• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7626
+
-

کسی پول در جیب فیلم کوتاه و مستند نمی‌گذارد

گفت‌و‌گو
کسی پول در جیب فیلم کوتاه و مستند نمی‌گذارد

محمد آفریده، مدیر پیشین انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگویی مفصل با پایگاه خبری فیلم کوتاه ضمن اشاره به وضعیت فیلم کوتاه در کشور از وضعیت کلی سینمایی انتقاد کرده است.

کل سینما شرایط به‌هم‌ریخته‌ای دارد

همیشه اعتقادم این بوده و سر این اعتقاد هم جنگیده‌ام که سینمای کوتاه، سینمای آینده این سرزمین است. هرحوزه‌ای که جوانان در آن نقش مستقیم دارند و در یک فضای بی‌واسطه فعالیت خلاقانه انجام می‌دهند، آنجا پویا، سازنده، امید بخش و آینده‌ساز است. اما متأسفانه الان شرایط به هم ریخته‌ای در کل حوزه سینما داریم و مسلما آنها که ضعیف‌ترند؛ شکننده‌تر هستند. الان فیلم کوتاه وضعیت خوبی ندارد.

تلویزیون سر فیلمسازان منت می‌گذارد

یک زمانی خود من شاید سالی بالای ۱۰۰فیلم کوتاه فیلمسازان را به تلویزیون و مراکز دیگر ارائه می‌دادم و آنها حق نمایش می‌پرداختند، الان تلویزیون خودش گرفتاری‌های زیادی دارد و اصلا این مسائل بنیادی برایش مهم نیست، فیلمساز فیلم کوتاهی هم، اگر سراغ تلویزیون برود به‌راحتی می‌گویند فیلم‌هایت را مجانی پخش می‌کنیم و منت هم می‌گذارند.

همه با فیلم کوتاه و مستند عکس یادگاری می‌گیرند

فیلم کوتاه و مستند، فعالیت حاشیه‌ای نیست. هم‌اکنون، فیلم کوتاه و مستند شبیه بچه کوچک در خانه است. همه دوستش دارند و دلتنگی‌هایشان را با آن جبران می‌کنند؛ با او عکس یادگاری می‌اندازند؛ اما پول در جیبش نمی‌گذارند! فیلم کوتاه دیگر بچه کوچک خانواده نیست. او مدت‌هاست که بزرگ شده و پر است از انرژی و نشاط. این نگاه را باید هر روز و هر ساعت بین همه مسئولین فریاد بزنیم، اگر ده تا از بچه‌های فیلم کوتاه که شاهکار خلق کرده‌اند را نام ببریم، چه کسانی در این مراکز ریز و درشت آنها را بجا می‌آورند؟ کدام مسئول در اتاقش را برای این فیلمسازها باز می‌کند؟

تشکل‌های صنفی دچار روزمرگی شده‌اند

متأسفانه تشکل‌های ما دچار روزمرگی شده‌اند، مانند سازمان‌های رسمی ما. تشکل و صنف خیلی مهمند. الان سازمان‌های رسمی ما بی‌برو برگرد گرفتار هزار مشکل هستند و فیلمسازان ما هم همین‌طورند. تشکلی نشان دهید که به ماهیت فیلم کوتاه توجه واقعی کند و احقاق حق کند. صرف برگزاری چند جشنواره و چند تسلیت و تبریک و احیانا توزیع بلیت جشنواره و... ما چه کرده‌ایم؟ چه میزان از این فعالیت‌ها به حقیقت این حوزه توجه می‌کند؟ در همه دنیا این سینما، دنباله‌روی سینمای مرسوم و معمول نیست؛ مطالبه‌گر است. به‌نظرم صنف فیلم کوتاه باید تلاش مضاعفی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید