• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77868
+
-

پاییز از شهریور روی صحنه می‌رود

آغاز اجراهای جدید بعد از پایان سوگواری و ادامه آن در نخستین‌ماه پاییز

تئاتر
پاییز از شهریور روی صحنه می‌رود

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

 بیشتر تماشاخانه‌های تهران در ایام سوگواری امام حسین(ع) تعطیل هستند. بعد از تعطیلی یک هفته‌ای، تماشاخانه‌های پایتخت، میزبان اجراهای جدید شده یا اجراهای قبلی را از سر می‌گیرند. اغلب اجراهای جدید تا مهر‌ماه روی صحنه هستند. با وجود تعطیلی تماشاخانه‌ها، ‌برخی از سالن‌ها نیز در این ایام اجراهای خود را داشتند. سنگلج در این ایام نیز میزبان اجراهای عاشورایی بود، «غریبه شام» کورش زارعی که اجرای خود را از نیمه شهریور آغاز کرده بود در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز اجرا داشت. این نمایش هر روز ساعت18:30 روی صحنه می‌رود. تالار فردوسی هم در این ایام میزبان اپرای عروسکی «عاشورا»ی بهروز غریب‌پور است و اجرای آن تا 22شهریور ادامه دارد.

ترافیک اجرا در تئاترشهر
تئاترشهر با اینکه در این هفته تعطیل است، اما محوطه باز مجموعه هر شب میزبان تعزیه بوده و با پایان سوگواری، میزبان نمایش‌های جدید می‌شود. سالن اصلی این مجموعه که قرار بود بازسازی‌اش به پایان برسد همچنان تعطیل است. این مجموعه از جمعه اجراهای «اسکرین شات» ندا قربانیان و «شکم» علیرضا رفیعی را در قشقایی دارد. «تصعید» محمد صاحبی در کارگاه نمایش، روی صحنه می‌رود و نمایش‌های «آرش» گلچهر دامغانی و «رگ» ایوب آقاخانی در تالار چهارسو اجرایشان را از سر می‌گیرند. اصغر نوری «ستاره‌شناس» را به سایه می‌آورد و «کریم‌لوژی» رضا بهرامی ادامه پیدا می‌کند.
مرکز تئاتر مولوی هم از هفته چهارم، میزبان اجرای جدید است، نمایش‌های «مشق شب» و «میمون» از تولیدات اخیر دانشگاهی در تئاتر مولوی در سالن اصلی و تالار کوچک مولوی در ساعت‌های 19 و 20روی صحنه می‌روند.

5 اجرای جدید در نوفل‌لو‌شاتو
عمارت نوفل‌لو‌شاتو هم بعد از 8روز تعطیلی دور جدید اجراهای خود را از یکشنبه هفته آینده با 5نمایش آغاز می‌کند. «شاتر شیطان» مریم برزگر در سالن شماره2 ساعت19:45روی صحنه می‌رود و این سالن ساعت21:30 میزبان «عمل» شکوفه طاهری خواهد بود. «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» به کارگردانی شیوا دیناروند هم نمایش دیگری است که اجرایش آغاز می‌شود. «خاندان چن‌چی» محمدامین سعدی هم اثر دیگری است که براساس متنی از آنتونن آرتو، پرسی بیشی شلی با ترجمه بهزاد قادری، شهرام نراقی ساعت۱۸ در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود. از دیگر نمایش‌های جدید «حماقت ایکاروس» محمدرضا حسینی و «3کیلو ۲۵۰گرم» به‌کارگردانی محسن نجارحسینی است که در هفته پایانی شهریور اجرا می‌شوند.

ایرانشهر با 2 اجرا جدید
تماشاخانه ایرانشهر هم 4 اجرا دارد که 2 اجرای جدید آن از 22 و 24شهریور آغاز می‌شود. «امشب اینجا» به کارگردانی مژگان خالقی هر شب ساعت19:30 با دراماتورژی محمد چرمشیر و نمایش «شک» مهدی کوشکی ساعت18:30 اجرای خود را در سالن‌های سمندریان و ناظرزاده آغاز می‌کنند و اجرای نمایش‌ها تا هفته دوم مهر‌ماه ادامه دارد. «امروز روز خوبیست برای مردن» و «آواز قو» نیز اجرای خود را از سر می‌گیرند.
نمایش «گرگ‌ها»ی دانیال خجسته در تالار حافظ هم اجرای خود را از سر می‌گیرد که این نمایش تا پایان شهریور‌ماه ساعت18 روی صحنه است. در همین تالار ساعت21 نیز «حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها» اجرای خود را دارد. خانه نمایش مهرگان هم 2 اجرای «موسیقی مجلسی» ساعت21 را در سالن شماره2 و «یک صحنه برای یک نفر» را در سالن شماره یک در 2 نوبت 19 و 21 دارد. در سالن شماره2 این تماشاخانه «آزمایشگاه متروک» تا 22مهر‌ماه اجرا دارد.
تئاتر هامون هم از 25شهریور‌ماه میزبان « هر آنچه دوست داری از دست خواهی داد» خواهد بود. این نمایش تا نیمه دوم مهر‌ماه ساعت19:20 روی صحنه است. دیوار چهارم هم مانند دیگر تماشاخانه‌ها اجرای خود را تا مهر‌ماه دارد. این تماشاخانه تا 31شهریور میزبان «روزهای آخر پاییز» است. همچنین «شب‌بخیر مادر» نیز تا هفته چهارم شهریور اجرا می‌شود. تماشاخانه سرو هم از 24شهریور میزبان نمایشی از حمید ابراهیمی با عنوان «پشت دیوار عمارت» خواهد بود.

آغاز سومین رپرتوار عصر تجربه
در میان سالن‌های نمایشی به‌نظر تئاتر مستقل در روزهای آینده اجراهای بیشتری را خواهد داشت. هستی حسینی «وقتی کبوترها ناپدید شدند» را روی صحنه می‌برد. این نمایش هر شب ساعت21 اجرا شده و تا 19مهر‌ماه روی صحنه است. به‌زودی در تئاتر مستقل سومین رپرتوار تئاتر عصر تجربه نیز برگزار می‌شود. این رپرتوار از 27شهریور آغاز و تا آبان‌ماه ادامه دارد. به زبان ساده، داستان خانواده، فرانکشتاین، ماریون، به هوای پاک پرید، لورم ایپسوم و... ازجمله نمایش‌های این رپرتوار هستند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید