• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7826
+
-

رخشان بنی‌اعتماد در نشست خبری مجموعه مستندش اعلام کرد

آرزویی که در میانسالی محقق شد

دریچه
آرزویی که در میانسالی محقق شد

نشست خبری مجموعه مستند «کارستان» که پیش از این در گروه هنروتجربه اکران شده بود، به بهانه انتشار نسخه خانگی این مجموعه روز شنبه پنجم اسفندماه در محل خانه سینما برگزار شد. در این نشست، مجتبی میرتهماسب، تهیه‌کننده مجموعه ضمن یاد‌کردن از یدالله نجفی و محمدرضا مقدسیان دونفر از سینماگرانی که با این پروژه همکاری داشتند و درگذشتند، گفت: «تاکنون 6مجموعه از کارستان اکران  و پخش شده است. فیلم توران میرهادی هفتمین فیلم از این مجموعه است که از قبل توسط من و رخشان بنی اعتماد شروع شده بود و پس از یک بازنگری عرضه می‌شود.» تهیه‌کننده «کارستان» در ادامه این نشست از پخش آنلاین این مستند و نمایش آن در دانشگاه‌ها خبر داد. به گزارش همشهری، او سپس درباره حضور این مستندها در جشنواره‎های بین‌المللی و نمایش آن در دیگر کشورها توضیح داد: «از‌ماه آوریل حضور خارجی فیلم‌های کارستان در چند جشنواره‌ برنامه‌ریزی شده، هرچند تمرکز بیشتر ما بر پخش فیلم است.

البته با روسای دانشگاه‌ها صحبت شده بود و به معاونت فرهنگی وزارت علوم پیشنهاد کردیم که رایت دانشگاهی مجموعه را بخرد و مدیریت اکران را هم خودمان برعهده بگیریم اما هنوز خبری نشده است. درباره تلویزیون هم باید بگویم یک‌بار هم آنها بیایند و بگویند که حاضر به پخش هستند، چون ما اعلام کرده‌ایم که متقاضی پخش آن از تلویزیون هستیم.» پس از میرتهماسب رخشان بنی‌اعتماد طراح و مشاور پروژه اظهار کرد: «کارستان برای من یک آرزو بود که در میانسالی عملی شد. چون پیش از آن هرچه تلاش کرده بودم به نتیجه نرسید تا چند سال پیش که به همت مجتبی میرتهماسب طراحی صورت گرفت. هرچند آن طراحی هم با دست خالی، یک جنون بود.»

او با اشاره به اینکه تلویزیون و دانشگاه‌ها برای نمایش این مجموعه باید مشتاق باشند، افزود: «این کار توان من را برد از بس که گفتم لااقل هوش استفاده از آنچه تولید شده را داشته باشید ولی دیگر انرژی ندارم. با این حال معتقدم کارستان یک نیاز است و امیدوارم به شکلی ادامه پیدا کند به‌ویژه آنکه فکرهای ما بزرگ بود و ۲۶ فیلم را در ذهن داشتیم‌ که الان فقط شش مستند ساخته شده است.» او در ادامه افزود: «تلویزیون اگر این مجموعه را پخش نکند، آن را در اختیار هر شبکه‌ دیگری که بخواهد قرار می‌دهم.» بنی‌اعتماد همچنین اضافه کرد: «پروژه کارستان فقط ساخت چند فیلم نبود و دنبال برنامه‌های دیگر آن هم هستیم؛ از جمله دو کتاب عکس که جغرافیایی از سرزمین‌ ماست. از محتوای تحقیقات علمی و تخصصی هم درنظر داریم ۲۰ کتاب کوچک درباره ارزش و اهمیت کار برای نوجوانان چاپ شود.

ضمن اینکه براساس پژوهش‎های انجام شده و الهام از شخصیت‌های تحقیق شده، قصد داریم در طول یک سال و نیم آینده با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و مدیریت فرهاد توحیدی 5فیلمنامه نوشته شود.‌» مستندهای «کارستان» که به معرفی کارآفرین‌های ایرانی می‌پردازد، از سال ۱۳۹۳ آغاز شد. این مجموعه با طراحی و تهیه‌کنندگی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب و مشارکت بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با همکاری فیلمسازان مستند، در قالب فیلم‌هایی مستقل از زندگی و حرفه‌ کارآفرینان موفق ایرانی تهیه شده‌است.«شاعران زندگی» (به کارگردانی شیرین برق‌نورد)، «طبرستانی‌ها» و «بنیانگذار محک» (به کارگردانی محسن عبدالوهاب)، «مادر زمین» (به کارگردانی مهناز افضلی)، «پنبه تا آتش» (به کارگردانی بهرام عظیم‌پور) و «پازلی‌ها» (به کارگردانی مهدی گنجی) 6مستند مجموعه کارستان هستند که در گروه هنروتجربه به نمایش درآمده‌اند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید