• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76795
+
-

کیژده؛ سراوان دوم رشت

روستای کیژده در 9 کیلومتری مرکز شهر رشت واقع‌ شده و دارای 279 خانوار، 881 نفر جمعیت و 88 هکتار وسعت است. انباشت زباله‌ها در قسمتی از روستا که محل تردد اهالی است، نشان می‌دهد آنها توسط مردم تولید نشده‌اند. طبق مستندات و تصاویر گرفته‌شده این زباله‌ها شامل نخاله‌های ساختمانی و ضایعات ناشی از کارگاه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی است.این روزها به دلیل انباشت زباله، این روستا به سراوان دوم لقب گرفته است.

به گزارش فارس، مشکل دیگر که به دلیل انباشت زباله و تخلیه نخاله‌های ساختمانی در یکی از خیابان‌های روستای کیژده به وجود آمده، حضور معتادان است. این افراد شبانه‌روز به‌ منظور جمع‌آوری ضایعات از بین زباله‌ها و فروش آنها برای کسب درآمد فعالیت می‌کنند و آسایش و امنیت اهالی را با آتش‌سوزی‌های وقت و نیمه‌وقت، تخریب محیط‌ زیست، ایجاد مزاحمت برای رهگذران به‌ویژه کودکان و بانوان سلب کرده‌اند.انباشت زباله از سوی کسانی که زباله را به این محل می‌آورند، عادی شده است. آنها جرات خالی کردن زباله‌ها را در روز ندارند بنابراین نیمه‌های شب به این کار اقدام می‌کنند. 

کسی نیز توانایی مقابله با این تخلف را ندارد.اعضای شورای اسلامی روستا و دهیاری روستای کیژده رشت مدعی هستند طی 2 سال گذشته با همکاری شهرداری و دهیاری، زباله‌ها را به ‌صورت کامل جمع‌آوری کرده‌اند. مدتی هم خیابان محل دپوی زباله عاری از هرگونه زباله و نخاله بود، اما پس از مدتی بار دیگر این قسمت از روستا محل دپوی زباله‌هایی شد که اهالی در تولید و انباشت آن نقشی نداشتند. روستاییان متحمل خسارت‌هایی هستند که به‌ناحق بر آنها تحمیل‌ می‌شود.بخشدار بخش مرکزی رشت گفت: بیشتر زباله‌های موجود در خیابان شهید تقی‌زاده توسط ماموران فضای سبز شهرداری ریخته شده است.

«فریبرز سعیدی کیا» بیان کرد: بارها توسط اهالی با ماموران فضای سبز شهرداری هنگام فرار کردن برخورد شده است. با پیگیری‌های زیاد در سال ۹۶ از شهرداری لودر گرفته و توسط کامیون‌های بخشداری کل معابر از زباله پاک‌سازی شد. با وجود پاک‌سازی خیابان از زباله، بار دیگر وضعیت همچون قبل شد.وی ادامه داد: مسئولان شهرداری در قبال در اختیار گذاشتن لودر برای پاک‌سازی خیابان، از بخشداری درخواست وثیقه و سفته ۱۵۹ میلیون تومانی کردند تا در صورت آسیب‌دیدگی لودر، هزینه تعمیرات پرداخت شود. این موضوع در توان بخشداری نبود، اما پیگیری‌های آنان همچنان ادامه دارد.بخشدار بخش مرکزی رشت وعده آسفالت شدن خیابان شهید تقی‌زاده در آینده نزدیک را داد و گفت: در حال حاضر زیرسازی خیابان برای آسفالت شدن در دستور کار قرار دارد و به اهالی فراخوان داده شده تا تکلیف محدوده زمین‌های خود را مشخص کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید