• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7928
+
-

زعفران‌فروشی آنلاین

کشمون، کسب‌وکار نوپای اینترنتی که یکی از اهالی روستای کوچک قائن در زمینه فروش فرآورده‌های زعفران تأسیس کرده، در عرض مدت کوتاهی چنان مورد توجه قرار گرفته که اخیرا در رویداد کارزار به‌عنوان یکی از برترین استارتاپ‌ها شناخته شد و وزیر ارتباطات هم آن را به‌عنوان یک نمونه موفق از استارتاپ روستایی معرفی کرد. کشمون چطور موفق شد؟ این داستانی است که محمد قائم‌پناه، مؤسس این استارتاپ به همشهری  درباره راه انداختن یک کسب‌وکار اینترنتی گفته است.

 

 

ایده از کجا آمد؟

12قنات در روستایمان داشتیم که خشک شده بودند. کسب‌وکار بومی مردم در خطر بود و خیلی‌ها داشتند به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کردند. هنوز شرایط حاد نشده بود و زعفران هرچند کم، عمل می‌آمد. به فکر افتادم، برایشان مشتری پیدا کنم تا نروند. نخستین ایده‌ام، فروش در سطح خارجی بود که میسر نشد. در نهایت، تصمیم گرفتم زعفران را در بازار داخلی عرضه کنم و برای اطرافیانم مشتری جمع کنم.

 

 

چطور مشتری پیدا کردم؟

اینکه مشتری را قانع کنم به جای برندهای بزرگ که محصولات‌شان جا افتاده از من خرید کنند، یک چالش بزرگ بود. برای این کار، به آنها داستان زعفران را فروختم. آنها را با کشاورزهای زعفران‌کار و داستان زندگی‌شان آشنا کردم. شرایط زندگی‌شان را روایت کردم و در عین حال، سعی کردم خودم را به معیارهای مشتری مثل ارگانیک‌بودن محصول و استفاده از کود حیوانی نزدیک کنم. بسته‌بندی خاص و متفاوت هم برگ برنده من بود.

 

 

چطور کشاورز را قانع کردم؟

کشاورزهایی که با من کار می‌کنند، در بهترین حالت فقط چند هکتار زمین دارند و محصول‌شان کم است. من محصول را از آنها نمی‌خرم، فقط آنها را با مشتری مرتبط می‌کنم و کارمزد خودم را از فروش برمی‌دارم. در عین حال، کشاورزی که با من کار می‌کند، باید محصولش را آزمایش کند که هزینه‌بر است. اول با یکی، دو نفر کار کردم. بعد که کارشان نتیجه داد، آنها را به‌عنوان نمونه موفق به دیگران معرفی کردم. برای اینکه بهتر نتیجه بگیرم، روستا به روستا می‌روم و کشاورزان را جمع می‌کنم و با یک گروه حرف می‌زنم، نه تک‌نفر.

 

 

چطور سرمایه‌گذار و راه تجارت را پیداکردم؟

در مرحله اول چند میلیون پول از اقوام‌ قرض کردم که بلاعوض بود. به مرور که کارم گرفت، سرمایه‌گذارهای دیگری را پیدا کردم و توانستم آنها را قانع کنم که اگر کارم بگیرد، آنها هم نفع می‌برند. هم‌اکنون، در محلی به نام کارخانه نوآوری روی ایده‌ام کار می‌کنم. در اینجا من به اطلاعات بازار و روش چالش با مشتری دسترسی دارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید