• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7504
+
-

عملیات در روز سوم

3روز تلاش گروه‌های جست‌و‌جوگر از زمین و هوا کافی بود تا لاشه هواپیمای حادثه دیده تهران-یاسوج کشف شود. شواهد به‌دست آمده نشان می‌دهد هواپیما در فاصله 22کیلومتری فرودگاه یاسوج به قله پازن پیر برخورد کرده است. از ظهر دیروز با کشف لاشه هواپیما کار یافتن اجساد آغاز شده است و تا شامگاه سه‌شنبه حدود 30جسد کشف شده بود. اما در سومین روز از عملیات جست‌وجو امدادگران چطور توانستند هواپیما را کشف کنند و اجساد قربانیان چگونه از محل حادثه منتقل خواهد شد ؟ به گزارش همشهری، روز گذشته تجسس امدادگران در حالی ادامه داشت که آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در صفحه شخصی‌اش اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد یکی از مسافران هواپیما چند دقیقه قبل از سقوط تماسی تلفنی با یکی از نزدیکانش برقرار کرده است. او در صفحه شخصی‌اش نوشت: «مطلع شدیم تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدیدشدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت7 عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به‌دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش شده است. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. همچنین ادعای یکی از خبرنگاران درخصوص تماس شهروندی از یاسوج با یکی از مسافران بررسی و معلوم شد که این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ در شمال پلیس راه نجف‌آباد به‌مدت ۳۱ثانیه برقرار شده و مکالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ و در منطقه روستای کهنگان بوده است.»

 

کشف لاشه هواپیما

در شرایطی که عملیات جست‌و‌جو از روز حادثه بدون وقفه ادامه داشت صبح دیروز سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران از کشف لاشه هواپیما خبر داد و گفت: «به یاری خداوند ساعت۹:۵۰ بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه، هواپیما را در ارتفاعات کوه دنا کشف کردند.» شواهد به‌دست آمده نشان می‌داد هواپیما به 30متر پایین‌تر از قله پازن پیر برخورد کرده است. این‌ کوه ۴۲۸۰ متری، واقع در جناح‌جنوبی قله‌های دنا و در جنوب گردنه بیژن قرار دارد و مرتفع‌ترین قله این منطقه کوهستانی است. نخستین تصاویر منتشرشده از هواپیمای حادثه‌دیده نشان می‌داد بارش برف بیشتر بخش‌های آن را در برف مدفون کرده است؛ همچنین لاشه هواپیما در محلی قرار داشت که امکان فرود بالگرد وجود نداشت.

 

انتقال اجساد با سبدهای ویژه

در چنین شرایطی بالگردهای هلال‌احمر امدادگران را در گروه‌های 4نفره به محل سقوط هواپیما منتقل کردند؛ به این شکل که بالگرد حدود 300متر پایین‌تر از لاشه هواپیما و در یک‌متری زمین توقف می‌کرد و امدادگران باید از آن بیرون می‌پریدند و مسافت باقیمانده را به شکل پیاده و با تجهیزات کوهنوردی طی می‌کردند. سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این‌باره به همشهری گفت: هواپیما به سخت‌ترین جای ممکن برخورد کرده اما به محض اینکه سناریوی پیش‌بینی شده از سوی تیم اعزامی تأیید شود، کار انتقال اجساد را آغاز می‌کنیم. از روز قبل سبد‌های ویژه‌ای برای بسته‌بندی و انتقال اجساد به پایین درنظر گرفته‌ایم. همچنین قرار است نیروهای ویژه ارتش در این عملیات حضور داشته باشند.

 

کلاه‌سبزها وارد شدند

وقتی شرایطی سخت به‌وجود می‌آید، می‌شود روی کلاه سبزهای ارتش حساب ویژه‌ای باز کرد؛ درست مثل حادثه سقوط هواپیما. دیروز نیز در شرایط دشوار منطقه‌ای که هواپیما در آنجا سقوط کرده کلاه سبزهای ارتش وارد شدند. امیر سرتیپ حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در این‌باره گفت: نیروهای کلاه سبز تیپ ۶۵ به محل حادثه اعزام شده‌اند. قرار است تعدادی از آنها با بالگرد و تعداد دیگری به‌صورت زمینی به محل حادثه اعزام شوند و در عملیات انتقال اجساد مشارکت داشته باشند. همچنین سرتیپ دوم شاهین تقی‌پور، سخنگوی ارتش در گفت‌وگو با همشهری از حضور 2فروند بالگرد 214، هواپیمای f14 و هواپیمای rf4 در محل حادثه خبر داد.

 

فرصت محدود برای امداد هوایی

عملیات هوایی انتقال امدادگران به محل سقوط هواپیما در شرایطی تا عصر دیروز ادامه داشت که طبق اعلام سازمان هواشناسی فرصت زیادی برای امداد هوایی باقی نمانده و به‌احتمال زیاد از صبح چهارشنبه بار دیگر بارش برف آغاز خواهد شد. احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی به ایسنا گفت: با توجه به شرایط جوی  بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد باید تا صبح چهارشنبه انجام شود چرا که از آن به بعد به‌تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند و از ظهر چهارشنبه پرواز بالگرد در منطقه غیرممکن خواهد بود. در این شرایط بود که در جریان چندین سورتی پرواز دیگر تعداد دیگری از امدادگران هلال احمر و 4نیروی ویژه ارتش به محل سقوط هواپیما اعزام شدند اما به‌دلیل تاریکی هوا کار انتقال اجساد به صبح امروز (چهارشنبه) موکول شد. سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به پیدا شدن 32‌جسد به‌همشهری گفت: تیم‌های هلال‌احمر سه‌شنبه شب را در کمپی که در ارتفاعات ایجادشده، اسکان دارند و تلاش برای انتقال اجساد چهارشنبه ادامه می‌یابد. 

 

 به‌دنبال علت سقوط

از سوی دیگر علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی نیز از تلاش برای روشن‌شدن علت وقوع این حادثه خبر داد و به ایسنا گفت: ما به‌دنبال پیداکردن علت سقوط هواپیما هستیم و در حداقل زمان ممکن علت حادثه به اطلاع مردم خواهد رسید. وی ادامه داد: از کارشناسان هواپیمایی کشور فرانسه که نظارت به ساخت این هواپیما داشته‌اند دعوت کردیم و آنها شامگاه سه‌شنبه وارد پایتخت خواهند شد اما لازم است تجهیزات هواپیما شامل جعبه سیاه به تهران منتقل شود تا بعد از آن بتوانیم چرایی حادثه را به‌طور دقیق اعلام کنیم. همچنین محمد سعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی اعلام کرد: تیم عملیاتی برای پیداکردن جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج عازم شدند. همچنین عکس‌های جعبه سیاه را به نیروهای امدادی و تکاورانی که هلی برن شده‌اند داده‌ایم تا بتوانند آن را پیدا کنند.

 

تلاش برای شناسایی اجساد

شدت برخورد هواپیما با کوه به حدی است که ممکن است اجساد برخی قربانیان قابل شناسایی نباشد. امینی، مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیم پزشکی قانونی استان در محل نزدیکی سقوط هواپیمای تهران- یاسوج حضور دارند و منتظرند بررسی اولیه از اجساد انجام شود تا معلوم شود جسدها براساس وضعیت بارش‌ها قابل شناسایی هستند یا خیر؟ اگر صدمات به حدی باشد که نتوان جسدها را شناسایی کرد بحث آزمایش‌های ژنتیک مطرح می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید