قدرت خرید متقاضیان مسکن و بازار خریدوفروش آپارتمان نشان می‌دهد هدف‌گذاری بانک مسکن بیشتر برپایه تقویت و تحریک تقاضای مسکن در بازه میان‌مدت و همچنین افزایش جذب سپرده‌های بلندمدت و تجهیز منابع حوزه مسکن بوده است. به‌عبارت‌دیگر، در جریان طرح اقدام ملی که قرار است به دولت دوازدهم محدود نباشد و به‌صورت ملی و فرادولتی ادامه پیدا کند، بانک مسکن تلاش می‌کند از محل سپرده‌گذاری متقاضیان آینده مسکن، منابع مالی بیشتری به‌دست بیاورد و از سوی دیگر قدرت خرید بخش جوان جامعه متقاضی مسکن را نیز در دورنمای 5ساله تقویت کند. البته اثربخشی این سیاستگذاری بیش از هرچیز منوط به این است که قیمت مسکن در چشم‌انداز 5 تا 6سال آینده با جهش محسوسی مواجه نشود تا مثلا قدرت خرید وام 150میلیون تومانی مسکن جوانان در تهران محفوظ بماند. خصوصا که این تسهیلات درصورت ثبت‌نام زوجین می‌تواند تا 2برابر افزایش پیدا کند و بخش قابل‌توجهی از ارزش مسکن را پوشش دهد.

شرایط وام مسکن جوانان
سپرده‌گذاری مسکن جوانان، ابزاری آینده‌نگر و مبتنی بر پس‌انداز بلندمدت است که می‌تواند تا حدودی به تأمین مسکن جامعه هدف کمک کند؛ اما تسهیلات پرداختی براساس این حساب مانند دیگر تسهیلات مسکن در مقابل جهش قیمت مسکن کاملا بی‌دفاع است و به‌راحتی اثرگذاری آن کاهش می‌یابد. بر این اساس، یکی از مسئولیت‌های اساسی سیاستگذاران حوزه مسکن ایران، این است که با جلوگیری از جهش‌های متناوب قیمت مسکن، چالش بزرگ سازوکار وام مسکن را رفع کنند تا متقاضیان قادر به برنامه‌ریزی میان‌مدت باشند و بتوانند با این برنامه‌ریزی، مسکن مورد نیاز خود را تأمین کنند.

به گزارش همشهری، طبق قواعد حساب پس‌انداز مسکن جوانان، همه ایرانیانی که به سن رشد رسیده باشند می‌توانند این حساب را برای خود یا افراد تحت سرپرستی افتتاح کنند و در ادامه صاحب حساب پس از 5سال می‌تواند بسته به‌میزان موجودی حساب، تا سقف تسهیلات مصوب آن را دریافت کند یا حساب خود را به‌حساب صندوق پس‌انداز یکم یا صندوق پس‌انداز ساخت مسکن تبدیل کند. طبق اعلام بانک مسکن، در سال‌جاری حداقل مبلغ برای افتتاح حساب مسکن جوانان 50هزار تومان است و اقساط بعدی واریز می‌تواند به‌صورت ماهانه، سالانه یا به‌صورت یکجا واریز شود.

مثلا در سال‌جاری برای دریافت 250میلیون تومان وام مسکن جوانان در شهر تهران، صاحب حساب باید در سال اول ماهانه 50هزار تومان به‌حساب واریز کند. البته این مبلغ در سال‌های بعدی به‌صورت پلکانی بالا می‌رود و در سال پانزدهم به 106هزار تومان در ‌ماه می‌رسد. در این میان چنانچه فرد بخواهد مدت‌زمان انتظار خود برای دریافت وام را به 5سال کاهش دهد، باید حداقل واریزی ماهانه را به 8.97برابر افزایش دهد و به‌جای 50هزار تومان، ماهانه 448هزار و 500تومان واریز کند تا پس از 5سال 150میلیون تومان تسهیلات بگیرد. این نسبت در شهرهای بزرگ 6.58برابر حداقل واریزی و در سایر مناطق شهری 5.02برابر حداقل واریزی است.

  تسهیلات زوج‌های جوان

طبق اعلام بانک مسکن، چنانچه زوج‌های جوان نسبت به افتتاح 2حساب مسکن جوانان مجزا اقدام کرده باشند، در پایان دوره انتظار می‌توانند 2فقره تسهیلات مسکن جوانان را دریافت کنند. بر این اساس، زوج­‌های تهرانی می‌توانند با رعایت سازوکار ابلاغی بانک مسکن در پایان دوره 5ساله 300میلیون تومان و در پایان دوره 15ساله تا 500میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کنند. نرخ سود این تسهیلات 9درصد و دوره بازپرداخت آن حداکثر 20سال است؛ ضمن اینکه رعایت شرط سنی بنای خریداری‌شده نیز برای این تسهیلات 20ساله مدنظر قرار گرفته و به واحدهای مسکونی با عمر بالای 20سال تعلق نمی‌گیرد.


  با تغییر در سازوکار حساب پس‌انداز مسکن جوانان، امکان دریافت تسهیلات خرید مسکن در یک بازه 5ساله برای متقاضیان مهیا شده است 

   سقف وام‌های پرداختی برای تهران، شهرهای بزرگ و سایر نقاط شهری 38 تا 65درصد رشد داشته است

این خبر را به اشتراک بگذارید