• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7597
+
-

راه تجارت با اروپا هموارتر می‌شود

در سال 2017 حجم تجارت ایران با اتحادیه اروپا با افزایش 52درصدی از 20 میلیارد یورو گذر کرد

تجارت خارجی
راه تجارت با اروپا هموارتر می‌شود

رضا کربلایی| روزنامه‌نگار:

«آلفونسو داستیس» و «سیخرید کاخ»، وزرای خارجه 2کشور اسپانیا و هلند سه‌شنبه شب برای رایزنی با مقامات ایرانی وارد تهران شدند. هدف نخست آنها گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران به‌ویژه در دوران پسابرجام عنوان شده است. انتظار می‌رود راه تجارت و همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف هموارتر شود.

به گزارش همشهری، سفر این 2مقام ارشد کشورهای اسپانیا و هلند در شرایطی انجام می‌شود که به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا همچنان مصمم است تا بر سر راه برجام مانع‌تراشی نکند. آیا حضور مقامات ارشد کشورهای اروپایی در ماه‌های نخستین سال 2018به‌معنای این خواهد بود که اتحادیه اروپا می‌خواهد سطح روابط تجاری‌اش با ایران را در سال پیش‌رو دست‌کم به میزان قبل از تحریم‌ها برگرداند؟

 

آمار تجارت ایران و اروپا

حجم تجارت کالایی ایران با 28کشـور عضو اتحادیه اروپا در سال 2017به رقم 20میلیارد و 96میلیون یورو رسیده که در مقایسه با سال 2016بیش از 52درصد رشد داشته که علت اصلی رشد تجارت کالایی بین ایران و کشورهای اروپایی، افزایش 4.6میلیارد یورویی صادرات ایران  بوده به نحوی که 89درصد از کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا را سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها تشکیل می‌دهد.

ایران در نخستین گام پس از برجام سعی کرد تا سهم خود از بازار نفت اروپا را پس بگیرد، حالا به‌نظر می‌رسد با بهبود رتبه اعتباری ایران و گشایش درمسیرتأمین مالی با برخی کشورهای اروپایی ازجمله ایتالیا و دانمارک، کشورهای اروپایی به‌دنبال سبقت گرفتن از همدیگر برای افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی با ایران هستند. افزایش قابل توجه حجم تجارت ایران با اتحادیه اروپا البته در سال 2017بیشتر به رشد صادرات ایران کمک کرده به‌گونه‌ای که کسری تراز تجاری کشور با قاره سبز دنیا از منفی 2میلیارد یورو در سال 2016به کمتر از 700میلیون دلار در سال 2017رسیده است.

 

دیدار 2وزیر خارجه با روحانی حسن روحانی در دیدار با وزیر خارجه اسپانیا تأکید کرد: امروز فرصت‌های متعدد و ممتاز سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، مواد معدنی، فولاد، محیط‌زیست و صرفه جویی در انرژی در ایران وجود دارد که سرمایه‌گذاران اسپانیایی هم می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند و در این پروژه‌ها حضور داشته باشند.

به گفته رئیس‌جمهور، گسترش روابط بانکی ایران و اسپانیا می‌تواند زمینه‌ساز و پایه خوبی برای افزایش بیش از پیش همکاری‌ها و روابط تجاری و اقتصادی 2کشور باشد. روحانی همچنین در دیدار با وزیرخارجه هلند با بیان اینکه تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی ازجمله هلند استقبال می‌کند، اظهارداشت: سطح مبادلات تجاری 2کشور هم‌اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقا یابد.

رئیس‌جمهور تقویت همکاری‌های بانکی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ضروری خواند و باتأکید بر اهمیت تشویق و ترغیب بانک‌های هلندی به ایجاد پیوندهای استوارتر با طرف‌های ایرانی خود از سوی دولت هلند، گفت: ایران از حضور و مشارکت شرکت‌های هلندی در پیشبرد طرح‌های مرتبط با حوزه‌های انرژی، محیط‌زیست، کشاورزی، حمل‌ونقل و صرفه جویی در مصرف انرژی و گردشگری حمایت می‌کند. سیخرید کاخ هم پاسخ داد: شرکت‌های هلندی آماده‌اند که مشارکت فعال‌تری در روند پیشبرد طرح‌های ایران در ارتباط با فناوری‌های نوین، کشاورزی و صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکت‌ها را برای گسترش فعالیت‌هایشان در ایران، تشویق و ترغیب می‌کند.

 

تجارت ایران و اسپانیا با پول ملی

وزیر خارجه اسپانیا دیروز در تهران اعلام کرد: مادرید تلاش دارد تبادلات تجاری بین تهران و مادرید با پول ملی 2کشور انجام شود. آلفونسو داستیس درخصوص امکان تبادلات تجاری بین ایران و اسپانیا با پول ملی 2کشور تصریح کرد: مادرید درنظر دارد اینگونه مبادلات را با ایران توسعه دهد. این مقام اسپانیایی قرار است امروز دیداری با نمایندگان شرکت‌های اسپانیایی مستقر در ایران برای شناخت نیازها و نگرانی‌‌هایشان انجام دهد.

 

   تفاهم همکاری راه‌آهن ایران و اسپانیا

عصر دیروز نخستین تفاهمنامه همکاری و مدیریت ترافیک ریلی و مطالعات خطوط ریلی ایران بین راه‌آهن ایران و شرکت دولتی مدیریت زیرساخت راه‌آهن اسپانیا در حضور وزرای خارجه 2کشور به امضا رسید.  به گفته مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ایران، این تفاهمنامه با یک شرکت دولتی وابسته به وزارت حمل‌ونقل اسپانیا امضا شده که برآیند آن افزایش استاندارد کیفی خطوط راه‌آهن ایران در زمینه فنی، ‌اجرایی، زیست‌محیطی و اقتصادی از طریق توسعه زیرساخت امن و کارآمد است. 

وی افزود: در این یادداشت تفاهم، طرفین موافقت کردند که در زمینه پیشرفت‌های فناوری ریلی که هر دو طرف در آن ذینفع هستند، همکاری کنند و همچنین توافق شد تا برای آموزش پرسنل راه‌آهن اقدام شود. یزدانی گفت: مدت اعتبار یادداشت تفاهم مذکور ۳ سال از روز امضاست و اگر ۶‌ماه پیش از زمان انقضای آن از سوی طرفین فسخ نشود به‌طور خودکار ۳ سال دیگر تمدید می‌شود.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید