• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 24 مرداد 1398
کد مطلب : 72599
+
-

ضرورت بازنگری در رشته‌های شاخه نظری

معاون آموزش متوسطه معتقد است با توجه به انباشت متقاضیان کنکور در رشته تجربی، به مرحله ضرورت طرح بازنگری در رشته‌های شاخه نظری رسیده‌ایم اما رسیدن به شیوه مطلوب نیازمند زمان است.
به گزارش ‌مهر، علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری‌۹۸ گفته است که از مجموع ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۵۱۷ دانش‌آموز دوره متوسطه، ۶۵.۳۸ درصد در شاخه نظری و ۳۴.۶۲ درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند. ۲۸.۴۲ درصد در رشته تجربی، ۲۶.۳۱ در رشته علوم انسانی، ۱۸.۵ درصد در رشته کاردانش، ۱۶.۱ درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای، ۱۰.۱۲ درصد در رشته ریاضی و ۰.۵۲ درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل می‌کنند. وی به آمار ۶۳ درصدی شرکت‌کنندگان در رشته علوم تجربی در کنکور سراسری هم اشاره کرده و گفته است که کل شرکت‌کنندگان کنکور یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۰۳ نفر بود. درحالی‌که کل دانش‌آموزان پایه دوازدهم که امسال برای نخستین‌بار در کنکور شرکت کردند ۵۵۱ هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند. از کل شرکت‌کنندگان، ۵۶.۹۴ درصد یعنی ۶۳۷ هزار نفر در رشته تجربی شرکت کردند درحالی‌که ۲۶۳ هزار و ۳۰۱ نفر آنها محصل پایه دوازدهم تجربی بودند. ۱۶۴ هزار و ۲۳۷ نفر یعنی ۱۴‌درصد در رشته ریاضی کنکور داده‌اند که ۹۴ هزار و ۸۲۷ نفر پایه دوازدهمی بوده‌اند. همچنین ۲۸۲هزار نفر معادل ۲۵‌درصد در رشته انسانی کنکور دادند که ۱۸۹هزار نفر پایه دوازدهمی بودند.
اگر آمار رتبه‌های برتر از توزیع نامتوازن امکانات و پراکندگی دانش‌آموزان مستعد در مدارس خبر می‌دهد، این آمار هم از سویه دیگری از توزیع نامتوازن هدایت تحصیلی خبر می‌دهد که عملا چیزی جز شکست برای آموزش و پرورش نیست. خروجی هدایت تحصیلی به سمت رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای و کاردانش با ورودی ثبت‌نامی برای کنکور در دانشگاه تناسبی ندارد و این نشان می‌دهد حتی اگر هدایت تحصیلی دانش‌آموزانی را به سمت رشته‌های متنوع هدایت می‌کند، اما اقناعی صورت نگرفته و باز هم دانش‌آموزان در مرحله کنکور مسیر خود را تغییر می‌دهند. حالا سرپرست آموزش و پرورش از طرح جدید برای عبور از این بحران خبر می‌دهد که طرحی است که استان‌ها، مناطق، مدارس و دانش‌آموزان را به دو قسمت «قابل توجه» و «لازم‌التوجه» با رویکرد عدالت آموزشی تقسیم می‌کند و به‌طور مشخص جزئیات این طرح مشخص نیست.
همچنین علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که هدایت تحصیلی نیز به نوعی شکست‌خورده چرا‌که گرچه در پایه دهم ورودی رشته تجربی یا سایر شاخه‌های نظری کنترل می‌شود اما عملا در کنکور بچه‌ها دوباره می‌توانند در هر رشته‌ای که خواستند شرکت کنند و باز شاهد همان انباشت تقاضا در برخی رشته‌ها هستیم، آیا با این طرح که 4‌رشته نظری تجمیع شود و یک شاخه نظری واحد داشته باشیم، موافق هستید، بیان کرد: در مدل‌های مختلف آموزشی یک رویکرد نیز همین مدلی است که شما اشاره کردید و ما هم در نشست‌های خود روی آن تامل کرده‌ایم. حداقل در 2 رشته تجربی و ریاضی که اشتراکات زیادی دارند، می‌شود این کار را کرد. به مرحله ضرورت بررسی این وضعیت رسیده‌ایم چرا‌که با انباشت داوطلب در رشته تجربی روبه‌رو هستیم. اما هنوز برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی‌ در این خصوص صورت نگرفته و برای همین نمی‌توان بیشتر درباره‌اش صحبت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید