• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 4 شهریور 1398
کد مطلب : 74546
+
-

افتتاح 1600 پروژه در 3  استان

همزمان با هفته دولت 200 طرح عمرانی و اقتصادی در قم، 751 طرح در مرکزی و ۶۵۰ طرح در سمنان به بهره‌برداری می‌رسد

پرونده
افتتاح 1600 پروژه در 3  استان

سمیرا روشنایی- آوا صادق| خبرنگاران:

 فرارسیدن هفته دولت انگیزه‌ای است که مسئولان استانی در میان مردم حاضر شوند و ضمن بیان دستاوردها و فعالیت‌های دولت جمهوری اسلامی، از نزدیک با مطالبات و دغدغه‌های مردم آشنا شوند. به همین مناسبت مسئولان استان‌های قم، مرکزی و سمنان پروژه‌ها و برنامه‌های گوناگونی را برای این هفته تدارک دیده‌اند.  نخستین برنامه استاندار قم در این هفته، برگزاری نشست خبری با مدیران و خبرنگاران رسانه‌های جمعی بود که «بهرام سرمست» در این جلسه از افتتاح 200 طرح زیربنایی، عمرانی، خدماتی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری با اعتباری بیش از 4700 میلیارد ریال خبر داد.  

این طرح‌ها را معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به صورت جزئی‌تر معرفی کرد. «محسن بهشتی» اظهار کرد: از 200 طرحی که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، 150 طرح عمرانی و 50 طرح اقتصادی است که با تلاش دستگاه‌های اجرایی استان افتتاح می‌شود. وی از اجرای 28 طرح زیربنایی در هفته دولت خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح‌ها 1450 میلیارد ریال هزینه شده است. بهشتی اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی آب و فاضلاب در پردیسان و ساماندهی محورهای تاریخی شهر در قالب طرح بازآفرینی بافت‌های شهری را از جمله این طرح‌ها بیان کرد و افزود: بازآفرینی بافت‌های شهری جزو سیاست‌های دولت تدبیر و امید است که ما در محله‌های قدیمی با مشارکت مردم مداخله کنیم و ارتقای کیفیت زندگی را داشته باشیم. در هفته دولت 2 طرح ساماندهی محور مدرسه غیاثیه تا آب انبار درخت پیر و محور عمار یاسر تا تکیه باغ پنبه به بهره‌برداری می‌رسد. 

معاون امور عمرانی استاندار قم گفت: در بخش بهداشت و درمان 3 طرح برای توسعه مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت در بخش‌های استان به بهره‌برداری می‌رسد که برای این طرح‌ها حدود 7500 میلیارد ریال هزینه شده است. همچنین در بخش آموزشی 9 پروژه با اعتباری بیش از 174 میلیارد ریال تعریف شده که شامل ساخت مدرسه در شهرک فاطمیه، احداث سالن‌های ورزشی در مدرسه فخری، ساخت کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای هنرستان انقلاب اسلامی و... است. 

وی از افتتاح 2 پروژه آبخیزداری در بخش محیط‌ زیست و منابع طبیعی خبر داد و اظهار کرد: این طرح‌ها برای جلوگیری از رواناب و سیلاب در استان اجرا شده که برای بهره‌برداری آن 19 میلیارد ریال هزینه شده است. طرح‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب بسیار مهم هستند، چراکه در سیلاب فروردین امسال فعالیت‌های آبخیزداری در بالادست قم، این شهر را از آسیب‌های سیلاب  نجات داد.


  اجرای 64 طرح توسط شهرداری‌ها

بهشتی تأکید کرد: 64 طرح در شهرداری‌های استان افتتاح می‌شود که بیشتر آنها توسط شهرداری قم اجرا شده و شامل توسعه و ساماندهی معابر، توسعه بوستان‌ها، جدول‌گذاری و خدمات شهری است.

وی بیان کرد: 40 پروژه با اعتباری بیش از 75 میلیارد ریال توسط دهیاری‌های روستاها انجام شده که بیشتر آنها طرح‌های عمرانی و شامل بازگشایی شبکه معابر، آسفالت و ساماندهی ورودی روستاهاست. هزینه این طرح‌ها از محل اعتبارات ارزش افزوده تأمین شده و این اعتبارات با نظارت فرمانداری، دفتر امور روستایی استانداری و بخشداری‌ها هزینه می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار قم با بیان این‌که با وجود مشکلات مالی و اقتصادی کشور، روند اجرای طرح‌های عمرانی به خوبی انجام می‌شود اضافه کرد: بسیاری از طرح‌های فعال استان از دهه فجر سال گذشته تا هفته دولت پیشرفت خوبی داشته‌اند.


اجرای 50 طرح اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز از بهره‌برداری 50 طرح اقتصادی با اعتباری بیش از 2620 میلیارد ریال در هفته دولت خبر داد و افزود: با افتتاح این طرح‌ها برای 1033 نفر اشتغال‌زایی شده است.

«مهرداد غضنفری» افزود: در بخش کشاورزی 26 طرح با اعتبار 430 میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی 411 نفر اجرا شده است. در بخش گردشگری نیز 7 طرح با اعتباری بالغ بر 194 میلیارد و 500 میلیون ریال به بهره‌برداری رسیده که منجر به اشتغال‌زایی 66 نفر شده است.

معاون استاندار قم از افتتاح 17 طرح در بخش صنعت خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای 573 نفر اشتغال‌زایی شده است.


رونق مرکزی با افتتاح 751 طرح 

استاندار مرکزی از افتتاح ۷۵۱ طرح اقتصادی، عمرانی و اجتماعی در هفته دولت خبر داد و گفت: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای 7344 نفر در استان تا پایان هفته دولت به بهره‌برداری خواهند رسید.

«سید علی آقازاده» به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت بیان کرد: شاخص اشتغال این طرح‌ها نسبت به هفته دولت سال گذشته رشد ۲برابری داشته است. همچنین در این هفته عملیات اجرایی ۶۰ طرح با منابع اعتباری ۴۸۰ میلیارد ریال دراستان آغاز می‌شود.
وی با اشاره به این‌که در هفته دولت امسال تلاش می‌کنیم به همه شهرستان‌ها‌ و بیشتر روستاهای استان برای بررسی و رفع مشکلات آنها سفر کنیم افزود: از طرح‌های اعلام شده برای بهره‌برداری در هفته دولت 130 طرح اقتصادی محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریالی آماده افتتاح شده است. همچنین ۶۸۱ طرح نیزکه منابع مالی آن 9310 میلیارد ریال بوده عمرانی است.

استاندار مرکزی اظهار کرد: در سال گذشته و ۵ ماه اول سال جاری استان از نظر اقتصادی و صنعتی و کشاورزی عملکرد مطلوب و خوبی داشته و توانسته به همت تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالان اقتصادی در سال گذشته میزان صادرات استان را از مرز یک میلیارد دلار درحوزه صادرات غیرنفتی عبور دهد. همچنین در بخش شیلات نیز ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم.

آقازاده ادامه داد: استان مرکزی در نخستین روز از هفته دولت میزبان ۲ معاون رئیس جمهوری و یک وزیر بود که «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان مرکزی سفرکردند.

وی به مشکلات برخی از صنایع بزرگ استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مقرر شد دستگاه‌های اجرایی تعهداتی در قبال رفع مشکلات شرکت‌های هپکو، آذرآب، ماشین‌سازی و واگن پارس داشته باشندکه بخش زیادی از این تعهدات انجام نشد و هنوز مشکلاتی در این واحدها وجود دارد. این در حالی است که شرکت هپکو و آذرآب در شرایط حساس‌تر و واگن پارس، ماشین‌سازی و ایرالکو در شرایط پایدارتری قرار دارند. استاندار مرکزی گفت: با وجود مشکلات و تحریم‌های ظالمانه دشمن، آرامش نسبی در واحدهای صنعتی استان برقرار است و بر اساس اعلام نظر شورای عالی امنیت ملی، استان مرکزی در سال ۹۷ و ۵ ماه نخست امسال 5 پله در آرامش، تثبیت و پایداری واحدهای تولیدی و صنعتی رشد داشته است.


 کلنگ‌زنی و افتتاح ۶۸۱ پروژه 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز با اشاره به این‌که ۶۸۱ پروژه عمرانی در هفته دولت در استان کلنگ‌زنی و افتتاح می‌شود گفت: تعداد این پروژه‌ها نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است. «مهدی زندیه‌وکیلی» بیان کرد: اعتبار عمرانی امسال استان 3600 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۴۷درصد رشد داشته است. وی افزود: از ۶۸۱ پروژه عمرانی ۱۱۸ پروژه مربوط به اراک،۱۱۱ پروژه مربوط به شازند و ۹۲ پروژه مربوط به ساوه است که بیشترین طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین میزان سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد افزایش داشته است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی اظهار کرد: اعتبارات عمرانی استان در سال جاری ۳۶۰ میلیارد تومان است که ۴۷ درصد تخصیص یافته است. همچنین ۴۰۰ میلیارد ریال برای حوادث ناشی از سیل مشخص شده که ۷۰ درصد آن اختصاص یافته است.

زندیه‌وکیلی نیز در مورد صنایع به مشکلات آلودگی هوا توسط صنایع و اقدامات انجام شده در این مورد اشاره کرد و ادامه داد: شرکت آلومینیوم‌سازی اراک 2 تعهد بزرگ مبنی بر خارج کردن ۵۷۶ دیگ و کنترل و جابه‌جایی آند‌سازی از کارخانه به خارج از شهر داشته که خروج دیگ‌ها در ۴ سالن با تأخیر انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: در این شرکت از سیستم کنترل آلودگی استفاده می‌شود، اما در مورد انتقال آند‌سازی به خارج از شهر که جزء تعهدات چند سال گذشته این شرکت است، پیشرفت چندانی مشاهده نشده و کار به کندی پیش می‌رود. این در حالی است که تاکنون جدیتی از ایرالکو برای انجام تعهدات خود مشاهده نشده که البته بخشی از آن به دلیل تنگناهای مالی است. 

هرچند موضوع تحریم‌ها و ممنوعیت ورود آندها سبب ساخت‌ آن در داخل شد و قرار است به طور فاز بندی آند‌سازی انجام شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به مشکلات راه‌اندازی پروژه شهرک خودرو گفت: مشکل ادامه پروژه شهرک خودرو با ورود نماینده عالی دولت در استان برطرف شد و بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵، باید استقرار واحدهای مزاحم توسط شهرداری و شورای شهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود که این موضوع نیاز به همت شهرداری دارد تا بتوان پروژه را به اتمام رساند. زندیه‌وکیلی بیان کرد: پروژه کتابخانه مرکزی نیز که دومین کتابخانه بزرگ کشور است یکی از پروژه‌های مهم در اراک به شمار می‌آید که با توجه به تأمین اعتبار پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرارگیرد.


طرح‌های آماده افتتاح در برخی از شهرها

در هفته دولت در شهرستان خمین 68 طرح عمرانی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی، صنعتی و خدماتی با سرمایه‌گذاری 1140 میلیارد ریال شامل 8 طرح جهاد کشاورزی، 3 طرح آب و فاضلاب روستایی، 4 طرح دانشکده علوم پزشکی، 3 طرح صنعت معدن و تجارت، ۲ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری، یک طرح کمیته امداد، ۲ طرح بهزیستی، یک طرح سپاه روح‌الله، شهرک صنعتی، 4 طرح میراث فرهنگی و۴۱ طرح توزیع برق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. به منظور اجرا و تکمیل طرح‌های شهرستان خمین در مجموع ۲۶۶میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است. همچنین چند پروژه اقتصادی، عمرانی و خدماتی با مجموع سرمایه‌گذاری ارزی 5/3 میلیون یورو و از نظر ریالی ۹۰۰ میلیارد ریال در شهرستان دلیجان در هفته دولت افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. این طرح‌ها شامل5 طرح در حوزه صنعت، 4 طرح در حوزه کشاورزی، 3 طرح آب‌رسانی به روستاهای راونج، کروگان و شهر دلیجان، ۲ طرح برق‌رسانی، ۲ واحد بوم‌گردی در شهر نراق و رباط ترک است. شهرستان محلات نیز با افتتاح ۳۰ طرح اقتصادی و عمرانی با مجموع۲۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به استقبال هفته دولت رفته است. ۶ طرح افتتاحی در شهرستان محلات مربوط به بخش اقتصادی است که مهم‌ترین آنها ۲واحدگلخانه گل زینتی در دهکده گل وگیاه است. همچنین آب‌رسانی به شهر محلات، مرحله اول بلوار آیت‌الله غفاری محلات و عملیات اجرایی پارک بلوار شهید چمران و اصلاح میدان جمهوری از دیگر طرح‌های آماده بهره‌برداری در هفته دولت در شهرستان محلات است.


افتتاح ۸۳۴ طرح عمرانی در سمنان

استاندار سمنان گفت: ۸۳۴ طرح هفته دولت ۹۸ در استان، در حوزه‌ها و شهرستان‌های مختلف این استان آماده بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری و  کلنگ‌زنی است.

«علیرضا آشناگر» به مناسبت اعلام برنامه‌های هفته گرامیداشت دولت در استان سمنان افزود: اعتبار طرح‌های عمرانی آماده افتتاح، سرمایه‌گذاری و کلنگ‌زنی ۱۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است.

وی اظهار کرد: ۶۵۰ طرح از مجموع ۸۳۴ طرح با اعتبار بیش از 1420 میلیارد ریال در هفته دولت در استان سمنان افتتاح می‌شود. آشناگر ادامه داد: در هفته دولت امسال در استان سمنان ۶۰ طرح با 3280 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۱۲۴ طرح با 3710 میلیارد ریال کلنگ‌زنی می‌شود. استاندار سمنان اضافه کرد: مجموع طرح‌های سرمایه‌گذاری و طرح‌های آماده بهره‌برداری در هفته دولت امسال، ۷۱۰ طرح با اعتبار بیش از 6700 میلیارد ریال است. وی با بیان این‌که حجم اعتبار مربوط به شهرستان‌های مختلف استان سمنان متناسب با اهمیت و اندازه طرح‌ها متفاوت است گفت: به مناسبت هفته دولت ۷۰ طرح مربوط به سمنان، ۱۵۴ طرح مربوط به شاهرود، ۱۲۲ طرح مربوط به دامغان، ۷۹ طرح مربوط به گرمسار، ۳۵ طرح مربوط به مهدیشهر، ۶۰ طرح مربوط به سرخه، ۲۹ طرح مربوط به آرادان و ۹۱ طرح مربوط به میامی آماده بهره‌برداری است. وی اضافه کرد: ۱۰ طرح آماده بهره‌برداری در هفته دولت طرح استانی است. به گفته آشناگر، از ۶۰ طرح سرمایه‌گذاری در هفته دولت،۱۱ طرح مربوط به سمنان، ۱۸ طرح مربوط به شاهرود، 7 طرح مربوط به دامغان، ۱۰ طرح مربوط به گرمسار، 4 طرح مربوط به مهدیشهر، ۲ طرح مربوط به سرخه، ۲ طرح مربوط به آرادان و ۶ طرح مربوط به میامی است.


تزریق امید و نشاط در جامعه

استاندار قم هفته دولت را فرصتی مناسب دانست که دولتمردان با ارائه گزارشی از دستاوردها و فعالیت‌های نهادهای دولتی، برنامه‌‌ریزی برای آینده بر اساس عملکرد گذشته را نصب‌العین خودشان قرار دهند.

«بهرام سرمست» شهیدان رجایی و باهنر را الگوی رفتاری دولتمردان دانست و اظهار کرد: در هفته دولت تلاش می‌کنیم از الگوهای رفتاری که در گذشته دارای نقاط قوت و ضعف بودند، به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر یاد کنیم و همچنین خدماتی را که جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید در طول سال‌های گذشته داشته تبیین کنیم. با تبیین این برنامه‌ها، روح امیدواری و نشاط در جامعه به مردم که ولی نعمت ما مسئولان محسوب می‌شوند تزریق می‌شود. به‌ویژه در شرایطی که دشمنان نظام و قدرت‌های خارجی و منطقه‌ای درصدد بوده و هستند تا دستاوردهای نظام را سیاه جلوه دهند و توفیقات دولت را در عرصه خدمت‌گذاری تنزل دهند و ناامیدی و یأس را به مردم تزریق کنند.

 متاسفانه افراد و جریان‌هایی در داخل کشور نیز با این توطئه‌ها و فشارها هم‌آواز و هم‌صدا می‌شوند.
استاندار قم بیان کرد: امیدواریم در هفته دولت روح انسجام، همدلی، خدمت‌گذاری، شفافیت و پاسخگویی را بین نمایندگان ارکان قوای سه‌گانه در معرض نمایش بگذاریم. این موضوع باعث می‌شود دشمنان نظام و بدخواهان مأیوس شوند.

سرمست تأکید کرد: موفقیت‌هایی که نظام جمهوری اسلامی و دولت در ماه‌های گذشته داشته در بحث سیاست داخلی نوعی ثبات و امنیت را به وجود آورده که نسبت به کشورهای همسایه مثال‌زدنی است. در بعد سیاست خارجی، روح مقاومت و ایستادگی که ملت ما با تأکیدهای مقام معظم رهبری به نمایش گذاشته، خیلی جاها دشمنان بدعهد نظام را وادار به عقب نشینی کرده و حالت بازدارندگی برای دست یافتن به اهداف و برنامه‌هایشان داشته و آنها را ناکام گذاشته است.

وی بیان کرد: در هفته دولت ضمن این‌که نیاز داریم همه در کنار هم باشیم و روح امید را در کالبد جامعه بدمیم، باید تدابیری در پیش بگیریم که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های دولت تدبیر و امید در جامعه بتواند منشأ آثار و برکات و شکوفایی و خلاقیت و نوآوری شود و با برنامه‌‌ریزی آینده‌نگرانه نوعی امیدواری برای مردم به ارمغان بیاوریم.

استاندار قم با اشاره به در پیش بودن انتخابات در سال جاری اظهار کرد: امیدواریم جلوه‌هایی از انتخابات را که عرصه مشارکت و پشتوانه و سرمایه اجتماعی نظام است به رخ جهانیان بکشیم و بتوانیم یک مجلس کارآمد با تأسی به سیاست‌های کلی انتخابات که تدوین شده و هم بر اساس اصل قانون‌مندی و بی‌طرفی و هم بر اساس رقابت و سلامت انتخابات و مشارکت حداکثری است به مرحله اجرا درآوریم. این‌ها نیازمند اطلاع‌رسانی و روشنگری و رسالت خطیر اصحاب رسانه است.


بهره‌برداری از 21 طرح آب‌رسانی 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: ۲۱ طرح آب‌رسانی با سرمایه‌گذاری ۹۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال آماده بهره‌برداری در هفته دولت است.

«یوسف عرفانی نسب» افزود: این طرح‌ها در ۹ شهرستان و ۳۳ روستای استان بهره‌برداری و 9189 نفر از مزایای آنها بـهره‌‌مند می‌شوند.
 وی اظهار کرد: 5 حلقه چاه برای اتمام عملیات اجرایی در طرح‌ها حفر و ۷۹ هزار و ۷۳۰ متر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب اجرا شده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: ساخت 5 مخزن ذخیره آب به حجم ۹۰۰ متر مکعب، ساخت ۶ باب ایستگاه سرچاهی و بین راهی، نصب 1961 فقره انشعاب جدید، اجرای 1150 متر خطوط انتقال برق و اجرای ۲۴۲ متر فنس پیرامون از دیگر اقدامات انجام شده در این طرح‌هاست.
آب آشامیدنی روستاییان استان از طریق ۵۲۷ حلقه چاه دستی، ۱۳۶ دهنه چشمه و ۲۷ رشته قنات تأمین می‌شود.


انتقال آب خزر، طرحی ملی برای توسعه

استاندار سمنان از طرح انتقال آب خزر به استان سمنان به عنوان یک ابر طرح و مهم‌ترین طرح عمرانی و لازمه توسعه استان یاد کرد و افزود: بر اساس برآورد اولیه در 4 سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. «علیرضا آشناگر» بیان کرد: انتقال آب از طرح‌های اولویت‌دار سمنان و در حال پیگیری با بخش‌های مختلف و مرتبط است. اکنون تدوین معماری طرح در حال نگارش است و بعد از آن به مراحل تعریف شده وارد می‌شود. 

استاندار با اشاره به مشکلات اجتماعی طرح انتقال آب خزر گفت: مشکلات اجتماعی حل می‌شود، چراکه مردم در توسعه کشور نگاه تعصبی ندارند و رسانه‌ها باید کمک‌کننده برای تحقق اهداف باشند. وی با اشاره به ادامه ساخت آزادراه حرم تا حرم گفت: طرح حرم تا حرم از سمنان تا گرمسار ۱۱۴ کیلومتر است که اکنون ساخت ۷۰ کیلومتر از آن ۲۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان سال ۳۰ کیلومتر آسفالت می‌شود. آشناگر تکمیل محور شمال به جنوب و شرق به غرب را لازمه توسعه استان و کمک به توسعه کشور عنوان کرد. وی با بیان این‌که استان سمنان ظرفیتی مناسب در توسعه معادن دارد افزود: افراد زیادی خواستار سرمایه‌گذاری در بخش معدن هستند، اما سرمایه‌گذاری نیازمند تأمین زیرساخت مانند آب، برق و گاز است و بر اساس برآوردهای انجام شده 2200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که دولت باید کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید