• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76778
+
-

پتروشیمی کوهدشت معطل تأمین آب

در محل احداث این پروژه فقط یک زمین خالی و یک تابلوی شهرک صنعتی دیده می‌شود و کار پروژه از این مرحله فراتر نرفته است

عملیات اجرایی پروژه مجتمع پتروشیمی کوهدشت با سرمایه‌گذاری بانک ملی در مرداد سال 92 در زمینی به ‌مساحت 100 هکتار و با زیربنای 300 هزار متر‌ مربع در مراسمی به نام «خشت اول» در سالن اداره فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی این شهرستان آغاز شد.

به گزارش تسنیم، مطالعات این مجتمع سال 1391 انجام‌ شد و قرار بود شامل 2 یونیت باشد و در مجموع 111 هزار تن در سال تولید داشته باشد و نیز با سرمایه‌گذاری پروژه پتروشیمی کوهدشت از سوی بانک ملی ایران و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در 4 سال به بهره‌برداری برسد.

با بهره‌برداری از این شرکت پتروشیمی قرار بود سالانه 20 هزار تن نرمال بوتان، 11 هزار و 400 تن ایزوبوتان، 80 هزار تن دواتیل هگزانول و 45 هزار تن اتیلن پروپیل دی‌ان منومر به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده شود. همچنین قرار بود خوراک واحدهای پایین‌دستی تولیدکننده انواع الستیک، لوله، قطعات پالستیکی و کابل را نیز تامین کند.

اما از زمان تعیین‌شده برای بهره‌برداری از پتروشیمی کوهدشت 2 سال و از شروع این پروژه در حالی 6 سال سپری شده ‌است که اجرای این پروژه در سال‌های اخیر با واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان لرستان همراه بوده است به طوری که این وعده‌ها از روی کاغذ فراتر نرفتند.

با گذشت 7 سال از سرمایه‌گذاری بانک ملی و تسهیلات 480 میلیون دلاری، نه‌تنها پتروشیمی کوهدشت اجرایی ‌نشده، بلکه حالا در سال 1398 از محل احداث این پروژه که در حدود 22 کیلومتری کوهدشت قرار دارد، فقط یک زمین خالی و یک تابلوی شهرک صنعتی بر جا مانده است.


تناقض در وعده‌ها

نماینده شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در مرداد 1395 از اخذ مجوزهای پتروشیمی کوهدشت خبر داد و گفته که مشکلات رفع شده‌اند و اگر این پروژه به ‌نتیجه برسد، مجتمع عظیم پتروشیمی در کوهدشت ایجاد و این منطقه از لحاظ صنعتی متحول می‌شود. «اللهیار ملکشاهی» گفت که بدون ‌شک این پروژه به سرانجام خواهد رسید و در حال حاضر ساختمان‌سازی آن شروع‌ شده و مشکل زیست‌محیطی هم ندارد.

در حالی نماینده کوهدشت در مجلس در این اظهارنظر از اخذ مجوزهای لازم برای پتروشیمی کوهدشت خبر داد که «هوشنگ بازوند»، استاندار وقت لرستان، در شهریور سال 93 گفت پتروشیمی کوهدشت نه سرمایه‌گذار قطعی دارد و نه محل تامین خوراک آن مشخص شده‌ است.

واکنش استاندار وقت از عاقبت ناخوشایند این پروژه حکایت می‌کرد به ‌طوری‌ که حتی یک کلنگ برای آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی کوهدشت به زمین زده نشد و مشعل صنعت در این شهرستان نیز با حدس و گمان‌ها رو به خاموشی رفت. «غلامرضا حمزه‌پور» فرماندار وقت کوهدشت در مرداد سال 93 در اظهارنظری علت تاخیر در اجرای پروژه پتروشیمی کوهدشت را جابه‌جایی زمین محل احداث و تغییر و تحولات دولت عنوان کرد.

«محمدرضا صفی‌خانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در بهمن سال 96 گفت: تنها مانعی که در آغاز کار پتروشیمی شهرستان کوهدشت وجود دارد، تامین آب است و حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار برای آب‌رسانی آن نیاز است.


تیر خلاص به پروژه

نیاز پروژه پتروشیمی کوهدشت به آب، آن هم در منطقه‌ای که خود با افت سفره‌های زیرزمینی مواجه است، از همان ابتدا تیر خلاص به این پروژه بود. «موسی خادمی» استاندار لرستان در دی‌ماه 97 به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: اجرای این طرح توجیه اقتصادی نداشت و دولت از کجا تنها 100 میلیارد تومان برای آب‌رسانی به یک پتروشیمی بیاورد؟

اما معاون استاندار لرستان خرداد پارسال به نیاز پتروشیمی کوهدشت به تخصیص آب ورود کرد و گفت که این پروژه توسط وزارت نیرو اجرا می‌شود و سرمایه‌گذار ظرف 15 روز کاری به موافقت برای انتقال آب به محل طرح و شروع عملیات اقدام کند. «گودرز امیری» افزود: دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند ظرف زمان مشخصی موانع و مشکلات پتروشیمی کوهدشت را برطرف کنند تا شاهد آغاز عملیات اجرایی این مجموعه بزرگ تولیدی باشیم.


پای لنگ صنعت در کوهدشت

اکنون سرپرست فرمانداری کوهدشت در این زمینه می‌گوید: تنها مشکل پیش روی سرمایه‌گذار پتروشیمی تامین آب مورد نیاز بود و به منظور رفع این مساله امور آب لرستان برای انتقال آب از رودخانه کشکان موافقت اولیه خود را اعلام کرده است.

«محمدرضا آزادبخت» اظهار می‌کند: تاکنون چند جلسه پیگیری برای انتقال آب تصفیه‌خانه آینده کوهدشت با حضور نمایندگان آب ‌و فاضلاب شهری لرستان برگزار شده، اما در نهایت مشکل تامین آب مورد نیاز لاینحل مانده است. به گفته سرپرست فرمانداری کوهدشت، سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی خرید زمین و احداث تاسیسات مورد نیاز ازجمله سوله و فنس‌کشی محوطه ناحیه را انجام داده ‌بود، اما به اجبار به ‌سمت رشته شغلی خود که کشت گیاهان دارویی است، خواهد رفت.


ضرب‌الاجلی که کارساز نبود

در میان اظهارنظرهای مختلف مسئولان لرستان، در روزهای پایانی سال 96 سوله و فنس‌های اطراف پروژه پتروشیمی کوهدشت برچیده شد. پس از آن معاون اقتصادی استاندار لرستان جلسه‌ای برای بررسی مشکلات پروژه برگزار کرد. در آن جلسه مقرر شد، با توجه به موضوع تخصیص آب پتروشیمی ‌که توسط وزارت نیرو انجام داده شد، سرمایه‌گذار پتروشیمی کوهدشت ظرف 15 روز کاری برای انتقال آب به‌ محل طرح و شروع عملیات آن اقدام کند و در غیر این ‌صورت، شرکت شهرک‌های صنعتی برای معرفی طرح جایگزین و تعیین ‌تکلیف آن به‌ بررسی تحقیقات مورد نظر بپردازد.

حالا، پس از گذشت حدود 10 ماه، ضرب‌الاجل معاون استاندار کارساز نبوده و از آغاز عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی کوهدشت خبری نیست تا همچنان پای صنعت در این شهرستان لنگ باشد و ایجاد اشتغال نیز آرزویی در دل مردم این دیار باقی بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید