• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76090
+
-

مهاجرت از گچساران معکوس می‌شود

3 طرح تغییر فناوری برای افزایش خدمات اینترنت در روستاهای دیل، پادوک و خیرآباد ده ناصر در گچساران اجرا شد

گزارش
مهاجرت از گچساران معکوس می‌شود

با ارائه خدمات برجسته در زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق، گاز، زیباسازی سیمای روستایی و طرح‌های کشاورزی در گچساران معروف به بام نفتی در سال‌های اخیر، حالا قطار توسعه این خطه در تقویت زیرساخت‌های ارتباطی چون اینترنت و اجرای طرح‌های بزرگ جاده‌سازی شامل احداث تونل، جاده‌های چهارخطه و جاده‌های اصلی در حال تداوم است. 

به گزارش ایرنا، تا چند سال پیش، دغدغه اصلی اهالی مناطق روستایی گچساران آب آشامیدنی، تامین آب زمین‌های کشاورزی و امکانات رفاهی اولیه چون گاز بود، اما حالا تعدادی از روستاها دارای اینترنت پرسرعت هستند و مسئولان با تلاش برای تکمیل احداث تونل دیل و جاده دوگنبدان به باباکلان و ساخت چهارخطه بابامیدان و گچساران به بهبهان در حال تقویت این زیرساخت‌های مهم هستند. این طرح‌ها پس از بهره‌برداری ضمن ایجاد شرایط تردد آسان برای مسافران مسیر استان‌های جنوبی زمینه رفاه و دسترسی به مرکز شهر را برای اهالی مناطق روستایی فراهم خواهد کرد. 

۲۳ درصد جمعیت شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد در روستاها سکونت دارند. هم‌اکنون ۶۰ کیلومتر بزرگراه، ۲۱۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۶۷ کیلومتر راه روستایی در این شهرستان وجود دارد. 

در سال‌های دور، روستاهای گچساران با وجود کمبود امکانات، پررونق بودند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه شهرها مردم به شهر مهاجرت کردند، تا جایی که این شهرستان دارای کمترین جمعیت روستایی در استان شد. اما در سال‌های اخیر با توسعه روستاهای گچساران مهاجرت معکوس رونق گرفته است، به طوری که سفره سبز تولیدات برخی محصولات کشاورزی افزون بر تامین نیاز شهرستان به استان‌های مجاور نیز صادر می‌شود. 


دیدگاه اهالی روستاها

یکی از ساکنان روستای امام‌زاده جعفر در گچساران می‌گوید: نزدیکی به شهر، وجود زمین‌های حاصل‌خیز در کنار امکاناتی مانند روشنایی معابر، پارک محله‌ای، جاده دسترسی مناسب و اینترنت پرسرعت که در سال‌های اخیر ایجاد شده، باعث بازگشت تعداد زیادی از شهرنشینان به این روستا شده است. 

«ابراهیم طالبی» اضافه کرد: یکی از محصولات بسیار مرغوب روستای امام‌زاده جعفر سبزی‌های معطر تازه است که افزون بر نیاز مردم منطقه به استان‌های مجاور نیز صادر می‌شود. او ادامه داد: بازگشت مردم به روستاها به‌ویژه در دهستان امام‌زاده جعفر به قدری زیاد است که برخی روستاها دارای بافت جدید مسکونی است که توسط مهاجران شهری احداث شده است. 

یکی از ساکنان دهستان بویراحمد گرمسیری می‌گوید: در حالی که در گذشته مردم برای تامین آب آشامیدنی و سوخت از چهارپایان استفاده می‌کردند و این کار دردسر زیادی برای مردم داشت، هم‌اکنون زیرساخت‌های خوبی در این روستاها ایجاد شده است.

 «صادق کرمی» عنوان کرد: ایجاد جاده‌های بین مزارع، باغستان‌ها و کانال آب کشاورزی در کنار زیرساخت‌هایی مانند اینترنت و موبایل حالا زمینه را برای بازگشت مهاجران شهری به روستا فراهم کرده است. او با اشاره به ایجاد یک پل زیبای چوبی که برای دسترسی بهتر مردم روستای دیل احداث شده است، گفت: این طرح ضمن فراهم کردن زمینه رفاه مردم سیمای روستا را نیز دگرگون کرده است. 


نیازهای ثانویه؛ مطالبه روستاییان

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با خدمات خوب برای توسعه زیرساخت‌های روستایی در گچساران، حالا نیازهای ثانویه مطالبه مردم شده و بیشتر روستاییان خواستار فراهم شدن زیرساخت‌های اینترنت هستند. 

«غلامرضا تاجگردون» معتقد است که برخی روستاهای این شهرستان جذاب‌تر از شهر هستند.  او اضافه کرد: وقتی روستا سیمای زیبا، امکاناتی مانند آب، برق، گاز، معابر زیبا و زیرساخت‌های خوب برای کشاورزی و دام‌پروری داشته باشد، قطعا زندگی در آن دلنشین است و مردم هم سکونت در این مناطق را به زندگی شلوغ و با آلودگی‌های زیست‌محیطی شهری ترجیح می‌دهند.


تقویت زیرساخت‌های مخابرات در روستاها

سرپرست مخابرات منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: 3 طرح تغییر فناوری برای افزایش خدمات اینترنت در روستاهای دیل، پادوک و خیرآباد ده ناصر در گچساران امسال اجرا شد. «سید محمد‌هادی امیری» اظهار کرد: با اجرا شدن این طرح‌ها اینترنت روستاهای مذکور و چند روستای اطراف که به سایت BTS خیرآباد ناصر دسترسی دارند، از ۲G به ۴G ارتقا یافت. 

وی بیان کرد: برای اجرای هر یک از این طرح‌ها 5 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. ۴۰ روستا در مناطق مختلف این شهرستان‌ها به خدمات اینترنت پرسرعت شامل ADSL و ۳G دسترسی دارند. از این تعداد ۱۸ روستا ADSL پرسرعت و ۱۹ روستا به شبکه اینترنت ۳G متصل هستند. 

روستاهای خیرآباد جلیل، پادوک، دیل، آرو، مارین، سعادت‌آباد، آبچیرک، دژسلیمان، پشه کان، امام‌زاده جعفر، ماهور باشت، تلخاب شیرین، نازمکان، بوستان، چم بلبل، بیدک، چهارراه گشین و آبدگاه از جمله این روستاها هستند. مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال برای اجرای ۱۴ طرح در زمینه زیرساخت‌های مخابراتی در مناطق مختلف گچساران هزینه شد. 

«جواد غلام‌پور» با اشاره به این‌که این طرح‌ها در هفته دولت بهره‌برداری شد افزود: از این میزان اعتبارات هزینه‌شده ۳۴ میلیارد ریال دولتی و ۶۶ میلیارد ریال بخش خصوصی بوده است. وی بیان کرد: این طرح‌ها در روستاهای امام‌زاده جعفر، ده خلیفه، خیرآباد سفلا، خیرآباد، ناصرآباد، پادوک، دوگنبدان، دیل، آب انجیر، اسپر، آب توت، بنه پیر، جهادآباد، هشت‌پیمان، جاده دوگنبدان و نورآباد اجرا شد. غلام‌پور گفت: شبکه اینترنت پرسرعت نسل چهارم(۴G) در روستاهای پادوک و دیل با اعتباری بیش از ۱۶ میلیارد ریال اجرا شد.

 وی ادامه داد: همچنین، توسعه پهنای باند و افزایش اینترنت خانگی روستای دیل به ظرفیت هزار شماره، توسعه پهنای باند و راه‌اندازی اینترنت خانگی در روستای کمبل، توسعه پهنای باند و افزایش اینترنت خانگی روستای خیرآباد جلیل و روستای پادوک با اعتباری بیش از 5 میلیارد ریال در روستاهای این شهرستان صورت گرفته است. 


توسعه روستایی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد گچساران در بیشتر زیرساخت‌های روستایی مقام نخست استان را دارند. «حسین کلانتری» اظهارکرد: این شهرستان بر اساس آمار موجود در زمینه‌های اجرای طرح‌های‌ هادی در روستاها، انتقال آب کشاورزی، گازرسانی، برق‌رسانی و آب آشامیدنی مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد را دارند. وی بیان کرد: در زمینه آب روستایی نیز این شهرستان‌ها رتبه دوم استان را دارند. 


افزایش بودجه عمرانی روستاها

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات عمرانی این بنیاد در بخش عمران روستایی نسبت به سال ۸۹، ۴۰ برابر افزایش داشته است. «غلامرضا امیدوار» افزود: ۱۲۰ میلیارد ریال امسال برای اجرای زیرساخت‌های روستایی شهرستان گچساران اختصاص یافت که نسبت به سال ۸۹ افزایش چشمگیری داشته است. 

 وی بیان کرد: اعتبارات این شهرستان قبل از دولت تدبیر و امید 3 میلیارد ریال بوده که هم‌اکنون به ۱۲۰ میلیارد ریال رسیده است. امیدوار اظهار کرد: این میزان اعتبارات اختصاص‌یافته در سال جاری برای اجرای ۵۶ طرح عمران روستایی در نظر گرفته شده است. 

ساخت جاده‌های استاندارد در روستاها 

نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت احداث جاده‌های استاندارد در مناطق روستایی گفت: 3 طرح بزرگ چهارخطه بابامیدان، گچساران به بهبهان، ساخت تونل دیل و جاده باباکلان در این شهرستان در حال اجراست که باعث اتصال همه روستاهای دهستان‌های چهارگانه گچساران به مرکز شهر دوگنبدان می‌شود. 

«غلامرضا تاجگردون» اضافه کرد: ۲ قطعه از جاده چهارخطه جاده گچساران به شهرستان بهبهان در استان خوزستان و دوگنبدان به باشت تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.  

وی با اشاره به تصویب اعتبارات خوب برای این طرح در سال جاری ابراز امیدواری کرد قطعه کوچک باشت به بابامیدان نیز در سال ۱۳۹۹ افتتاح شود. این نماینده مجلس تونل 1260 متری دیل را از دیگر طرح‌های بزرگ حوزه جاده‌ای این شهرستان عنوان کرد و افزود: این طرح با روند خوبی در حال اجراست. 

تاجگردون تصریح کرد: مرحله نخست ساخت تونل دیل امسال تکمیل می‌شود. با بهره‌برداری از این طرح روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری و شهر دوگنبدان با جاده‌ای استاندارد به شهرستان چرام و جاده پاتاوه دهدشت متصل خواهد شد.

 وی ابراز کرد: ساخت جاده اصلی گچساران به بندرهای جنوبی در چندین قطعه از دیگر پروژه‌های بزرگ راه‌سازی گچساران است که زمینه رونق بیشتر گردشگری در بارگاه بی‌بی حکیمه، خواهر امام رضا(ع)، را فراهم می‌کند. این طرح با ۵۷ کیلومتر طول با مشخصات جاده اصلی در حال اجراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید