• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78024
+
-

سیلاب دوم در کمین پلدختر

با توجه به حجم آورد کشکان و رسوبات سیل در بستر آن، لایروبی این رودخانه ضروری است

هشدار
سیلاب دوم در کمین پلدختر

فرماندار پلدختر گفت: در صورت لایروبی نشدن رودخانه کشکان و تکمیل نشدن دیواره ساحلی آن، شهر پلدختر در معرض خطر وقوع سیلاب مجدد و خسارت‌های بیشتر قرار می‌گیرد. به گزارش فارس، «علی سیف» در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان اظهار کرد: با توجه به حجم آورد رودخانه کشکان و رسوبات ناشی از سیل در بستر آن، چنانچه این رودخانه لایروبی نشود، سیلاب از مقاطع آسیب‌دیده وارد مناطق مسکونی شهری و روستایی خواهد شد.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان باید قبل از وقوع سیلاب، برای جلوگیری از بحران، با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی، بدون این‌که معطل آگهی و مناقصه شود، عملیات لایروبی رودخانه کشکان را با اولویت مناطق آسیب‌پذیرآغاز کند. سیف تاکید کرد: بهترین زمان برای انجام عملیات لایروبی رودخانه کشکان، با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی، رو به پایان است و اگر سطح آب در مقاطع رودخانه افزایش یابد، لایروبی دیگر معنا ندارد.

این مسئول گفت: شهرستان پلدختر محل خروج آب‌های لرستان است و با کوچک‌ترین بارندگی با سیلاب مواجه خواهد شد. بنابراین شرکت آب منطقه‌ای لرستان باید لایروبی را آغاز کند. سیف ادامه داد: بارندگی‌ها و سیل فروردین امسال خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری به حوزه‌های مختلف کشاورزی، راه، پل‌ و زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز وارد کرد و نباید گذاشت این خسارت‌ها تکرار شود.


نگرانی از نخستین بارندگی‌ها

فرماندار پلدختر بیان کرد: لایروبی رودخانه کشکان در محل احداث دیواره ساحلی در شهر پلدختر به بنیاد مسکن و شرکت سامان محیط واگذار شده تا در کنار احداث این دیواره، عملیات لایروبی را هم انجام دهد. سیف گفت: لایروبی رودخانه کشکان در معمولان به شرکت آب منطقه‌ای لرستان محول شده، اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مسیر رودخانه کشکان تغییر پیدا کرده و به ترانشه رسیده و باید برای انتقال مسیر آب، دور کردن آن از شهر و روستاها و جابه‌جایی ترانشه‌ها بستر رودخانه لایروبی شود.

وی افزود: شرکت سامان محیط باید تکمیل دیواره ساحلی را در قسمت‌هایی که امکان نفوذ آب به شهر بیشتر است، در اولویت قرار دهد. این مسئول اظهار کرد: با توجه به حجم عظیم رسوبات در بستر رودخانه کشکان، شهرستان پلدختر با نخستین بارندگی‌ها با چالش مواجه می‌شود. بنابراین حداکثر تا اوایل هفته آینده شرکت آب منطقه‌ای باید عملیات لایروبی را حداقل در مقاطع اصلی رودخانه آغاز کند.


تشریفات برگزاری مناقصه‌ها حذف شود

رئیس شورای شهر پلدختر نیز در این جلسه گفت: اداره راهداری و آب ‌منطقه‌ای با همکاری سایر دستگاه‌ها باید به لایروبی مسیر رودخانه کشکان در نقاط حساس اقدام کنند. «غلامرضا نصیری» افزود: محور پلدختر - خرم‌آباد در معرض تهدید است و باید تا قبل از شروع بارش‌ها برای ایجاد دایک حفاظتی در نقاط آسیب‌پذیر این محور اقدامات اساسی انجام شود.

وی بیان کرد: پروژه‌های بازسازی شهرداری در قالب 13 طرح در حال انجام مراحل برگزاری مناقصه است و با مشخص‌ شدن پیمانکاران، روند بازسازی سرعت بیشتری خواهد گرفت. نصیری ادامه داد: شهرداری برای بازسازی منطقه سازمانی‌ها برنامه ویژه‌ای دارد و با توجه به ساخت ‌و سازهای گسترده در موعد مقرر، بازسازی و زیباسازی این منطقه انجام می‌شود.

وی گفت: دفع آب‌های سطحی و احداث کانال در منطقه دردیا، با توجه به نبود مسیل طبیعی برای هدایت آب به‌ سمت رودخانه، نیازمند تملک زمین است. رئیس شورای شهر پلدختر تاکید کرد: با توجه به شرایط پلدختر باید از تشریفات برگزاری مناقصه خودداری شود چون بیش از یک ماه است که ما درگیر برگزاری مناقصه هستیم. اگر این تشریفات حذف شود، بازسازی شهر با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.


۵ پل معمولان هنوز بازسازی نشده‌اند

بخشدار معمولان نیز در این نشست گفت: 5 پل تخریب‌شده در سیل فروردین امسال ازجمله برگلان سوخته، دول‌گپ، تودار شاکرمی، ریخان سه و نیله چولهول هنوز بازسازی نشده‌اند و لازم است قبل از شروع بارندگی‌ها بازسازی شوند. «حبیب‌الله موسوی» اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، محدودیت منابع ادارات در شهرستان پلدختر و محدودیت زمانی تا فصل شروع بارندگی، پیشنهاد می‌شود جلسه بعدی ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور مدیران کل ذی‌ربط برگزار شود.

وی افزود: به علت محدودیت منابع، روند آسفالت جاده پلدختر- خرم‌آباد به کندی پیش می‌رود به طوری که در بخش معمولان تاکنون یک سانتیمتر روکش آسفالت انجام نشده و آخرین نقطه آسفالت شده هنوز به تابلوی بخشداری معمولان نرسیده است. موسوی گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی، این موضوع باعث اعتراض شدید مردم منطقه شده است.


۲۷ خانوار معمولانی در خطر

این مسئول گفت: مسئولان راهداری پای کار بیایند چون چند نقطه در جاده پلدختر – خرم‌آباد به‌ویژه در منطقه گاو زرده معمولان به طور قطع در زمان بارندگی مسدود می‌شوند و تعیین محور جایگزین ضرورت دارد. موسوی بیان کرد: خط انتقال زیرساخت‌های گاز و آب آشامیدنی معمولان که از عرض رودخانه کشکان عبور می‌کند، در ایام سیل ۱۰۰ درصد تخریب شدند و برنامه این است که خط انتقال از کف رودخانه عبور کند.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز هنوز شرکت گاز این پروژه را به مناقصه نگذاشته و اگر گذاشته، هنوز شروع به کار نکرده است. بخشدار معمولان گفت: ۲۷ خانوار در بخش غربی شهر معمولان روی ترانشه قرار دارند که با نخستین بارندگی یا زمین‌لرزه شدید، در خطر قرار خواهند گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید